• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3810 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

كدخدايي در پاسخ به «اعتماد»:

اطمينان داشته باشيد هيچ نيت خاصي براي رد صلاحيت بانوان وجود نداشت

گروه سياسي|  «امانتدار راي مردم هستيم»؛ اين وعده انتخاباتي سخنگوي نهاد نظارتي انتخابات است. عباسعلي كدخدايي دو روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با تاكيد بر اينكه شوراي نگهبان به عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظايف مهمي بر عهده دارد، بيان كرد: تلاش داريم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آراي مردم باشيم و در اين باره پاسداري كنيم. سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه نشست خبري خود با ورود به بحث رجل سياسي‌، از درخواست تفسير اصل 115 قانون اساسي از سوي حقوقدان اين شورا گفت.
او در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه: با اعلام نظر شوراي نگهبان و اعلام ليستي 6 نفره از كانديداها باز هم نامي از زنان سياستمدار كشور ديده نمي‌شود، آيا هنوز اين شورا تعريفي از «رجل سياسي»، ارايه نكرده يا تمايلي براي حضور زنان در عرصه رقابت‌هاي رياست‌جمهوري ندارد، گفت: «آنچه كه براساس قانون وظيفه شوراي نگهبان بوده اين است كه تعاريفي را در رابطه با رجل سياسي و مدير و مدبر بودن تعيين كند. در دوره گذشته هم اين كار انجام شد كه يك سال در مورد آن كار كرديم. در اين دوره هم مركز تحقيقات شوراي نگهبان اين كار را انجام داد و گزارشاتي را به اعضاي شوراي نگهبان ارايه كرد.
اينگونه نبود كه كاري انجام نشده باشد. وي در ادامه اظهار كرد: اقداماتي در اين باره صورت گرفت و دو نظر مطرح شد؛ يكي اينكه همان يافته‌هايي كه در گذشته ملاك‌ بود، مدنظر باشد و ديگر اينكه وقت بيشتري براي بحث و بررسي آن داشته باشيم. خوشبختانه از سوي يكي از اعضا درخواست تفسير در اصل 115 قانون شده كه اين كار را در دستور كار داريم تا بتوانيم بعد از انتخابات اين كار را انجام دهيم و نتايج را هم اعلام مي‌كنيم.
كدخدايي تصريح كرد: از ميان بانوان محترم، پرونده افرادي كه ثبت‌نام كردند مانند همه افراد ديگر بررسي شد اما به نتيجه نرسيد و اعضاي شوراي نگهبان هيچ نيت خاص ديگري براي رد صلاحيت بانوان نداشتند، اين را اطمينان داشته باشيد.
بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان
بر اساس سوابق افراد است
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي در رابطه با عدم صلاحيت محمود احمدي‌نژاد، گفت: بررسي صلاحيت‌ها در شوراي نگهبان بر اساس سوابق افراد است و نهايتا با توجه به آراي اعضاي شوراي نگهبان اعلام نتيجه صورت مي‌گيرد. طبيعتا همانطور كه در ادوار گذشته برخي‌ها رأي لازم را نداشتند ايشان هم رأي لازم را كسب نكرد و نظرات اعضاي شوراي نگهبان موافق با تاييد وي نبود، البته برخي افراد ديگر هم در معرض رأي‌گيري قرار گرفته‌اند و آراي‌شان نزديك بود ولي چون رأي لازم را به دست نياوردند آنها نتوانستند صلاحيت لازم براي حضور در انتخابات را داشته باشند.
قانون تكليف نكرده كه يك‌باره نتيجه انتخابات اعلام شود
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزير كشور اعلام كرده كه قرار است نتيجه انتخابات به صورت يك‌باره اعلام شود آيا اين بحث به شايعات دامن نمي‌زند؟ گفت: قانون تكليف نكرده كه يك‌باره نتيجه انتخابات اعلام شود. در قانون آمده بايد تجميع صورت گيرد و اسناد در وزارت كشور و هيات‌هاي اجرايي تبادل شود، اما تجربه‌اي كه در ادوار گذشته داشتيم به جز يكي دو مورد مابقي موارد اين بوده و با توجه به اينكه انتخابات رياست‌جمهوري حساس است و مردم دوست دارند كه اخبار را زودتر بشنوند، پيشنهاد ما اين است كه گزارش‌ها و نتايج به تدريج اعلام شود و ما آن را براي دوستان وزارت كشور داشتيم. اگرچه اعلام اوليه نتايج بر عهده وزارت كشور است ولي ما پيشنهادمان اين است كه به تدريج اين كار صورت گيرد. ان‌شاءالله سعي مي‌كنيم كه رايزني صورت گيرد و سعي مي‌كنيم كه همين اتفاق بيفتد.
نظر شوراي نگهبان فقط براي همان دوره است
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بعد از اتمام دوره رياست‌جمهوري افراد يا به انحراف متهم مي‌شوند يا به فتنه‌گري، اما بعد به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌روند و درباره مصلحت نظام تصميم‌گيري مي‌كنند نظر شما در اين باره چيست، توضيح داد: اينگونه نيست كه تمام رييس‌جمهورها به اين صورت باشند. دوم اينكه در فضاي سياسي مسائلي مطرح مي‌شود كه الزاما نظر نظام جمهوري اسلامي ايران، شوراي نگهبان نيست. سوما اينكه شوراي نگهبان صلاحيت افرادي را تاييد مي‌كند يا نمي‌كند به منزله آن نيست كه اين افراد در منصب ديگر نمي‌توانند فعاليت كنند. نظر شوراي نگهبان فقط براي آن منصب خواه رياست‌جمهوري‌خواه مجلس فقط براي همان دوره است. امكان اينكه در ادوار آينده به دليل دريافت مدارك جديد صلاحيت افراد تاييد شود يا نشود وجود دارد. شوراي نگهبان درگير اين عناوين سياسي نيست كه بين فضاي سياسي و رسانه‌اي مطرح مي‌شود.
اموال بيت‌المال نبايد براي تبليغ يك يا برخي از كانديداها استفاده شود
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه طبق قانون صداوسيما اجازه ندارد از كانديداي خاصي حمايت كند و اعتراض رييس ستاد آقاي روحاني به اين موضوع چگونه پيگيري مي‌شود؟ و همچنين مقام معظم رهبري در سخنان خود در سال 88 از اين موضوع انتقاد كردند كه برخي رييس‌جمهور مستقر را دروغگو خطاب مي‌كنند و به او توهين مي‌كنند. اخيراً هم در مناظره‌هاي انتخاباتي كانديدايي رييس‌جمهور مستقر را مورد توهين قرار داد، اين تخلفات چگونه رسيدگي مي‌شود؟ بيان كرد: در خصوص موضوع اول بايد گفت كه آنچه قانون مقرر كرده اين است كه اموال بيت‌المال نبايد براي تبليغ يك يا برخي از كانديداها استفاده شود و همه انتظار دارند كه همه دستگاه‌هاي عمومي مخصوصا رسانه‌هايي كه از بودجه عمومي استفاده مي‌كنند جانبدارانه عمل نكنند و اين رسانه‌ها نبايد نگاه جانبدارانه داشته باشند.
اگر گزارشاتي به دست ما برسد آنها را رسيدگي مي‌كنيم و اگر تخلفاتي در آن حدود باشد به قوه قضاييه اعلام مي‌كنيم. اگر لازم باشد در خود شورا مطرح مي‌شود. بر اساس نص قانون هيچ شخصي اجازه ندارد در موضوعات انتخاباتي به شخصي توهين كند. اگر چنين اقدامي شده افراد به قوه قضاييه اين موضوع را اعلام كنند تا قوه قضاييه رسيدگي كند؛ چرا كه اين موضوع جرم است و اگر قوه قضاييه به ما هم اعلام كند ما اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.
آيت‌الله يزدي در ميتينگ انتخاباتي كسي حضور نداشتند
خبرنگاري از كدخدايي پرسيد آيا امكانش هست كه در اين روزها صلاحيت كانديدايي مخدوش شود كه وي پاسخ داد: مي‌توانيم آرزو كنيم چنين چيزي اتفاق نيفتد. سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در انتخابات سال 88 برخي اعضاي شوراي نگهبان در ميتينگ‌هاي انتخاباتي برخي كانديداها حضور پيدا كردند و همچنين شاهديم كه يكي از فقهاي شوراي نگهبان در مراسم انتخاباتي يكي از كانديداهاي اصولگرا حضور داشته، تاكيد كرد: در گذشته مواردي بوده كه قطعاً باز نمي‌گردد. اخباري كه شما گفتيد اينگونه نيست. يكي از نامزدها به محل جامعه مدرسين رفتند و آن فرد فقيه شوراي نگهبان هم به‌عنوان عضو جامعه مدرسين در آنجا حضور داشته‌اند و از كانديدايي هم جانبداري نكردند. آيت‌الله يزدي در ميتينگ انتخاباتي كسي حضور نداشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون