• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3169 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن

كاهش بي‌سابقه قيمت طلا در بازارهاي جهاني

 گروه اقتصادي| روز ‌پنجشنبه روز مهمي براي بازار طلا و سكه بود. قيمت طلا و سكه همسو با ريزش قيمت طلا در بازارهاي جهاني با كاهش مواجه شد و از سوي ديگر قيمت فروش هر دلار نيز كاهشي 10 توماني را نسبت به روز قبل از آن تجربه كرد. بالا و پايين‌هاي فراوان قيمت طلا در بازارهاي جهاني نتوانست آرامش حاكم بر بازار ايران را بر هم بريزد. بازار هفته گذشته روزهاي آرامي را سپري كرد اما به نظر مي‌رسد روزهاي پركاري را پيش رو داشته باشد؛ پركاري توام با پرخبري. روز پنجشنبه قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني از 1292 دلار به 1258 دلار رسيد. اين كاهش قيمت در يك‌ساله گذشته بي‌سابقه بود و منجر به كاهش دو درصدي قيمت اين كالا شد. برخي دستاندركاران بازار معتقدند دليل عمده ريزش افزايش شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي بوده است. رويترز نيز گزارش داده به دنبال افزايش چشمگير ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي بين‌المللي قيمت جهاني طلا با كاهش بي‌سابقه و ركوردشكن مواجه شده است. ارزش دلار به بالاترين سطح در 11 سال اخير رسيده است. هر چند جمعه قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني هفت دلار افزايش يافت و به 1265 دلار رسيد كه اين افزايش اندك در مقابل كاهش چشمگير پنجشنبه محسوس نيست.
بازار طلا در ايران در روز پنجشنبه واكنش اندكي به كاهش جهاني قيمت طلا نداشت اما پيش‌بيني مي‌شود كه تاثير كاهش قيمت جهاني طلا امروز محسوس باشد و قيمت طلا در بازار ايران سقوط كند. در همين رابطه روز پنجشنبه قيمت هر قطعه سكه طلا طرح جديد با 10هزار تومان كاهش نسبت به روز پنجشنبه، يك ميليون و 31 هزار تومان بود. هر قطعه سكه طلا طرح قديم نيز با كاهش هفت هزار توماني رو به رو شد و يك ميليون و 28 هزار تومان به فروش رسيد. نيم سكه هزار تومان ارزان شد و 518 هزار تومان معامله شد و ربع سكه هم 269 هزار تومان به دست متقاضيان رسيد.
در بازار ارز هم مانند بازار طلا كاهش اندكي در قيمت دلار به وجود آمد و هر دلار امريكا در روز پنجشنبه به قيمت سه هزار و 454 تومان عرضه شد كه اين قيمت نسبت به روز چهارشنبه 10 تومان كاهش يافت. يورو هم كاهشي پنج توماني داشت و به قيمت سه هزار و 978 تومان مبادله شد. همچنين قيمت هر پوند انگليس، درهم امارات و ليرتركيه هم به ترتيب پنج هزار و 275 تومان، 948 تومان و هزار و 508 تومان به فروش رفت.
جدول طلا، سكه و ارز را در روز آخر هفته مشاهده مي‌كنيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون