• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

انتخابات خوب است، اما براي آنها

جلال سميعي مشاور روابط‌عمومي و برندينگ

۱- اين روزها همه‌چيز با خط‌كش انتخابات سنجيده مي‌شود؛ از همين رو آدم بايد شانس بياورد كه در سيطره قوي انتخابات بر همه خبرها مثلا نميرد، يا سعي نكند افشاگري‌اي راه بيندازد كه به كار هيچ كدام از نامزدها و هواداران‌شان نيايد. انتخابات يكي از عجيب‌ترين آزمون‌هاي رسانه‌هاست كه عيار تاثيرگذاري و واكنش و هوشمندي آنها سنجيده مي‌شود. نگاه كنيد به صحبت‌هاي تلگرامي و حرف‌هاي ناگزير باجناق‌ها كه در مهماني‌ها و سلماني‌ها و تاكسي‌ها خود را موظف به دادن آمار و تحليل و نقل قول از مناظره‌ها و حتي مقايسه تطبيقي حرف‌هاي نامزدها مي‌دانند. خواستم يادتان بياورم كه تلگرام دارد به عنوان يك ابزار رسانه‌اي با ضريب نفوذ بالا، براي مردم حرف‌هايي براي گفتن تامين مي‌كند. دست‌كم نگيريد اين قصه تامين حرف را... يك زماني نوارهاي ويديويي (هنوز) ممنوع شوهاي آن‌طرفي اين نياز را برآورده مي‌كردند. تا لحظه نگارش نهايي اين ستون، تلگرام هنوز دارد كار مي‌كند.
۲- انتخابات يك ويژگي رسانه‌اي مهم ديگر هم دارد؛ از نظر ارزش‌هاي هفت‌گانه خبري، انتخابات ذاتا محتوايي براي نگراني‌هاي مشترك و عمومي توليد مي‌كند كه دست‌كم همگان درباره‌اش حرف مي‌زنند؛ از ديدگاه توليد محتوا، انتخابات يكي از مهم‌ترين مقاطع اين ماجراست؛ انبوهي از آمار و تحليل و عددهايي براي باورپذيرتر شدن ادعاها در رسانه‌ها بازنشر مي‌شوند كه در بسياري از موارد كسي حتي زماني براي بررسي درستي‌شان هم ندارد. ولع عجيب اظهارنظر در روزهاي انتخابات همه را برانگيخته مي‌كند؛ انتخابات تلاش عجيب سياست براي يادآوري قدرت و اولويتش در برابر رقبايي چون اقتصاد و مذهب و فرهنگ و حتي دغدغه‌هاي خانوادگي است. اگر دل‌تان مي‌خواهد الگوهاي شهرت يا نابودي آدم‌ها و برندها را در كشور درك كنيد، انتخابات يك كارگاه (ظاهرا) رايگان براي درس‌هاي صريح و كمياب رسانه‌اي است.
۳- نگاهي ديگر به انتخابات و آن چه بر سر رسانه‌ها مي‌آورد، برخلاف ظاهر مشهور، دست و پا بسته شدن رسانه‌ها در انعكاس حتي مسائل و رويدادهاي عادي در روزهاي سياسي‌بازي است؛ معناي پيام و محتوا در ظرف زمان و زمينه‌هاي ملتهب انتخاباتي و هياهوي مچ‌بگيرها عوض مي‌شود؛ از همين روست كه فعاليت‌ رسانه‌اي در شرايط ويژه سياسي محافظه‌كارانه و دشوار است؛ قربانيان حوادث براساس استفاده يا دردسري كه در انتخابات ايجاد مي‌كنند، فراموش يا گرامي داشته مي‌شوند و اولويت و خط‌كش اهميت رخدادها مي‌شود همان صندوق‌هاي جمعه. خلاصه‌اش اين است؛ انتخابات براي رسانه‌ها بيشتر از فرصت ديده شدن، دردسر مي‌سازد.
4- پيام غيرسياسي اين هفته ستون رسانه‌باز اين است كه به نياز غريزي ديده شدن در آدم‌ها بيشتر دقت كنيد؛ گاهي مي‌شود هر رفتار و رويداد عجيبي را با همين نياز توجيه و تفسير كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون