• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3798 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

كاهش واردات نفت هند از ايران در پي اختلاف بر سر ميدان فرزاد B

رويترز به نقل از منابع آگاه خبر داد، در پي اختلاف ميان دهلي نو و تهران بر سر توسعه يك ميدان گاز طبيعي، هند قصد دارد خريد نفت از ايران را به ميزان يك چهارم نسبت به سال ميلادي گذشته كاهش دهد. پيش از كاهش حجم واردات، هند تهديد كرده بود اگر حقوق توسعه ميدان گاز طبيعي فرزاد B به يك كنسرسيوم هندي اعطا نشود، به پالايشگاه‌هاي دولتي شامل هندوستان پتروليوم، بهارات پتروليوم، پالايشگاه و پتروشيمي مانگلور و شركت نفت هند دستور خواهد داد خريد نفت از ايران را كاهش دهند. طبق گفته منابع آگاه از قراردادهاي برنامه‌ريزي شده، كاهش حجم خريد، ميزان واردات نفت ايران از سوي هند در سال مالي جاري را به ۳۷۰ هزار بشكه در روز مي‌رساند.
طبق آمار نفتكش‌ها، هند پس از چين بزرگ‌ترين مشتري نفتي ايران است و سال ميلادي گذشته حدود ۵۱۰ هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرد. بنا بر اظهارات منابع آگاه، واردات كمتر نفت از ايران در سال ۲۰۱8-۲۰۱7 شامل ۱۹۹ هزار بشكه در روز از سوي پالايشگاه‌هاي دولتي است كه حدود يك سوم نسبت به سال گذشته كاهش خواهد داشت. پالايشگاه‌هاي خصوصي اسار و HPCL-ميتال انرژي قراردادهاي سال گذشته را براي خريد به ترتيب ۱۲۰ هزار بشكه در روز و ۲۰ هزار بشكه در روز تجديد كردند.
اكثر پالايشگاه‌هاي دولتي در تماس رويترز، حاضر به اظهارنظر در اين باره نشدند. وزارت نفت هند هم از اظهارنظر در اين باره خودداري كرد. تحليلگران مي‌گويند به جز اختلاف بر سر توسعه ميدان گاز طبيعي، هند از كاهش اختلاف قيمت ميان نفت برنت و نفت دوبي كه واردات بيشتر نفت از اروپا به آسيا را جذاب‌تر كرده است، سود مي‌برد.
به گفته احسان الحق از شركت كي‌بي‌سي انرژي اكونوميكس، نفت برنت ارزان‌تر و شيرين‌تر از گريدهاي متوسط تا سنگين از خاورميانه است. همچنين شركت روس‌نفت روسيه پس از اينكه پالايشگاه وادينار اسار را خريداري كرد، ممكن است از نقاط ديگري به جز ايران و احتمالا از ونزوئلا، نفت بيشتري به هند وارد كند. اما همه پالايشگاه‌هاي هندي قصد ندارند سفارش خريد از ايران را كاهش دهند. به گفته يكي از منابع، پالايشگاه خصوصي ريلاينس اينداستريز نخستين قرارداد ايراني خود در هفت سال گذشته را براي خريد ۳۰ هزار بشكه در روز نفت خام فروزان سنگين امضا كرده است. مجموع تقاضاي نفت خام هند حدود 6/4 ميليون بشكه در روز است كه اين كشور را در رتبه سومين مصرف‌كننده بزرگ جهان پس از امريكا و چين قرار مي‌دهد. هند يكي از معدود كشورهايي بود كه در دوران تحريم‌ها به خريد نفت از ايران ادامه داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون