• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3789 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ ارديبهشت

نتيجه بررسي صلاحيت‌هاي كانديداهاي شوراي شهر اعلام شد

ارسال پيامك‌هاي تاييد صلاحيت به كانديداهاي اصلاح‌طلب

4 غيرمسلمان در جمع كانديداهاي تاييد شده تهران

گروه سياسي

با ارسال پيامك‌هاي تاييد صلاحيت به كانديداهاي شوراي‌هاي شهر و روستا از واپسين دقايق بامداد دوم ارديبهشت، انتخابات شوراها وارد مرحله جدي‌تري شده است. آن‌طور كه عليرضا رحيمي، رييس هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران به ايسنا گفته است تا اين مرحله از بررسي صلاحيت‌ها، ۸ هزار و ۹۸۱ كانديداي انتخابات شوراها در هيات‌هاي اجرايي و نظارت تاييد صلاحيت شده‌اند. اين تعداد از ميان كل ثبت‌نام‌كنندگان استان تهران يعني ۱۰ هزار و ۴۲۰ نفر تاييد صلاحيت شده‌اند. از اين تعداد 194 نفر هم انصراف داده‌اند و بنابراين ۱۴۵۰ نفر هم صلاحيت‌شان احراز نشده است. به گفته رحيمي در شهرستان تهران تعداد داوطلبان سه هزار نفر بوده كه از اين تعداد دو هزار و ۷۲۲ نفر در هيات‌هاي نظارت و اجرايي تاييد صلاحيت شده‌اند و صلاحيت ۲۴۵ نفر به صورت مشترك در هيات‌هاي اجرايي و نظارت احراز نشده است. همچنين ۳۳ نفرهم انصراف دادند.
خبرهاي خوب براي اصلاح‌طلبان
در ميان اسامي تاييد صلاحيت شده نام بسياري از كانديداهاي اصلاح‌طلب هم وجود دارد. نظارت بر انتخابات شوراها طبق قانون بر عهده مجلس است و با تغيير تركيب مجلس دهم و قدرت گرفتن گرايش اعتدالي در اين مجلس اصلاح‌طلبان در اين دور از انتخابات اين شانس را دارند تا با تعداد بيشتري از كانديداهاي واقعي خودشان وارد فضاي رقابتي شوند.
تاييد صلاحيت 4 كانديداي غيرمسلمان
افزن بر اين به گفته رحيمي در ميان تاييد صلاحيت‌شدگان در استان تهران نام چهار كانديدا از اقليت‌هاي ديني هم وجود دارد. اين يعني هيات نظارت بر انتخابات شوراها همان‌طور كه گفته بودند كار بررسي صلاحيت‌ها را طبق قانون انتخابات شوراها و بدون توجه به ابلاغيه مجدد شوراي نگهبان انجام داده‌اند. اواخر هفته گذشته شوراي نگهبان با ارايه تفسير جديدي از تبصره يك ماده 26 قانون انتخابات شوراها خواستار رد صلاحيت كانديداهاي غيرمسلمان در مناطقي شد كه تعداد آنها در اقليت است. مجلس در مقام ناظر قانوني انتخابات شوراها اما از اين تصميم شوراي نگهبان استقبال نكرد. علي لاريجاني، رييس مجلس اين ابلاغيه را رد كرد و از هيات‌هاي نظارت بر انتخابات خواست تا بر اساس قانون موجود در بررسي صلاحيت‌ها عمل كنند. به علاوه از آنجا كه طبق قانون نظارت مجلس بر انتخابات شوراها استصوابي نيست؛ هيات‌هاي نظارت نمي‌توانند آراي هيات‌هاي اجرايي درباره كانديداهاي تاييد صلاحيت شده را دوباره بررسي كرده و تغيير بدهند و ابلاغيه شوراي نگهبان بعد از پايان كار هيات‌هاي اجرايي ابلاغ شده بود.
آنهايي كه تاييد نشدند
انتشار اسامي تاييد صلاحيت‌شدگان تا اين مرحله از انتخابات شوراها نشان مي‌دهد كه صلاحيت برخي از چهره‌هاي فعلي عضو شوراي شهر احراز نشده است. آنطور كه برخي منابع رسمي و غيررسمي خبر داده‌اند ظاهرا نام چهره‌هايي همچون مرتضي طلايي، عليرضا دبير، الهه راستگو.، حبيب كاشاني، عباس جديدي و حسين رضازاده در ليست رد صلاحيت‌شدگان قرار دارد.
برخي از اين اسامي البته به اين موضوع واكنش هم نشان داده‌اند. از جمله مرتضي طلايي كه نايب‌رييس شوراي شهرتهران هم هست طي اطلاعيه‌اي با اعلام ردصلاحيتش اعلام كرد: «... اگرچه براساس اطلاع قبلي، تاييد نهادهاي نظارتي و مراجع چهارگانه و همچنين هيات اجرايي انتخابات در مورد اينجانب صورت گرفته اما ظاهرا هيات نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنين تصميمي كرده است. البته موضوع هنوز به صورت رسمي به بنده اطلاع داده نشده اما آنچه شايبه‌برانگيز، تعجب‌آور و غيرمنصفانه است، حجم سنگين اطلاع‌رساني اين خبر طي (جمعه) شب گذشته بود كه اميدوارم دستگاه‌هاي مسوول در امر برگزاري انتخابات ساده از كنار آن نگذرند...»عليرضا دبير هم در گفت‌وگو با ايسنا عنوان كرد كه استعلام‌هاي چهارگانه‌اش از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه قضاييه و ناجا مثبت بوده و حتي نظر هيات اجرايي مثبت بوده ولي نمي‌داند علت رد‌صلاحيت او چه بوده است. او همچنين گفته: من دوتابعيتي نيستم كه بخواهند به اين بهانه صلاحيتم را رد كنند.
موعد اعتراض ردصلاحيت‌شدگان
با اين حال اما كار براي كانديداهاي رد صلاحيت شده پايان نيافته است. به گفته رحيمي آن دسته از داوطلباني كه صلاحيت آنها احراز نشده از روز سوم تا ششم ارديبهشت مي‌توانند شكايت خود را در تهران به فرمانداري و در شهرستان‌ها به فرمانداري شهرستان‌ها ارايه دهند. بنا بر توضيحات رحيمي فرمانداري‌ها شكايت داوطلبان را هر روز با امضاي نماينده هيات نظارت، به هيات نظارت استان تحويل مي‌دهند. هيات نظارت استان هم از هفتم تا ۱۶ ارديبهشت به بررسي شكايات مي‌پردازد و در روز ۱۷ ارديبهشت اعلام نظر قطعي را به فرمانداري‌ها اعلام كرده تا در ۱۸ ارديبهشت به اطلاع داوطلبان از طريق فرمانداري‌ها برسد.
موعد تبليغات
با قطعي شدن اسامي احراز صلاحيت‌شده گام پاياني انتخابات براي ورود به روز راي‌گيري برداشته خواهد شد و كانديداها مي‌توانند از ۲۱ تا ۲۸ ارديبهشت تبليغات خودشان را آغاز كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون