• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3792 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۷ ارديبهشت

چهره‌ها - خبر‌ها

تنش‌ها در شبه جزيره كره بالا مي‌گيرد

در حالي كه تنش با كره‌شمالي بالا گرفته است ايالات متحده امريكا دست به نمايش قدرت نظامي خود زده و استقرار قطعات سامانه دفاع ضد موشكي تاد (THAAD) را در كره‌جنوبي آغاز كرده است. به گزارش وزارت دفاع كره‌جنوبي، نخستين كانتينر حامل قطعات اين سامانه وارد منطقه‌اي در استان گيونگ‌سانگ (Gyeongsang) شده است. قرار است كه سامانه تاد تا پايان سال ۲۰۱۷ به مرحله بهره‌برداري برسد. سامانه تاد قادر به دفاع در برابر موشك‌هاي كوتاه و ميان‌برد است و مي‌تواند اين موشك‌ها را خارج از جو زمين نيز منهدم سازد. چين استقرار سامانه تاد را تهديدي براي مصالح امنيتي خود تلقي مي‌كند، چرا كه استقرار سامانه هشداردهنده فراگير تاد توان بالقوه موشكي چين را نيز هدف گرفته و استراتژي اين كشور براي حملات نظامي عليه نيروهاي رزمي امريكا در اقيانوس آرام را تضعيف مي‌كند. روسيه نيز مخالفت خود با استقرار اين سامانه پدافند موشكي در كره جنوبي را ابراز كرده است. گفتني است در روز سه‌شنبه ۲۵ آوريل زيردريايي اتمي «يو‌‌اس‌اس ميشيگان» امريكا وارد بندر بوسان كره‌جنوبي شد. همزمان كره‌شمالي به مناسبت فرا رسيدن هشتاد و پنجمين سالروز تاسيس ارتش اين كشور دست به تمرين نظامي گسترده‌اي زد و تهديد به «حملات اتمي» كرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه روز گذشته نيز امريكا يك موشك بالستيك قاره‌پيما را با قابليت حمل كلاهك اتمي را نيز مورد آزمايش قرار داد.

 

موج جديد دستگيري‌ها در تركيه

پليس تركيه روز گذشته در عملياتي گسترده كه در سراسر اين كشور به اجرا درآمده، بيش از هزار نفر ديگر از مخالفان دولت را دستگير كرده است. اتهام اين افراد عضويت در «جنبش گولن» و نقش داشتن در كودتاي نافرجام اين كشور در تابستان گذشته بوده است. علاوه بر اين پليس درصدد بازداشت 2200 نفر ديگر هست در حالي كه مقامات دولتي گفته‌اند كه هدف از اين عمليات، متلاشي كردن «يك ساختار مخفي» موجود در نيروي پليس اين كشور است. دولت تركيه گفته است نيروهاي وفادار به فتح‌الله گولن، روحاني مخالف دولت كه در امريكا سكونت دارد، كودتاي سال گذشته را براي سرنگوني رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه سازماندهي كردند. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه كمتر از دو هفته پيش برنده همه‌پرسي تغييرات قانوني اساسي شد كه به افزايش اختيارات قانوني او منجر مي‌شود. در اين رفراندوم حدود ۵۱ درصد راي‌دهندگان به تغيير مورد نظر آقاي اردوغان در قانون اساسي راي مثبت دادند. بر اساس گزارش‌ها پليس تركيه فهرستي ۳۲۰۰ نفره از مظنونان را در همه ۸۱ استان اين كشور تهيه كرده است. تنها در شهر استانبول پليس در پي يافتن و بازداشت ۳۹۰ مظنون است. آقاي اردوغان كمي پيش از اين عمليات گفته بود: «ما مي‌خواهيم پليس، ارتش و قوه قضاييه را از اعضاي جنبش گولن پاكسازي كنيم.» از زمان كودتاي نافرجام اين كشور در جولاي سال گذشته، جنبش گولن به نفوذ در نهادهايي نظير ارتش، پليس و قوه قضاييه متهم شده است.

 

حشد شعبي شهر باستاني الحضر موصل را آزاد كرد

در حالي كه نيروهاي عراقي در تلاش براي پيشروي در داخل بخش قديمي موصل هستند يك مقام امنيتي عراق در استان صلاح‌الدين از آغاز عمليات نظامي براي آزادسازي منطقه «مطيبيجه» در شرق سامرا خبر داد. خبرهايي نيز از آزادسازي شهر باستاني الحضر در جنوب موصل منتشر شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه الجزيره، منابع افزودند: پيشروي كند نيروهاي عراقي در بخش قديمي موصل از هراس حملات انتحاري داعش كه با هدف ممانعت از پيشروي‌هاي نيروهاي عراقي و همچنين حملات تك تيراندازهاي آن از پشت‌‌بام‌ ساختمان‌ها در جريان است. در همين حال تلويزيون عراق گزارش داد كه نيروهاي عراقي با مشاركت بسيج مردمي عمليات نظامي را عليه داعش براي بازپس‌گيري شهرستان الحضر و مناطق اطراف آن در جنوب موصل آغاز كردند. در بيانيه بسيج مردمي آمده است كه اين عمليات از سه محور اصلي آغاز شد. در همين حال علي الحمداني، فرمانده تيپ ۱۱ بسيج مردمي گفت كه آزادسازي شهرستان الحضر از اهميت برخوردار است چراكه خطر را از خيابان اصلي در آنجا دور مي‌كند. تلويزيون رسمي عراق همچنين روز گذشته اعلام كرد، نيروهاي حشد شعبي شهر باستاني الحضر را در موصل آزاد كردند. در حالي كه بخش اطلاع‌رساني اين نيروها گزارش داد، نيروهاي داوطلب مردمي وارد درگيري‌هاي شديد در اين شهر شده‌اند. از سوي ديگر بخش اطلاع‌رساني جنگ وابسته به ارتش عراق اعلام كرد كه نيروهاي عراقي توانسته‌اند ۱۲ روستا را در شهرستان الحضر در جنوب شهر موصل آزاد كنند و نيروهاي نظامي به پيشروي‌هاي‌شان ادامه مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون