• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3792 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت

عارف: ليست اصلاح‌طلبان بر مبناي پاك‌دستي و تخصص بسته مي‌شود

شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان روزهاي حساس و پرفشاري را مي‌گذراند. غربالگري كانديداهاي انتخابات شوراي شهر آغاز شده و قرار است از ميان 800 نفري كه رزومه خود را به شوراي عالي فرستاده‌اند در نهايت 21 نفر به عنوان كانديداهاي مورد حمايت اصلاح‌طلبان انتخاب شوند.
اين روند برخلاف سال‌هاي قبل با جديت از سوي فعالين مدني و در شبكه‌هاي اجتماعي رصد مي‌شود و يكي از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگو ميان فعالين سياسي و مدني است. برخلاف انتخابات مجلس در اين انتخابات به دليل آنكه شوراي نگهبان دخالتي در تاييد صلاحيت‌ها ندارد دايره وسيع‌تري از افراد توانسته‌اند مجوز ورود به رقابت را از هيات نظارت دريافت كنند. به همين دليل نيز نام‌هاي مشهور و آشناي زيادي در صف ورود به ليست هستند.
از سوي ديگر به دليل اتفاقاتي كه در فراكسيون اصلاح‌طلبان شوراي فعلي تهران رخ داده است حساسيت‌ها براي انتخاب افرادي كه به اعتبار اصلاح‌طلبان وارد شوراي شهر مي‌شوند بيش از گذشته است.
مجموعه اين شرايط باعث شده تا ليست شوراي شهر تهران با وسواس بيشتري تدوين شود. روز گذشته محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: شايستگي و پاك‌دستي جزو اصلي‌ترين الزامات ما در تهيه ليست انتخاباتي است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهري و نياز شوراي شهر خواهد بود.
عارف در گفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين روند تنظيم ليست اصلاح‌طلبان براي حضور در پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران گفت: براي بستن ليست نهايي اصلاح‌طلبان براي حضور در رقابت‌هاي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران شاخص‌هاي مد نظرمان را اعلام كرديم و هم‌اكنون كانديداها باتوجه به اين شاخص‌ها در حال ارزيابي افراد هستند. برآورد ما اين است كه در مرحله اول بتوانيم از ليستي كه حدودا ۸۰۰ نفر در آن حضور دارند به يك ليست ۲۰۰ نفره برسيم و اين ۲۰۰ نفر را در بررسي‌هاي بعدي كه مراحل آن دقيق‌تر خواهد بود، ارزيابي خواهيم كرد. شايستگي و پاك‌دستي جزو اصلي‌ترين الزامات ما است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهري و نياز شوراي شهر خواهد بود.
رييس شوراي عالي سياستگذاري اطلاح‌طلبان ادامه داد: ما سعي مي‌كنيم كه يك شوراي شهر كاملا متخصص داشته باشيم و اولويت‌هايي هم براي حضور زنان و جوان نيز در برنامه‌هاي شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در نظر گرفته‌ايم. ما بايد از ميان ۲۰۰ نفر كه اكثريت آنها متخصص هستند ۲۱ نفر را انتخاب كنيم كه اين انتخاب بسيار سخت خواهد بود.  او درباره اظهارات برخي براي كنار گذاشتن اصلاح‌طلباني كه در شوراي شهر چهارم عملكرد خوبي نداشتند، گفت: ما براي انتخاب اشخاص و بستن ليست نهايي اصلاح‌طلبان شاخص‌هايي داريم كه همه افراد بر مبناي اين شاخص‌ها انتخاب خواهند شد.  عارف با اشاره به ردصلاحيت كانديد‌اهاي اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها اظهار كرد: به صورت جدي در فراكسيون اميد در مورد رد صلاحيت كانديداهاي اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها بحث كرديم زيرا هيات ناظر چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان از نمايندگان مجلس هستند. ما تلاش مي‌كنيم تا براي رد صلاحيت‌ها مبنا را قانون و چهار مرجع قرار دهند و نه اينكه خداي‌ناكرده اين رد صلاحيت‌ها با نظر شخصي و نظر سياسي انجام شود.  رييس فراكسيون اميد اين رد صلاحيت‌ها را بسيار نگران‌كننده خواند و گفت: متاسفانه در برخي استان‌ها وضعيت رد صلاحيت اصلاح‌طلبان نگران‌كننده است و به نظر مي‌رسد كه در برخي ردصلاحيت‌ها براساس اطلاعات حاشيه‌اي و سليقه‌اي عمل شده است. اميدواريم كه توسط هيات‌هاي نظارت استاني و مركزي اين موضوعات جبران شود و هركسي كه با توجه به قانون واجد شرايط است تاييد صلاحيت شود.  او در مورد اينكه آيا شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري ستادي تشكيل خواهند داد، گفت: ستادهاي مشتركي با حضور اصلاح‌طلبان و افراد ستاد روحاني براي كمك به دولت تدبير و اميد در همه استان‌ها تشكيل شده است و اميدواريم بتوانيم همين‌طور با جديت در كنار هم تا پايان راه به تلاش ادامه دهيم.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به آغاز زمان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري، به نفع حسن روحاني سخنراني خواهد كرد، اظهار داشت: من نيز همانند همه دوستان هر كاري كه براي حمايت از دولت حسن روحاني بتوانم در حد توان و در زمان مشخص انجام خواهم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون