• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3815 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ خرداد

سيدحسن خميني:

سرمايه بزرگي در 29 ارديبهشت شكل گرفت

گروه سياسي|  همه حاميان حسن روحاني اين روزها از بلوغ فكري مردم و راي قاطع آنان به او در انتخابات رياست‌جمهوري اخير شادمان هستند. سيد حسن خميني هم كه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري با ارسال يك پيام ويديويي از مردم درخواست كرد كه يك بار ديگر به حسن روحاني اعتماد كنند حالا از انتخاب مردم شادمان است و تاكيد مي‌كند كه سرمايه بزرگي در 29 ارديبهشت ماه در كشور ما شكل گرفته است. مي‌گويد كه مي‌توان با پشتيباني همين نيرو در برابر همه تهديدها ايستاد. يادگار گرامي امام گفت: حضور موثر، شاداب و با نشاط همه اقشار و طيف‌هاي مختلف عزم ملي را در حماسه 29 ارديبهشت نشان داد. به گزارش جماران سيد حسن خميني در ديدار با دست‌اندركاران ستاد بزرگداشت امام خميني(س) گفت: يكي از ادعيه‌اي كه در فرمايشات امام بسيار به آن توجه داده شده مناجات شعبانيه است. در مورد اين مناجات كه امام يكي از نكاتي كه پيرامون آن مي‌گويند، غير از بلند بودن فرازهاي آن، اين است كه از معدود دعاهايي است كه همه ائمه آن را مي‌خواندند و همه نسبت به خواندن آن مقيد بودند. يادگار امام افزود: فكر مي‌كنم از مقام معظم رهبري هم شنيدم كه گفتند از امام پرسيدند كه كدام دعا را بالاتر از همه مي‌دانيد، ايشان به مناجات شعبانيه اشاره كردند. اين دعا آغازي دارد كه يكي از رموز پيروزي امام در زندگي شخصي، سياسي، اجتماعي و هم در تداوم اين مسير است. يعني به نوعي هم رمز پيروزي و هم رمز بقاي انقلاب است. آن تعبير اين است كه «الهي هب لي كمال الانقطاع إليك»؛ (خدايا كمال انقطاع از مردم به سوي خودت را ببخش) . وي تصريح كرد: يكي از فرمايشات امام ذيل اين بحث اين است كه در يكي از سخنراني‌ها مي‌فرمايند اين دعا جاي اين دارد كه بزرگاني آن را شرح كنند. «كمال انقطاع را ببخش»، يعني بايد از جانب معشوق كشش باشد. تا كه از جانب معشوق نباشد كششي، كوشش عاشق بيچاره به جايي نرسد. نكته دوم اين است كه مي‌گويد «كمال» انقطاع را به ما ببخش. به تعبير اميرالمومنين(ع)، اوج انقطاع به سمت خدا را ببخش تا آنچه مي‌بينيم و آنچه مي‌شنويم تو باشي. سيد حسن خميني ادامه داد: روايتي از پيامبر (ص) موجود است كه هم شيعه و هم سني نقل مي‌كنند؛ ايشان مي‌فرمايد كه «صداي پاي شرك در ميان مردمان از صداي پاي يك مورچه در يك شب تاريك بر روي يك صخره سخت پنهان‌تر است. » مراقب باشيد شرك اينگونه از دريچه قلب‌تان وارد مي‌شود و غير خدا را به جاي خدا قرار مي‌دهيم.

اقبال جامعه به ياران امام است
وي گفت: اين كمال انقطاع كه در تعبير اميرالمومنين(ع) هست و تاكيد امام هم هست، خروج از شرك است و اينكه انسان در دايره وجود موثري جز او نبيند و تمام عالم را رشحه‌اي از رشحات او ببيند. اگر اينگونه شد آن وقت به تعبير عرفا «عارف هميشه خوش است» «به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست». اينجا به درجه‌اي مي‌رسد كه وقتي عبيدالله روز عاشورا از زينب كبري(س) پرسيد چه چيزي ديدي؟ گفت «ما رأيت الّا جميلا»؛ هرچه بود زيبايي بود. اگر آدمي با اين چشم نگاه كند مي‌تواند همه‌چيز را زيبا ببيند و به آرامي زندگي كند؛ اين بزرگ‌ترين سرمايه امام بود. يادگار امام با اشاره به تقارن ايام بزرگداشت امام خميني(س) با ماه مبارك رمضان، گفت: ماه رمضان بيش از هر زماني مي‌تواند جان و قلب ما را با اين معارف آشنا كند. لذا بسيار مناسب است كه امسال در فضاي تبليغات و بازگو كردن افكار امام، به حوزه توكل، توسل و عرفان امام توجه دهيم. وي اظهار داشت: اگر امام كار بزرگي كرد و نام او كارهاي بزرگي مي‌كند و باز مي‌بينيم اقبال جامعه به ياران او اشاره دارد، فقط به خاطر اين بود كه به كمال انقطاع توجه دارد. اين يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌ها و توصيه‌هاي امام است. ما بيش و پيش از هرچيز احتياج داريم كه اين صيقل بزرگ را در جامعه خود حاكم كنيم و اين فضا را قبل از هر چيز در خود حاكم كنيم كه به كمال انقطاع نزديك‌تر شويم. سيدحسن خميني افزود: نكته دوم كه جزو امهات مكتب سياسي امام است، اتكا و باور امام به مردم است. امام به مردم و خرد و فهم مردم باور داشت. امام باور داشت اگر شما خوب باشيد مردم خوب هستند و در مجموع درست تصميم مي‌گيرند؛ مجموعه خرد مردم تصميمات صحيح مي‌گيرد؛ به فهم عمومي و توانمندي فكر و هوش مردم اعتماد كنيم چون با همين نيرو مي‌توانيم در برابر همه تهديدها ايستادگي كنيم. در منطقه ما و جهان نمي‌بينيم جوامعي كه اينگونه اتكا به عزم عمومي داشته باشند.

همه قدرت اين جامعه به مردم، اعتقاد و همت مردم است
وي با بيان اينكه سرمايه بزرگي در 29 ارديبهشت شكل گرفت، ادامه داد: حضور موثر، شاداب و با نشاط همه اقشار و طيف‌هاي مختلف عزم ملي را در حماسه 29 ارديبهشت نشان داد. مردم يكي از ياران انقلاب را انتخاب كردند اما اصل اين حضور يك كار بسيار بزرگ و اين اعتماد ملي، سرمايه بزرگي است. در اين مملكت تا قبل از پيروزي انقلاب و همين الان در كشورهاي همسايه ما چنين نوع اقتدار ملي و چنين نوع اتكاي به مردم وجود ندارد و اين دستاورد بزرگي است كه امام براي ما آورده است. يادگار امام تاكيد كرد: همه قدرت اين جامعه به مردم، اعتقاد و همت مردم است و با وجود آنها هيچ ضربه‌اي به جامعه ما نمي‌خورد. در دهه 60 كودتايي مي‌خواست انجام شود و امام تعبير زيبايي دارند؛ گفتند آن هواپيماهايي كه بلند شده بودند بالاخره مي‌خواستند جايي روي زمين بنشينيد؛ در ميان كدام مردم مي‌خواستند فرود بيايند؟! (نقل به مضمون) وي افزود: انتخابات و حضور مردم نعمتي است كه خداوند به وسيله امام به ما داده و يقين دارم كه با اين نيرو مي‌توانيم بر همه مشكلات پيروز شويم. ان شاء‌الله بتوانيم مردم‌سالاري ديني را كه نهادينه شده به عنوان سرمايه امروز و فرداي جامعه خود نگه داريم. يادگار امام در پايان ابراز اميدواري كرد كه خداوند اين نشاط اجتماعي را براي ما نگه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون