• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3781 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۴ فروردين

حسين كاشفي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

راي روحاني بيش از دوره اول خواهد بود

گروه احزاب

 جريان اصلاحات پس از تغييري كه با حمايت از روحاني در قوه مجريه كشور ايجاد كرد، شروع به سازماندهي و تشكل يابي در سراسر ايران كرد. حركت تشكيلاتي و سازماندهي شده از آرزوهاي فعالان سياسي جناح اصلاح‌طلب بود و با تلاش كنشگران اين جريان سياسي در قالب شوراي عالي سياستگذاري تا حد زيادي محقق شده است. با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند تا از اين تشكل يابي و ارتباط مردمي در استان‌ها و شهرستان‌ها براي انتقال استراتژي و تاكتيك مورد نظرشان به پايگاه اجتماعي خود استفاده كنند. بسيج بدنه اجتماعي اصلاح‌طلب پشت سر روحاني در انتخابات آتي كاري است كه اين جريان فكري براي تحقق آن در حدود يك ماه مانده تا زمان انتخابات براي آن مي‌كوشد. حسين كاشفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد و فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه بيان صادقانه دستاوردهاي دولت يازدهم مهم‌ترين استراتژي اصلاح‌طلبان در زمينه افزايش سبد راي آقاي روحاني است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين پيش‌بيني مي‌كند كه روحاني در اين انتخابات راي بالاتري نسبت به سال 92 خواهد آورد.

 

اصلاح‌طلبان براي بسيج پايگاه راي روحاني چه كاري مي‌توانند انجام دهند؟

اصلاح‌طلبان بايد به صورت صادقانه و شفاف آنچه را كه در دولت آقاي روحاني در زمينه‌هاي مختلف انجام شد براي مردم بيان كنند. ضمنا بايد بيان شود كه در دوران حاكميت اصولگرايان در دولت‌هاي نهم و دهم چه وضعيتي براي كشور به وجود آمد. بيان صحيح و صادقانه دستاوردهاي دولت يازدهم براي مردم بهترين حمايتي است كه مي‌تواند براي راي آوري آقاي روحاني صورت بگيرد.

شوراي عالي اصلاح‌طلبان چه نقشي در بسيج پايگاه راي اصلاح‌طلبان در استان‌ها مي‌تواند داشته باشد؟

بايد از ارتباطي كه شوراي عالي سياستگذاري و مجموعه اصلاح‌طلبان در كل كشور با مردم دارند، بهره‌گيري شود. اين مسووليت اجتماعي به عهده اصلاح‌طلبان است كه از جايگاهي كه در بين اقشار و صنوف مختلف دارند، براي بيان استراتژي و نحوه كنش انتخاباتي‌شان استفاده كنند. مهم‌ترين تبليغ براي آقاي روحاني در زمان در نظر گرفته شده نزديك به انتخابات بيان دستاوردها و تلاش‌هاي دولت يازدهم و مقايسه آن با دولت پيشين است. اينكه دولت چه اقداماتي در جهت منافع ملي انجام داده است. مردم نبايد در هيچ انتخاباتي نسبت به صندوق‌هاي راي بي‌تفاوت باشند. امروز مردم احساس مسووليت لازم را دارند كه پاي صندوق‌هاي راي بيايند و فرد مورد نظرشان را انتخابات كنند.

تحليل‌تان از آرايش سياسي انتخابات چيست؟ به نظر شما انتخابات چندقطبي مي‌شود؟

به نظر مي‌رسد كه جناح راست يك نامزد واحد در انتخابات آتي نداشته باشد. اصلاح‌طلبان اما با يك گزينه به ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌آيند و آن فرد نيز آقاي روحاني است. نظر به آرايش سياسي كنوني دو جناح به نظر مي‌رسد كه يك سه وجهي يا سه‌قطبي انتخاباتي را شاهد باشيم. آقاي احمدي‌نژاد نيز يا خودش در انتخابات حضور دارد يا تفكر نزديك به او از طيف تندرو جريان راست يك وجه انتخاباتي را تشكيل مي‌دهد. دو وجه ديگر را نيز جناح راست و چپ تشكيل خواهند داد. گزينه‌هايي نيز در كنار اين سه وجه در رقابت‌ها حضور خواهند داشت اما چندان گزينه‌هاي جدي‌اي نيستند و نمي‌توانند قطب انتخاباتي تشكيل دهند. در مجموع انتخابات از حالت دو يا سه قطبي خارج نخواهد بود.

آيا اصولگرايان رقيب جدي‌اي در مقابل آقاي روحاني دارند؟

بعيد است اصولگرايان رقيب جدي‌اي در مقابل آقاي روحاني بتوانند مطرح كنند. اصولگرايان مشكلاتي جدي دارند و اينكه تلاش كردند اين‌بار با نام نيروهاي انقلابي به ميدان بيايند، نشان از مشكلات اين جريان در نحوه ارتباط‌شان با افكار عمومي دارد. ضمن اينكه طيف‌ها و گروه‌هاي مختلف اصولگرايي نيز به سختي مي‌توانند از واگرايي خارج شوند. اين تغيير نام آنها براي اين است كه از مسووليت‌هاي پيشين خود شانه خالي كنند و نسبت به گذشته خود پاسخگو نباشند. امروز مي‌بينيم كه با وجود بحران‌هاي زيادي كه دولت پيشين به وجود آورد، هيچ كدام از حاميانش حاضر به پاسخگويي نشدند. به همين دليل هم هست كه اين روزها تحت عنوان جمنا به ميدان آمده‌اند. آقاي رييسي طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه مستقل به انتخابات مي‌آيد. اصولگرايان ديگري نيز حضورشان را مستقل دانسته‌اند. اصلاح‌طلبان اميدوار هستند كه جناح راست بتواند به انسجام دست يابد. در اين صورت جناح راست مجبور مي‌شود در مورد عملكرد پيشين خود توضيح دهد. اصلاح‌طلبان با وجود اينكه در سال 92 از گزينه‌اي غيراصلاح‌طلب دفاع كردند، در تمام مدت روي كار بودن دولت و در اين انتخابات حمايت خود را از دولت ادامه داده‌اند. همچنين صادقانه بيان كرده‌اند كه نقدهايي به دولت دارند با اين حال ادامه اين دولت را در جهت منافع ملي مي‌دانند. در حالي كه چنين رفتاري از رقبا ديده نشده است. از اين جهت بعيد است كه رقباي روحاني در انتخابات دست بالا را داشته باشند.

وضعيت اصلاح جويي در كشور در دولت يازدهم چگونه بود؟ چرا اصلاح‌طلبان به ادامه دولت روحاني اصرار دارند؟

رويكرد دولت روحاني در بسياري زمينه‌ها كاملا اصلاح‌طلبانه است. به نظر مي‌رسد كه آقاي روحاني همچون دوره دوم آقاي خاتمي بتواند راي بيشتري نسبت به دوره اول بياورد. سياست خارجي دولت آقاي روحاني توانست دستاوردهاي مهمي داشته باشد و گام مهمي در جهت اصلاحات در كشور بود. رفع تحريم‌ها و برداشتن قطعنامه‌هاي عليه ايران از دستاوردهاي برجام بود و ايران در يك بستر تعامل و گفت‌وگو با دنيا قرار گرفت. جايگاه ايران امروز متفاوت از گذشته است. در دولت آقاي روحاني شاهد ثبات در زمينه سياسي و اقتصادي بوديم؛ خيلي از بحران‌هاي دولت پيشين متوقف شده است و حركتي رو به رشد آغاز شد؛ تورم كاهش پيدا كرد و رشد اقتصادي مثبت شد. مردم نيز به اين مسائل توجه دارند و در انتخاب خود در سال 96 به آن توجه مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون