• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3810 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

خبر

مولاوردي:
زنان براي استيفاي حقوق شرعي و قانوني خود در انتخابات مشاركت كنند

ايسنا| معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اگر زنان خواهان استيفاي حقوق شرعي و قانوني خود و به نتيجه رسيدن تلاش‌هاي انجام شده براي ارتقاي جايگاه‌شان هستند بايد در انتخابات شركت كنند چرا كه اين اهداف با مشاركت اندك محقق نمي‌شود. شهيندخت مولاوردي در اين خصوص افزود: حضور زنان در انتخابات مي‌تواند بر تشويق ساير اعضاي خانواده براي راي دادن و مشاركت در تعيين سرنوشت خود موثر باشد. زنان در خانواده و جامعه هم به عنوان يك گروه مرجع حضور دارند. به عنوان نمونه زنان تحصيلكرده و آگاه در خانواده و اجتماع مي‌توانند محل رجوع باشند چون با اشرافي كه به مسائل مبتلابه جامعه دارند و با آگاهي نسبت به تاثير انتخابات بر تعيين سرنوشت خود، خانواده و جامعه مي‌توانند حضور تعيين‌كننده‌اي پاي صندوق‌هاي راي داشته باشند بنابراين زنان چه به عنوان دختر، همسر، مادر و خواهر مي‌توانند اهميت مشاركت حداكثري در انتخابات را به ساير اعضاي خانواده يادآور شوند. وي درباره تبعات مشاركت اندك در انتخابات اظهار كرد: مشاركت حداقلي به طور قطع نمي‌تواند ما را در تحقق اهدافي كه مد نظرمان است، ياري دهد بنابراين ما بايد در انتخابات مشاركت و از اين طريق وضعيت مطلوب مد نظر خود را دنبال كنيم و ميدان را خالي نكنيم چرا كه اين كار موجب به وجود آمدن وضعيتي مي‌شود كه مطلوب ما نيست. مولاوردي در ادامه گفت: هر چه به زمان برگزاري انتخابات نزديك‌تر مي‌شويم حساسيت شرايط و اهميت مشاركت در اين رويداد بيشتر نمود پيدا مي‌كند. با توجه به وضعيتي كه در چندين انتخابات اخير داشته‌ايم، انتظار مي‌رود كه اين حساسيت توسط مردم آگاه و فهيم درك شود و در اين انتخابات مشاركت كنند. وي تاكيد كرد: شركت در انتخابات تنها تعيين‌كننده سرنوشت چهار سال آينده كشور نيست بلكه مي‌تواند مقدمات بسياري از سياست‌ها را فراهم كند كه آثار آن ساليان متمادي بر فرآيندهاي اقتصادي، اجتماعي، ‌سياسي و فرهنگي تاثير مي‌گذارد. كمااينكه سياست‌هاي دولت قبل فقط محدود به هشت سال گذشته نبود و ساليان سال مي‌تواند جامعه و خانواده را متاثر كند. ما با علم به اين واقعيت مي‌توانيم تصميم درستي بگيريم و انتخاب آگاهانه‌اي انجام دهيم. معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: پس از برگزاري دوره‌هاي مختلف انتخابات انتظار داشتيم تا شاهد انتخابات برنامه‌محور باشيم اما متاسفانه در اين دوره نيز اين اتفاق نيفتاد و مناظره‌ها كه مي‌توانست اين توقع را برآورده كند، كمتر مجالي براي پرداختن به اين كار شد.

 

سازمان ملل: درياچه اروميه به چشم‌انداز زمين برگشت

ايرنا| «گري لوييس» نماينده سازمان ملل،  در ايران گفت: با بازگشت  درياچه خشك شده اروميه به چشم‌انداز زمين، پس از چهار سال مي‌توانم آب را در كف اين درياچه ببينم. آب خيلي زياد نيست اما بسيار بسيار بيشتر از دفعه قبلي است كه اين درياچه را ديدم. درياچه كم كم جان مي‌گيرد و اين نتيجه همكاري فوق‌العاده موفق دلسوزاني است كه برخي ايراني و برخي خارجي هستند.

 

وزارت مسكنِ دولت دهم شهرهاي تاريخي را نابود كرد

ايسنا| محمدحسن طالبيان از تمركز بر روستا و نواحي مرزي به منظور احيا و حفظ آثار و بافت‌هاي تاريخي آنها در سال ۹۶ خبر داد و با تاكيد بر مشاركت بين‌دستگاهي در پيشروي برخي پروژه‌ها گفت: طرح‌هاي تفصيلي وزارت مسكن در دولت قبل، بسياري از شهرهاي تاريخي ايران را نابود كرد. ما در گذشته آسيب‌هاي زيادي بر اثر دخالت برخي دستگاه‌ها از جمله وزارت مسكن ديده‌ايم. طرح‌هاي تفصيلي اين وزارتخانه بسياري از شهرهاي تاريخي ايران را نابود كرد، چون درست و مشورتي نبود و ما درحال بازگرداندن آن طرح‌ها هستيم. نگاه تلفيقي و مشاركتي مردم و متخصصان در آن طرح‌هاي تفصيلي وجود نداشت، اما در حال حاضر مصوبات خوبي براي آنها گرفته شده است. معاون ميراث‌فرهنگي در ادامه گفت: در چهار سال گذشته پنج اثر ثبت جهاني شده كه يكي از آنها قنات زنجيره‌اي با ۱۱ حلقه بود.
در بازديدي كه اخيرا از گناباد، محل يكي از ۱۱ قنات جهاني شده داشتم، متوجه شدم شمار گردشگران اين شهر از ۲۰ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر افزايش يافته، در حالي كه آنها فقط امكان بازديدِ بخش كوچكي از قنات را دارند، اما از قِبل اين گردشگران در روستاهاي اطراف گناباد، بوم‌گردي‌هايي راه افتاده و خانه‌هاي تاريخي در حال مرمت است. چند وقت پيش هم يك دستگاهي كه نامش را نمي‌برم، به ارتفاع‌سازي در آن ناحيه دست زده بود كه خود مردم معترض و مانع شدند.
او به طرح احياي ۵۰۰ روستا در برنامه ششم توسعه با اولويت ۷۳ روستا اشاره كرد و افزود: بر اساس تاكيد رييس سازمان ميراث فرهنگي و گرشگري قرار است اعتبارات ساير دستگاه‌ها در مسير اين پروژه هدايت شود و تاكيد امسال ما هم بر روستاها و نواحي مرزي است كه درحال حاضر كار را در اورامانات كردستان، برخي روستاهاي كرمانشاه و سيستان و بلوچستان آغاز كرده‌ايم.
طالبيان، حمايت از انجمن‌هاي ميراث فرهنگي، احياي ۷۰ پايگاه تعطيل شده، به‌كار‌گيري فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مرتبط با ميراث فرهنگي و گسترش آموزش در موزه‌ها را از جمله اقدامات صورت گرفته معاونت ميراث فرهنگي برشمرد و در ادامه گفت: ما بايد در كرانه خليج فارس حضور جدي داشته باشيم، درحال حاضر يك پايگاه ميراث ناملموس دراين منطقه راه‌اندازي شده كه توسعه فعاليت‌هاي آن براي ما اهميت زيادي براي ما دارد.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون