• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3792 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت

وزير دفاع در مسكو:

عبارت «همه گزينه‌ها روي ميز است» مضحك است

گروه سياسي| سردار سرتيپ پاسدار حسين دهقان، وزير دفاع روز چهارشنبه در نشست امنيت بين‌المللي مسكو با تاكيد بر راهبرد جمهوري اسلامي براي حفظ ثبات منطقه‌اي، گفت: ايران به برجام پايبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهديد و تشرزدن امريكا و كشورهاي مرعوب نظام سلطه، مقابله جدي خواهد كرد. به گزارش ايرنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات حسين دهقان به شرح زير است:
  درحالي كه اكنون نيازمند عزم جدي تمامي كشورها براي مبارزه قاطع با تروريست‌ها، نابودي عوامل بروز، رشد و تشديد جريانات تروريستي هستيم و فوري‌ترين نياز محكوم كردن ترور و خشونت، توقف امدادها و پشتيباني‌هاي سياسي، نظامي و مالي از تروريست‌ها، كمك به دولت‌هاي قانوني و مشروع، پذيرش خواست و اراده مردم، امدادرساني انسان‌دوستانه به آسيب ديدگان از جنگ و كمك به استقرار ثبات، امنيت، صلح و آرامش و رفع مشكلات ملت‌ها است، با كمال تاسف شاهديم كه در سوريه تنها فدراسيون روسيه، ايران، دولت قانوني و سوري‌ها و در عراق نيز ايران همراه اين كشور و عراقي‌ها در صحنه درگيري واقعي با تروريست‌ها حاضرند.
  در اين روند، امريكايي‌ها تلاش دارند با دكترين جديد و سياست « تجاري سازي امنيت» شكل جديدي از «فاشيسم جهاني» را به نمايش گذاشته و نقش آتي خود را در نظام بين‌الملل تثبيت كنند. نتيجه اين سياست، خلق تهديدهاي موهوم و ساختگي و تقسيم كار با متحدان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در القاي دگرهراسي به ويژه درباره كشورهاي روسيه، چين و ايران است.
  (امريكا) در اين رويكرد مي‌خواهد با توجيه حضور، استقرار پايگاه‌هاي جديد و مداخله بيشتر در مناطق مختلف از جمله غرب آسيا، آسياي شرقي، جنوب شرق آسيا و مرزهاي اروپاي شرقي بازگشت به دوران جنگ سرد، ضمن چپاول ثروت اين مناطق به بهانه تامين امنيت كشورهاي متحد، از ضروري‌ترين نياز كشورهاي جهان كه همانا تامين صلح، امنيت و توسعه پايدار است، جلوگيري كند.
  حمله اخير امريكا به خاك سوريه (موشكباران پايگاه هوايي ضدتروريستي الشعيرات) كه بر خلاف تمامي قواعد حقوقي بين‌المللي است، نيز در همين راستا ارزيابي مي‌شود.
  بار ديگر تاكيد مي‌كنم، بي ثباتي، ناامني، خشونت‌گرايي و تروريسم در جهان امروزي زاييده شرايطي است كه در سه دهه اخير بر مناسبات جهاني و همسو با تثبيت نظامي تك قطبي توسط امريكا ايجاد و توسعه يافته است و تنها راه برون رفت نيز گذار به نظم جديد مبتني بر نظامي چند قطبي با شاخصه‌هاي مهمي چون نفي سلطه و هرگونه هژمون منطقه‌اي و جهاني است.
  معتقديم نظم جديد بايد بر چهار اصل مبارزه مشترك جهاني با تروريسم و افراط گرايي و همچنين خشونت‌طلبي، احترام به حاكميت ملي كشورها و مداخله نكردن در امور داخلي آنها، احترام متقابل همراه با گفت‌وگوهاي سازنده و جايگزين كردن سلاح با منطق و گفتمان و ايجاد و تقويت پيوندهاي درون منطقه‌اي استوار باشد كه در اين نظم جديد، نهادهاي بين‌المللي حافظ صلح و امنيت، خارج از اراده قدرت‌هاي بزرگ، مي‌توانند رسالت‌هاي خود را عملي كنند.
  تحقق نظم جديد نيز مشروط به توقف استراتژي‌هاي جنگ‌طلبانه و مداخله‌هاي ويرانگر امريكا، توقف حمايت اين كشور، انگليس، عربستان و ساير حاميان از تروريست‌ها، پذيرش حق تاريخي ملت فلسطين براي برگشت به سرزمين‌هاي اشغالي و ايجاد امكان تحقق اراده آنها در تعيين سرنوشت خود، صيانت و حمايت بازيگران مهم و تامين كنندگان اصلي صلح وامنيت از استمرار مردم سالاري است.
  باور ايران براين است كه امريكا و هيچ كشور ديگري قادر نيست در خاورميانه، شمال آفريقا و شبه‌قاره با حمايت از جنگ و ترور و سازمان‌هاي تروريستي به اهداف سياسي و توسعه‌طلبانه خود برسد. «باور جمهوري اسلامي ايران براين است كه اگر تروريسم نظامي در سوريه و عراق نابود نشود، به زودي تمامي حاميان ريز و درشت خود از جمله عربستان، تركيه، امريكا و اروپا را تحت وحشيانه‌ترين اقدامات تروريستي قرار خواهند داد.»
  ايران باور دارد كه جبهه شكل گرفته در سوريه توسط روسيه، ايران و دولت قانوني و مشروع سوريه و ملت مقاوم اين كشور بر تروريست‌ها غلبه خواهند كرد و ما منطقه و جهاني امن‌تر و باثبات‌تر را در پايان اين كارزار خواهيم داشت.  
  جمهوري اسلامي ايران كه خود بزرگ‌ترين قرباني سلاح‌هاي شيميايي بوده و در سايه اتهامي موهوم ساليان طولاني در معرض غيرانساني‌ترين، غيرقانوني‌ترين و بي رحمانه‌ترين تحريم‌ها قرار داشته با هرگونه توليد، انباشت و كاربرد سلاح‌هاي شيميايي مخالف است. به «برجام» پايبند خواهد بود، اما در مقابل هرنوع تهديد و تشرزدن امريكا و كشورهاي مرعوب نظام سلطه مقابله جدي خواهد كرد.
  ايران معتقد است، استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي حق طبيعي همه كشورها است و هيچ مرجعي نمي‌تواند، مانع اين حق شود و در عين حال معتقديم بايد اراده‌اي جهاني براي خلع سلاح اتمي شكل گيرد و حداقل در منطقه خاورميانه لازم است، اسراييل از هرگونه جنگ افزار كشتار جمعي از جمله شيميايي و هسته‌اي خلع سلاح شود تا سطحي از امنيت در منطقه تضمين شود.
  عبارت مضحك و تكراري «همه گزينه‌ها روي ميز است»، نمي‌تواند محملي براي اخذ امتيازهاي سياسي- نظامي از كشورها قرار گيرد. معتقديم اگر بحران شبه‌جزيره كره به سمت گزينه‌هاي نظامي حركت كند، داراي پيامدهاي مخرب و جهاني خواهد بود. باور دارم كه امنيت جهاني تابع تغيير رفتار امريكا و فاصله گرفتن اين كشور از مداخله و جنگ‌افروزي در سطح جهان و حمايت نكردن از سناريوهاي نخ‌نما شده امنيت اسراييل در منطقه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون