• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3792 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت

انتقاد امير محبيان از قاليباف و رييسي

مسابقه پرداخت يارانه گذاشته اند

امير محبيان، چهره سياسي اصولگرا از نگاهي نقادانه وضعيت اصولگرايان را تحليل مي‌كند و مي‌گويد: نقش جامعه روحانيت در طرح نام رييسي، نقشي اساسي و موثر نبوده و عملا جامعه روحانيت با وجود انتظاري كه از آن مي‌رفت؛ موضعي كاملا انفعالي اتخاذ كرد. بخش‌هايي از گفت‌وگوي او با خبرآنلاين در ادامه مي‌آيد:
  طبيعي است كه جليلي با ارزيابي شرايط و امكان راي‌آوري و نيز فشردگي رقابت اين دوره و نيز احتمال كم گزينه نهايي شدن در جمنا تصميم گرفت كه در انتخابات كانديدا نشود اما گرايش او به سمت آقاي رييسي هم در قياس با قاليباف خلاف عقل نيست. او همگوني فكري با قاليباف نداشته و نوع نگرشش به پايداري نزديك‌تر است؛ از اين رو، حمايت پايداري از رييسي انگيزه بيشتري براي حمايت از وي داده است.
  كانديداهاي بالفعل جريان اصولگرا همه به نحوي يا سابقه كانديداتوري يا سابقه شكست در كارنامه خود داشتند؛ طرح رييسي كه چنين سابقه‌اي نداشت و ضمنا پيش از اين تخريب نشده بود؛ اين ذهنيت را به جبهه مردمي داد كه او فاقد راي منفي بازدارنده است به عبارتي هر چند شناخته شده نيست اما راي منفي زيادي هم ندارد و با تبليغات گسترده مي‌توان روي او اجماع ايجاد كرد؛ از لحاظ نظري هم تحليل آنها چندان غلط نبود ولي عدم محاسبه پيچيدگي‌هاي فضاي سياسي ما و ارزيابي بيش از حد توان اجماع آفريني جمنا كار را دشوار كرد.
  بازي‌هاي احمدي‌نژاد هم صحنه را براي جمنا غبارآلود كرد اما نقش جامعه روحانيت در اين ميان نقشي اساسي و موثر نبوده و عملا جامعه روحانيت با وجود انتظاري كه از آن مي‌رفت؛ موضعي كاملا انفعالي اتخاذ كرد.
  پيشاپيش نمي‌توان قضاوت كرد از ميان قاليباف و رييسي كدام يك كنار مي‌روند زيرا هر دو از لحاظ شخصيتي به گونه‌اي هستند كه زير فشار تا حدودي تغيير موضع مي‌دهند؛ هر چند پس از ورود به صحنه معمولا عقب‌نشيني دشوار مي‌شود.
  عدم تحليل دقيق از شرايط پيچيده، برخورد كند در برابر پديده‌ها و حوادث سياسي و اتخاذ رويكرد انفعالي، متاسفانه چهره‌هاي اصولگراي شناخته شده سياست ايران را به انفعال و حاشيه كشانده است. آنها به راحتي ميدان را به نيروهاي رده دو و سه وانهادند. اين رفتار اگر براساس برنامه از پيش تعيين شده باشد، خوب و اگر مبتني بر انفعال باشد، بد است كه البته به گمانم بيشتر گزينه اخير مطرح است.
  آينده سياسي احمدي‌نژاد بستگي به واكنش‌هاي او داشته و دارد؛ برخلاف بعضي پيش‌بيني‌ها او در واكنش به رد صلاحيت خود رفتار راديكالي انجام نداد؛ اين نشان مي‌دهد او بازي‌هاي قدرت را مي‌شناسد. آراي او هم سه دسته خواهند شد؛ بخشي جذب كانديداي اصولگرا، بخشي سفيد و بخشي به سمت روحاني خواهد رفت اما حجم اين آرا را در هر مورد نمي‌دانم بايد نظرسنجي صورت گيرد. فعلا كه كانديداها با مسابقه براي دادن يارانه بيشتر تلاش دارند اين آرا را ولو به ضرر منافع كشور به سمت خود بكشانند.
  قضاوت نهايي را مردم در لحظه آخر متناسب با فضاي ايجاد شده و احساس خود مي‌كنند و تشخيص دشوار است و به صورت مكاشفه‌اي نمي‌توان حكم داد اما سطح رقابت‌ها به هم نزديك و فاصله‌ها براي عبور از خط پايان كم شده است.
  پيروزي ناگهاني نامزدهاي كمتر شناخته شده باعث شده است كه همه كانديداها به نحوي اميدوار باشند اما اينكه راي آنها در حدي باشد كه به كانديداهاي اصلي ضربه وارد كنند شك دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون