• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3792 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت

از نقد مناظره مرده تا نقد برنامه 100 روزه دوم!

روزنامه‌هاي اصولگرا هفته جاري را با بايكوت احمدي‌نژاد آغاز كردند و با حمله به روحاني پايان دادند. در آغاز هفته جاري، كيهان و وطن امروز و رسالت، خبر رد صلاحيت احمدي‌نژاد را به كلي ناديده گرفتند و اصلا به روي خودشان نياوردند كه رييس‌جمهور سابقا محبوب‌شان ردصلاحيت شده است. در آغاز هفته جاري، كيهان و وطن امروز و رسالت همچنين به جد خواستار پخش زنده مناظره‌هاي انتخاباتي بودند. يادداشت روز كيهان در نخستين روز هفته جاري، به قلم حسين شريعتمداري، با تيتر «پخش زنده يا مرده؟» پيگير همان دغدغه‌اي بود كه در گزارش اصلي اين روزنامه مطرح شده بود.
 شريعتمداري در يادداشت خود با متهم كردن وزارت كشور به «صدور اطلاعيه‌اي كه سمت و سوي تهديد رسانه‌ها و منتقدان را دارد»، اين سوال را مطرح كرده است كه «آقايان از پخش زنده مناظره‌ها چه نگراني... يا وحشتي دارند؟» وطن امروز روز شنبه نيز با انتشار عكسي جالب از روحاني و حسين فريدون و وزير كشور، عبارت «زنده يا مرده» را به عنوان تيتر اصلي خودش برگزيد.
 در صفحه 2 وطن امروز نيز سخنان محمد ناظمي اردكاني، مسوول طرح و برنامه «جمنا» با اين تيتر منتشر شد: روحاني آمادگي شركت در مناظره‌ها را ندارد. رسالت نيز در همان روز در صفحه اول خودش بر ضرورت پخش زنده مناظره‌ها تاكيد كرد. هم از اين رو سخنان آيت‌الله موحدي كرماني، امام جمعه موقت تهران را با اين تيتر كار كرد: «مناظره‌هاي انتخاباتي كانديداها حتما بايد زنده پخش شود» و در مجموع در صفحات سياسي‌ اين روزنامه، هفت تيتر به موضوع «ضرورت پخش زنده مناظره‌ها » اختصاص يافت.
حملات تند و تيز وطن امروز به حسن روحاني، در ميانه هفته هم ادامه يافت. وطن امروز در روز دوشنبه، صفحه اولش را با عكس‌هايي از روحاني و تيتر نه چندان خوش‌قيافه و خوش‌قافيه «دوباره روحاني، دوباره بحراني؟» بست. در نيم‌‌تاي پايين صفحه نخست وطن امروز نيز، يادداشت‌هايي در اثبات بيهوده بودن رياست‌جمهوري مجدد روحاني منتشر شد. حسين قدياني، روحاني را به افراط و تفريط متهم كرد كه چرا در آغاز كارش گفته بود صد روزه تحول اقتصادي ايجاد مي‌كند و در پايان كارش گفته است صد سال هم براي حل مشكلات كشور كافي نيست.
 محمد زعيم‌زاده نيز در ديگر يادداشت صفحه اول وطن امروز، پس از كلي استدلال عليه روحاني، نهايتا نوشت: «تكرار تجربه روحاني يعني فرداي ما همين امروز ما است و شايد بدتر از امروز باشد؛ حال اينكه اين تجربه بايد تكرار شود يا نه با خود مردم است.» كيهان روز دوشنبه نقد مستقيم چشمگيري به روحاني نكرد و فقط در صفحه دومش، در ستون يادداشت روز، به «بايدها و نبايدهاي رييس‌جمهور آينده» پرداخت.
پس از تعطيلي مبعث و نفس تازه كردن مطبوعات راستگرا، روز چهارشنبه موج تازه‌اي از حمله به روحاني در كيهان و وطن امروز شكل گرفت. وطن‌امروز تيتر اصلي‌اش را اين‌گونه به روحاني اختصاص داد: «حسن روحاني: ركود نداريم!/ باز هم برنامه 100روزه دارم!» كيهان البته تيتر اصلي‌اش را به سخنان رهبري نظام در روز مبعث اختصاص داد و تيتر دومش همانند زيرتيتر تيتر اصلي وطن امروز بود: «براي دوره بعد هم برنامه 100روزه دارم!» انتقاد از سخنان تند و تيز و هيجاني حسام‌الدين آشنا درباره ضرورت ترس كانديداها از مجري مناظره‌هاي انتخاباتي، موضوع ديگر كيهان و وطن امروز از دولت روحاني بود.
 وطن امروز يادداشت‌هاي نيم‌تاي پايين صفحه اولش را با تيترهاي جالب زير منتشر كرد: منتقدان وضع موجود متحد شويد/ دولت مونولوگ. رسالت البته كمي آرام‌تر از كيهان و وطن امروز ظاهر شد و بيش از آنكه روحاني را بكوبد، به تبليغ رييسي و قاليباف و ميرسليم پرداخت. ابراهيم رييسي تيتر و عكس اول روزنامه رسالت در روز چهارشنبه بود، قاليباف و ميرسليم نيز در بالاي صفحه نخست رسالت با تيترهايي در انتقاد از وضع اقتصادي كشور (قاليباف) و اولويت نظر روحانيت به موتلفه (ميرسليم) به چشم مي‌خوردند. رسالت همچنين نقد تلويحي صادق لاريجاني به رييسي و قاليباف را با اين تيتر در صفحه اولش منتشر كرده بود: كانديداها از دادن وعده‌هاي بي‌اساس خودداري كنند. جمله انتقادي معني‌داري كه كيهان و وطن امروز ترجيح دادند از كنار آن به سكوت بگذرند. در عوض وطن امروز به جاي صادق لاريجاني، جواد لاريجاني را با اين تيتر به صفحه اول خودش راه داد: كانديداي پوششي نبايد در مناظرات شركت كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون