ورود واژهاي تازه به جهان لغات انگليسي
شبيه به گوسفند با كاركرد كنايه و اعتراض
واژهاي جديد به فرهنگ لغات انگليسي اضافه شده. واژهاي كه بيشتر از آنكه كاربرد ادبي داشته باشد، نوعي مبارزه با انسانهايي است كه بدون هيچ پرسش و دغدغهاي مطيع تبليغات و پروپاگاندا هستند و حتي به راحتي اسير ظاهرفريبي كمپانيهاي بزرگ ميشوند و بهاي سنگيني براي اجناس ناچيز ميپردازند. «مريام-وبستر» ناشر معتبر امريكايي كه در انتشار ديكشنري و فرهنگ لغات معروف است، اين واژه را ساخته است. واژهاي كه از تركيب دو كلمه «sheep» و «people» درست شده و «sheeple» خوانده ميشود. اين ناشر بعد از اعلام اين خبر در توضيح اين كلمه نوشته است: «افرادي مطيع، آرام و بهشدت تاثيرپذير؛ افرادي مثل گوسفند.» اما تمام قصد و غرض اين ناشر از ساختن چنين واژهاي، چنين استفادهاي نبوده. «مريام- وبستر» در توضيح مفصلتر اين كلمه از مثالي استفاده ميكند كه نشان ميدهد در كنار كنايه به اين ناهنجاريهاي اخلاقي، كنايهاي هم به «اپل» دارد و مصرفكنندگان اين كمپاني. در اين مثال درباره كساني حرف زده شده كه به راحتي فريب تبليغات «اپل» را ميخورند و براي خريد يك قاب گوشي همراه تازه كه چندان كارايي ويژهاي ندارد، حاضرند كه مبلغ گزافي پرداخت كنند. تا اين لحظه و از زمان اعلام موجوديت و تولد اين كلمه، يك سرچ ساده اين كلمه نشان ميدهد كه كاربران فضاي مجازي به خوبي معناي آن را درك كردهاند و در همين چند روز، در گزارشها، نوشتهها و... مدام از «sheeple» و معناي و كاركردهاي مختلفش استفاده كردهاند.