ماجراهاي پرقصه اينترنت تلفن همراه
در حالي كه برخي بستههاي اينترنت همراه، مورد استقبال مشتركان بودند اما پيرو دستور سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از سبد بستههاي ديتاي برخي اپراتورها حذف شدند. ديماه 1395 «كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات» در مصوبه خود، كف تعرفه اينترنت همراه را به ازاي هر گيگابايت ۳ هزار تومان در نظر گرفت و محدوديتهايي براي ارايه طرحها و بستههاي تشويقي توسط اپراتورهاي غالب ديده شد. بر اين اساس، اپراتورها نميتوانند سالانه بيش از هشت طرح تشويقي را به مشتركان خود ارايه دهند و مدت هر طرح نيز نبايد بيشتر از سه ماه باشد. «طرح تشويقي» به طرحي گفته ميشود كه قيمت آن كمتر از كف تعرفه تعريف شده باشد. طي ماههاي گذشته، كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مصوبهاي داشته كه براساس آن، اپراتورهاي تلفن همراهي كه سهم بازار آنها كمتر از ۱۰ درصد بازار است، مجاز شدهاند در طرحهاي تشويقي خود تا حدود ۴۰ درصد تخفيف براي مشتركان خود اعمال كنند، اما اپراتورهايي كه سهم بازار آنها بيش از ۱۰ درصد است، تنها تا ۲۰ درصد قيمتها ميتوانند به مشتركان خود تخفيف دهند. اين موضوع در نهايت موجب ميشد يكي از اپراتورها در طرحهاي تشويقي خود از شرايط ويژهتري نسبت به دو اپراتور غالب برخوردار شود.
اما در موارد متعدد طرحهاي حمايتي داراي يك بازه زماني هستند كه اكنون شايد در برخي موارد اين مدت به سرآمده باشد. در بخشهاي ديگر مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات پيشنهاد اين سازمان در خصوص تعيين مقررات براي طرحهاي تعرفهاي تشويقي ارايه شده است. مفاد اين مقررات كه بنا بر اعلام رگولاتور از تاريخ پنجم ديماه سال جاري لازمالاجراست بدين قرار است: تعرفه تعيين شده توسط اپراتور براي هر خدمت كه ميتواند مساوي يا كمتر از سقف و در صورت تعيين كف تعرفه توسط كميسيون، مساوي يا بيشتر از كف تعيين شده براي هر خدمت باشد و براي مدت زمان حداقل شش ماه ارايه شود. در صورت عدم وجود كف تعرفه براي خدمات، يك چهاردهم سقف تعرفه، ملاك عمل خواهد بود.
همچنين در اين مصوبه توضيحاتي در خصوص طرحهاي تشويقي آمده و عنوان شده طرح تعرفهاي اپراتور براي خدمات موضوع پروانه كه از تعرفه عادي اپراتور براي آن خدمت كمتر است و در يك بازه زماني حداكثر سه ماهه، امكان فروش طرح تشويقي و تمديد طرح براي اپراتور ممكن است. مدت ارايه طرحهاي تشويقي نيز به مدت زمان در دسترس بودن طرح گفته ميشود. بهعبارتي به بازه زماني كه اپراتور، امكان فروش طرح تشويقي را دارد. ابتدا و انتهاي اين مدت زمان به ترتيب تاريخ شروع و پايان طرح تشويقي است. تاكيد ميشود حدفاصل زمان شروع و پايان ارايه طرح تشويقي با احتساب تمديد طرح، حداكثر سه ماه است. بدينترتيب مدت استفاده مشتركان از طرح تشويقي ميتواند حداكثر شش ماه باشد.