• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3788 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ ارديبهشت

كتاب «شهر ما تهران» رونمايي شد

كتاب «شهر ما تهران: معرفي تهران به نوجوانان» نوشته پيمان فيوضات رونمايي شد.
در اين نشست كه عليرضا عالم‌نژاد مجري آن بود، نويسنده كتاب، پيمان فيوضات و سيد احمد محيط‌طباطبايي و آرش نورآقايي سخنراني كردند.
پيمان فيوضات يكي از دلايل نوشتن اين اثر را نبود اطلاعات عمومي درباره تهران دانست و گفت: در كتاب سعي كردم روي طبيعت تهران و ميراث طبيعي تاكيد ويژه داشته باشم. همچنين به ميراث فرهنگي شهر و مكان‌هايي كه امكان آشنايي با فرهنگ ايران وجود دارد بيشتر بپردازم؛ كه بيشتر از همه موزه‌ها و گالري‌ها هستند. فكر مي‌كنم نوجوانان امكانات صرفا تفريحي شهر را خودشان خوب مي‌توانند كشف كنند. براي‌شان كاري ندارد. جاي سينماها را خوب مي‌دانند. جاي مجتمع‌هاي تجاري آنچناني هم كه سال به سال به تعدادشان اضافه مي‌شود را مي‌دانند.
آرش نورآقايي، رييس پيشين هيات‌مديره كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي راهنمايان گردشگري هم در اين نشست گفت: «كتاب «شهر ما تهران» ويژگي‌هاي خاصي دارد. طرح جلد آن شبيه تهران امروز نيست؛ تهران امروز اينقدر سبز و محيط‌زيستي نيست ولي خب جاي اميدواري دارد. نقشه‌هاي كتاب بسيار جذاب هستند. به‌خصوص اينفوگرافي به شكلي كه در اين كتاب آمده است در كتاب‌هايي كه در كشورمان توليد مي‌شوند، پيدا نمي‌شود و تشريح تهران در طول تاريخ در عرصه‌هاي مختلف و آوردن آن در يك نمودار كار خاصي است.»
او در ادامه يادآور شد: «كتاب اما از لحاظ گرافيكي ضعيف است. فونت‌هاي گوناگون با رنگ‌هاي مختلف كار را شلوغ كرده است؛ كه انگار شلوغي پايتخت را خواسته به تصوير بكشد! اين‌ ايرادها البته متوجه نويسنده نيست. دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي مجموعه بسيار قابل احترامي هستند ولي اولا كتاب عكس‌دار كار نكرده‌اند و دوم اينكه چندان مجرب در زمينه كتاب براي نوجوانان نيستند. نكات مثبت آن اين است كه نويسنده نه فقط به انسان‌ها و فعاليت‌هاي‌شان و مسائل پايتخت پرداخته كه به جانوراني كه در تهران زيست مي‌كنند نيز پرداخته است و اين طرز نگاه و فكر فوق‌العاده است.»
پيمان فيوضات سپس توضيحاتي درباره گرافيك كتاب ارايه داد: «پس از ارايه متن به ناشر و قبول كردن ناشر براي چاپ آن، طي جلسه‌اي گفتم كه ترجيح من كتاب با ابعاد رحلي بزرگ با كاغذ گلاسه و پنج نقشه در پيوست و جلد سخت بود... ولي اين پيشنهاد رد شد و دلايل دفتر براي رد پيشنهاد من در آن زمان قانع‌كننده بود. آنها به اين نكته اشاره كردند كه كتاب بهتر است تا جاي ممكن ارزان باشد كه عموم مردم توان خريد آن را داشته باشند. حتي در تعداد صفحات نيز محدوديت وجود داشت و از حدي نمي‌شد بيشتر شود. من به دوستان نويسنده خودم هم اين را پيشنهاد مي‌كنم كه اگر به شصت درصد آنچه مي‌خواستيد، رسيديد، مجبوريد همان را قبول كنيد.»
سخنران بعدي استاد سيد احمد محيط طباطبايي بود. او گفت: اين روزها تب انتخابات شوراي شهر بالا رفته است. اين نكته را هم عرض كنم كه يك تفاوت آشكار در شهرتهران و ديگر شهرهاي ايران با شهرهاي اروپا وجود دارد.
در اروپا و خيلي جاهاي دنيا افراد شهروند ناميده مي‌شود. شهروند يك امر اعتباري و حقوقي است. افراد مي‌توانند بروند مدتي جايي زندگي كنند و شهروند آنجا بشوند. شهروند شهري در كشور ديگري بشوند ولي چيزي كه اهميت دارد، اهليت است؛ اهل جايي بودن را نمي‌توان با اخراج كردن از كسي گرفت. اهل بودن يعني متعلق به جايي بودن. كسي كه اهل جايي است اهليت خود را با وظايفي كه به عهده مي‌گيرد نشان مي‌دهد. بعضي‌ها هم با يك اثر مكتوب يا چيزهايي كه پايدارتر است اهليت خود را نشان مي‌دهند.
او ادامه داد: شهروند بودن نازل‌ترين سطحي است كه يك فرد را به شهرش وصل مي‌كند؛ عميق‌ترين وصل، اهلِ جايي بودن است. من نوعي اصفهاني يا زواره‌اي را كسي نمي‌تواند از اهل آنجا بودن منع كند؛ كسي را نمي‌توان از اهليت و اهل جايي بودن خودش اخراج كرد. به نظر من پيمان اهل تهران است و به اين درك رسيده و كتاب بسيار خوبي را از خودش به جا گذاشته است. سبزي‌اي كه نورآقايي به آن اشاره كرد و روي جلد كتاب آمده است البته برگ چنار است كه نماد تهران است. اهليت را اگر بخواهيم در قالب ديگري بگوييم؛ اين روزها اين سوال پيش مي‌آيد كه به چه كسي راي بدهيم؟ به افراد متخصص كه تحصيلات دارند؟ مثل اين مي‌ماند كه بگوييم كدام مادر، مادر خوبي است؟ مادري كه متخصص تغذيه يا متخصص اطفال است؟ مادر خوب بودن به اينها نيست. مادر خوب بودن به اين است كه با حداكثر توان و آگاهي شهرش را بشناسد و اين باز تا حدي برمي‌گردد به اهليت انسان‌ها به شهرشان. خوشحالم كه پيمان واقعا اهل تهران است و علاقه و تعصب را به شهرش دارد و اثري نقطه‌اي از خودش به جا گذاشته است كه در منظومه كلي ادبيات تهراني ما قرار مي‌گيرد و اين منظومه هرچقدر وسيع‌تر بشود سرمايه وسيع‌تر و بهتري نشان مي‌دهد.
محيط طباطبايي در پايان اظهار كرد: اميدوارم از نگاه هر شهروندي، شهر مورد مطالعه قرار بگيرد. هركس نگاه خودش را دارد. اين نگاهي است كه درعين تنوعش از يك ريشه مشترك
برخوردار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون