• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3169 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن

حمله شبكه‌هاي اجتماعي به نظام بانكي

آخرين روزهاي هفته گذشته، كليك به كليك خبري داغ در فضاي مجازي منتشر شد. مديرعامل يكي از بانك‌هاي خصوصي به همراه معاونانش به خارج از كشور گريخته است. اين نخستين باري نيست كه خبري داغ با اين سبك و سياق از طريق شبكه‌هاي مجازي منتشر مي‌شود. گاه اين خبر درباره آلودگي خوراكي‌هاست و گاهي آمار و ارقامي اشتباه درباره ميزان ابتلا به بيماري‌ها. توصيه‌هايي نادرست و... نيز گاهي خبر مهم اين شبكه‌ها مي‌شود كه از سوي كاربران دايما كپي مي‌شود و با سرعتي بالا پست‌ها در اختيار تمامي كاربران قرار مي‌گيرد، اما موضوع اينجاست كه اين‌بار خبر صراحت داشت. بر فرار مديرعامل بانك اقتصاد نوين و معاونانش دلالت مي‌كرد و برخورد با آن از يك تكذيب ساده از سوي مديران بانك فراتر رفت. خبر به نقل از علوي، وزير اطلاعات منتشر شد. صدا و سيما در مصاحبه‌اي با معتمدي درباره اين خبر، بر حضور وي و همكارانش در محل كار خود تاييد كرد و از سوي ديگر وزارت اطلاعات نيز با صدور اطلاعيه‌اي رسما اين خبر را تكذيب كرد.
در اطلاعيه اين وزارتخانه آمده است: متاسفانه به تازگي برخي افراد در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي با اهدافي كه وزارت اطلاعات اشراف كافي بر آنها دارد، درصدد تشويش اذهان عمومي هستند.  به طور مثال در برخي از اين شبكه‌ها، نقل قول‌هايي ازحجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي، وزير اطلاعات مبني بر «خروج مديرعامل يكي از بانك‌هاي خصوصي از كشور» منتشر شده كه از اساس كذب محض است.  وزارت اطلاعات وظيفه دارد با اقدامات اطلاعاتي و شناسايي، با توليد و منتشركنندگان اين شايعات كه قصد برهم زدن فضاي عمومي و امنيت كشور را دارند، به‌شدت برخورد كند و نتايج آن را به اطلاع مردم برساند.  گذشته از اينها، مساله‌اي كه در اين ميان اهميت دارد اين است كه شايعه‌سازان با چه هدفي ستون اقتصادي كشور را در معرض آماج حمله قرار داده‌اند.  بايد توجه داشت كه ايجاد نگراني در فضاي اقتصادي و بانكي كشور كه سرمايه و سپرده مردم در آن بخش نگهداري مي‌شود، نمي‌تواند بي‌قصد و غرض باشد و يكي از اهداف اين شايعات مي‌تواند ايجاد بحران مصنوعي براي خروج سرمايه از سيستم بانكي يا حتي كشور باشد.  به نظر مي‌رسد كه شايعه‌سازان قصد حمله به موتور اقتصاد كشور يعني بانك‌ها را دارند و از طريق بحران‌سازي و شايعات اقتصاد كشور را هدف قرار داده‌اند.  حسن معتمدي، مديرعامل بانك اقتصاد نوين در خصوص هدف انتشار اين شايعات مي‌گويد: اين گونه شايعات شيطنت عليه نظام بانكي كشور است.  وي با رد شايعه منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي در خصوص خروجش از كشور مي‌گويد: مشخص است شايعه‌سازان، بانكي را كه داراي ثبات و استقلال است و در هيچ حاشيه‌اي حضور نداشته و مشكل نقدينگي هم ندارد مورد هدف قرار داده‌اند.
مديرعامل بانك اقتصاد نوين با بيان اينكه بانك‌هاي معتبر و داراي مجوز هيچگاه با چنين اخباري دچار بحران نمي‌شوند، يادآور شد: اين در حالي است كه وقتي شايعاتي در مورد موسسات يا بانك‌هاي غيرمجاز منتشر مي‌شود، راه افتادن موج‌هاي اجتماعي تا حدودي عادي‌تر به نظر مي‌رسد.

گراني مواد غذايي عامل سوء‌تغديه است

دبيركل خانه كشاورز، سپردن تنظيم بازار به دست وزارتخانه‌هاي صنعت و جهادكشاورزي را به سپردن پرورش يك بره به گرگ تشبيه كرد.
عيسي كلانتري در پاسخ به اين پرسش كه محدوديت كشت برنج در كشور سبب وابستگي بيشتر به كشورهاي خارجي نمي‌شود؟ گفت: ما الان هم وابسته‌ايم؛ وابستگي را بايد در يك بسته ديد نه در يك محصول. ما همواره محصول را مدنظر قرار مي‌دهيم، به عنوان مثال در مقايسه جمع واردات گندم با واردات خوراك دام از ابتداي انقلاب تاكنون متوجه مي‌شويم واردات خوراك دام ۶۴ درصد ارزبري بيشتري داشته، ضمن اينكه در ۳۶ سال گذشته واردات روغن نباتي نيز ۳۴ درصد ارزبري بيشتري نسبت به گندم داشته است. كلانتري اضافه كرد: درحال حاضر سوء تغذيه در كشور ما به خاطر گراني مواد غذايي است نه كمبود آن. ما اصلا كمبود مواد غذايي در هيچ نقطه كشور نداريم اما با سوءتغذيه شديد روبه رو هستيم كه علت آن هم فقر حاكم بر جامعه است.  دبيركل خانه كشاورز افزود: اگر توليد شير در كشور از ۸ ميليون به ۵ ميليون تن كاهش پيدا كند ما با قيمت‌هاي جهاني قدرت رقابت پيدا مي‌كنيم در حالي كه توليد ۸ ميليون شير در كشور فشار وارد مي‌كند و قيمت تمام شده را به‌شدت افزايش مي‌دهد، چرا كه ما در توليد علوفه با مشكل مواجه هستيم و در نتيجه قدرت رقابت را از دست مي‌دهيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون