• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

تهران در معرض سيلاب شديد

پيش‌بيني سيل براي 8 استان كشور

بر اساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي، سه‌شنبه سامانه بارشي از غرب كشور وارد مي‌شود و احتمال وقوع سيل در اين مناطق وجود دارد. بر اساس اخطاريه سازمان هواشناسي، به سبب شدت بارش در بعدازظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه، آبگرفتگي معابر عمومي و سيلابي شدن رودخانه‌ها و مسيلها و در مناطق مستعد وقوع تگرگ در جنوب آذربايجان غربي، شمال ايلام، غرب اصفهان، بيشتر مناطق استان‌هاي لرستان، كردستان، كرمانشاه، همدان و زنجان پيش بيني مي‌شود. از اين رو توصيه مي‌شود اقدامات لازم جهت جلوگيري از خسارات احتمالي به عمل آيد.
در پيش‌بيني‌هاي هواشناسي همچنين اشاره شده در روز چهارشنبه نيز علاوه بر نيمه غربي، در قسمت‌هاي شرق و جنوب غرب كشور نيز شاهد بارش خواهيم بود.  رييس سازمان مديريت بحران كشور نيز با اشاره به احتمال وقوع سيلاب در تهران گفت: تهران در معرض سيلاب شديد قرار دارد، چرا كه در اين شهر 7 حوضه آبريز وجود دارد، بنابراين عزم و اراده جدي براي مديريت بحران مي‌خواهيم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسماعيل نجار با اشاره به حادثه سيل در استان‌هاي غربي كشور اظهار داشت: مديريت بحران كار آساني نيست و دستگاه‌هاي اجرايي كشور متولي بحران هستند و ما فقط هماهنگ‌كننده، سياستگذار، پيگيري‌كننده و مجري هستيم و در زمان حادثه بايد مسوولان اجرايي تصميمات موثر را بگيرند و آرامش لازم حفظ شود.  وي با بيان اينكه امكانات محدود است، گفت: نبايد ايجاد توقع و دردسر براي مردم كنيم و براساس سياست‌هاي ابلاغي، پيش‌بيني و پيشگيري لازم است و عمده كار ما و رسانه‌ها قبل از بحران است.  نجار در رابطه با حادثه آذربايجان و سيلاب نيز گفت: در كنار خسارت و حوادث ناگواري كه پيش آمد بايد به اثرات خوب آن هم توجه شود، به طوري كه با وقوع اين سيلاب 10 تا 11 سانتي‌متر آب درياچه اروميه بالا رفته است. به طور كلي 43 تن فوتي در آذربايجان شرقي و غربي اتفاق افتاد كه تا اين لحظه هنوز 2 تن مفقود هستند.  وي ادامه داد: در رودخانه آذرشهر كه 22 تن جان‌باخته داشته‌ايم، براي تفريح به كنار رودخانه آمده بودند و متاسفانه بسياري از راه‌هاي كشور اينچنين است كه از زير پل رفت و آمد انجام مي‌شود. ما 350 هزار كيلومتر رودخانه داريم كه فقط 7 هزار و 500 كيلومتر آن حريم مشخص دارد و براي تكميل آن پول كافي نداريم.  نجار ادامه داد: اعتبارات و امكانات اجازه نمي‌دهد. ما روزانه با وجود افزايش مسافرت‌ها كاهش تلفات جاني را داشته‌ايم كه 52 تن روزانه فوت مي‌كنند اما بايد تمام جاده‌ها ايمن شوند. 260 هزار تن در سال مجروح مي‌شوند كه 10 درصد آنها قطع نخاعي و قطع عضو است در حالي كه عامل اصلي آن در تصادفات كه سرعت غيرمجاز است به عدم آگاهي بر نمي‌گردد.
رييس سازمان مديريت بحران كشور گفت: متاسفانه سازمان هواشناسي در مقياس خرد نمي‌تواند دقيق پيش‌بيني‌هاي لازم را ارايه دهد اين در حالي است كه تمام راه‌هاي مواصلاتي كشور بايد ايمن شود و تمام پل‌ها ايمن شوند اما بايد پول آن باشد و اگر يك سيل با بازگشت 50 ساله بيايد خسارت‌ها بحراني مي‌شود.
وي آموزش را در سطح عمومي، تخصصي و در سطح مديران اعلام كرد و گفت: يكي از موضوعات مهم بحث بيمه حوادث است كه لايحه آن آماده شده اما چند بار برگشت خورده است و در شوراي نگهبان در حال پيگيري آن هستيم. متاسفانه توجهي به بحث پيشگيري و مقابله نمي‌شود. به عنوان مثال تهران در معرض سيلاب شديد قرار دارد، چرا كه 7 حوزه آبريز دارد و از منطقه دارآباد تا شهرري به دليل اينكه سيماني است، آبي به زمين فرو نمي‌رود بنابراين براي مديريت بحران عزم و اراده جدي مي‌خواهيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون