• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3169 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۱ بهمن

امير موسوي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

پيام اول ايران از زبان نصرالله شنيده شد

 

گروه ديپلماسي: «ايران به امريكا در پي شهادت سردار‌الله‌دادي پيام داده است». اين خبري است كه حسين اميرعبداللهيان، معاون وزير امور خارجه در روزهاي گذشته به رسانه‌ها داد. هنوز محتواي اين پيام رسانه‌اي نشده است. هرچند كه مرضيه افخم در نشست خبري با خبرنگاران آن را حاوي ديدگاه‌هاي ايران در خصوص مسائل منطقه دانست و از امريكا خواسته شده تا در اين باره توجه جدي داشته باشد. در اين باره و تاثيرگذاري اين پيام با امير موسوي، رييس مركز مطالعات سياسي و استراتژيك و كارشناس مسائل منطقه‌اي گفت‌وگويي داشتيم كه در پي مي‌آيد.

 معاون امور عربي وزارت امور خارجه از انتقال پيام جمهوري اسلامي ايران به امريكا پس از شهادت سردار‌الله‌دادي خبر دادند. اين پيام چه مي‌تواند باشد؟

به نظر مي‌رسد آقاي اميرعبداللهيان پيام صحبت‌هاي سيد حسن نصرالله را به شكل پيام ديپلماتيك به امريكايي‌ها انتقال داده‌اند تا آنها به رژيم صهيونيستي برسانند. سيدحسن نصرالله در مصاحبه با الميادين بيان كردند كه اين‌بار، پاسخ به رژيم صهيونيستي، پاسخ مشتركي خواهد بود. اين مشترك بودن خيلي مهم است و بحث در اين باره بسيار جدي است. بايد به سخنان شما اگر به مسوولان نظامي ما و بالاخص مسوولان سپاه پاسداران و صحبت‌هاي اخير سردار جعفري توجه كنيد، متوجه مي‌شويد كه محور مقاومت اين‌بار پاسخ محكمي به رژيم صهيونيستي خواهد داد. اگر اين رژيم بخواهد كه جسارتي به يكي از محورهاي مقاومت داشته باشد. فكر مي‌كنم جمهوري اسلامي ايران، پيام اول را از طريق سيدحسن نصرالله اعلام كرد و پيام دوم نيز همين پيامي است كه آقاي اميرعبداللهيان از آن خبر داده‌اند. پيام‌هاي متفرقه‌اي هم هستند كه غيررسمي‌اند و از زبان مسوولان نظام شنيده شد. اين پيام‌ها نشان مي‌دهد كه محور مقاومت در اين خصوص بسيار جدي است و اجازه نخواهد داد كه رژيم صهيونيستي هر وقت دلش بخواهد به لبنان، سوريه يا مناطق فلسطين اشغالي جسارت كند چراكه محور مقاومت با انجام يك عمليات مشترك تودهني محكمي به آنها خواهد زد.

  پس مي‌توانيم شاهد تحولات منطقه‌اي باشيم؟

بله. شرايط منطقه‌اي عوض خواهد شد و معادلات جديدي در عرصه بين‌المللي و منطقه‌اي رقم خواهد خورد و تحولي در عرصه مقاومت ايجاد خواهد شد. ملاقات احمد جبرييل با مقام معظم رهبري، آمدن هياتي از حماس به تهران و رفت‌ و آمدهاي گروه‌هاي مقاومت به ايران همه بيانگر اين است كه جبهه مشتركي در حال شكل‌گيري است و اين جبهه هم آمادگي لازم را دارد تا پاسخ مشترك بدهد. اعلام كردن اين مطلب نيز نشان مي‌دهد كه قبلا مقدمات لازم براي اين كار شكل گرفته است، يعني هم از نظر سياسي، هم از نظر محورهاي جبهه و هم از نظر تجهيزات نظامي و تاكتيك‌هاي برخورد تمهيدات لازم به كار گرفته شده است.

 دليل سكوت امريكا در خصوص اين پيام را درچه مي‌دانيد؟  

فكر مي‌كنم مخالفتي با پيام ايران نخواهد كرد. جوابي هم ندارد كه بدهد. اقدام رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن شهيد‌الله‌دادي چيزي جز تروريسم دولتي نيست. حرف جمهوري اسلامي هم منطقي است. رويكردي هم كه در اين مدت در عرصه منطقه‌اي داشته است، اين بوده كه ثبات و امنيت را در منطقه حاكم سازد ولي اين اسراييل بوده كه صلح و ثبات را در منطقه به خطر انداخته است. بنابراين امريكا نمي‌تواند مخالفتي هم داشته است.

 تاثير اين پيام در رفتار رژيم صهيونيستي چه خواهد بود؟

اين تاثيرگذاري را بايد منتظر ماند و ديد. شايد اين تاثيرگذاري در پاسخي به اقدام ديروز حزب‌الله داده شود، ببينيم. رژيم صهيونيستي براي انجام يك اقدام نظامي از چند آيتم استفاده مي‌كند. نظرسنجي داخلي، آمادگي جريان مقاومت و حمايت جهاني. به عبارت ديگر، اگر دولت رژيم صهيونيستي احساس كند كه از حمايت داخلي برخوردار است، مشاهده كند كه خط مقاومت اوضاعش مناسب به نظر نمي‌رسد و از پشتيباني بين‌المللي برخودار است اقدام خواهد كرد و پاسخ گسترده‌اي خواهد داد وگرنه اقدام قابل توجهي نمي‌كند. پيش‌بيني من يك اقدام نظامي محدود است و اقدام خاصي نخواهند كرد.

 وضعيت كنوني رژيم صهيونيستي چگونه است؟

شرايط در داخل رژيم صهيونيستي مناسب نيست. تحركاتي امنيتي و نظامي در مرزهايش تدارك ديده تا آمادگي لازم را براي هر پاسخ احتمالي داشته باشد. باغ‌ها و پارك‌هاي ملي‌اش را كه همجوار با مرزهاي سوريه و لبنان بود، تعطيل كرده است و محدوديت‌هاي توريستي صورت گرفته است و يك نوع رعب و ترس در داخل رژيم صهيونيستي حاكم شده است. بنابراين مي‌توان گفت كه شرايط بحراني هم در اين كشور حاكم شده است. تهديد سيدحسن نصرالله و پاسخ ندادن حزب‌الله هم جو بدي در اسراييل به وجود آورده است و تبديل به جنگ رواني سختي شده است چراكه موجب شده تا اسراييلي‌ها ندانند كه جواب در چه سطح و در چه زماني است.

 آيا واكنش ديروز حزب‌الله را مي‌توان پاسخ جريان مقاومت دانست.

فكر مي‌كنم اين پاسخ، پاسخ مرحله اول است چراكه براي آن بيانيه شماره يك صادر شده است. اگر رژيم صهيونيستي بخواهد جسارت كند، حزب‌الله برگه‌هاي ديگري را تدارك ديده است كه آنها را رو خواهد كرد و آن پاسخ هم گسترده‌تر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون