• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

انتشارات چترنگ، سري كتاب‌هاي كلاسيك را منتشر مي‌كند

رمان‌هاي كلاسيك را مختصر و مصور بخوانيد

خواندن رما‌ن‌هاي طولاني كلاسيك در جهان امروز براي گروهي از كتابخوانان به‌ويژه قشر نوجوان آسان نيست. شايد بسياري از نوجوانان امروزي حال و حوصله خواندن رمان‌هايي مانند «بربادرفته»، «دن‌كيشوت»، «مرغان شاخسار طرب» و... را نداشته باشند. به همين منظور شيوه‌هاي متعددي براي خواندن آثار كلاسيك و طولاني در نظر گرفته شده است تا اين قشر از مخاطبان از خواندن اين آثار بي‌نصيب نمانند و اين آثار نيز به دست فراموشي سپرده نشوند و اينچنين است كه در جهان امروز، شيوه‌هايي مانند تهيه كتاب‌هاي صوتي يا خلاصه و اقتباس كردن از آثار كلاسيك مورد توجه است.
در كشور ما نيز انتشارات «چترنگ» مدتي است چنين رويكردي را مورد توجه قرار داده است و نسخه‌هاي اقتباسي از آثار كلاسيك جهان را به صورت كتاب مصور منتشر مي‌كند. در مقدمه‌اي كه شهرام جهانگيري به عنوان ناشر بر اين مجموعه نگاشته آورده است: در دنياي امروز افزايش ضرباهنگ زندگي، ميل به كتاب و كتابخواني را تا حد زيادي كمرنگ كرده است و شايد عمده كساني هنوز دغدغه كتاب دارند، به دنبال ادبيات مينيمال باشند. ادبيات حاضر و آماده‌اي كه در فواصل كوتاه فراغت از مشغوليات، قابل مطالعه است. فضاي مجازي و ادبيات حاكم بر آن را شايد بتوان تاييدي بر اين مدعا دانست. با اين اوصاف ميل به مطالعه آثار كلاسيك و برجسته جهان كه اكثرا حجيم هستند و نثر سنگين‌شان خارج از حوصله خواننده شتابزده، روز به روز كمتر و كمتر مي‌شود. آثاري چون «جنگ و صلح»، «دن‌كيشوت»، «در جست‌وجوي زمان از دست رفته»، «ايلياد» و «اوديسه» و... در چنين شرايطي وظيفه فرهنگي خود ديديم گامي ‌برداريم هرچند كوچك، در راستاي بهره بردن از آثار فاخر و كلاسيكي كه بيم آن مي‌رود به دست فراموشي سپرده شوند. آثاري كه خواندن‌شان براي مخاطب فرهيخته بايسته است و افسوس كه هيچگاه فرصت مناسبش دست نمي‌دهد.
با اين نگاه، انتشارات « چترنگ» مجموعه‌اي از آثار كلاسيك جهان را با حجمي كمتر و به صورت مصور منتشر مي‌كند تا شايد خواننده كم‌حوصله‌تر امروز، به خواندن اين آثار برانگيخته شود و حتي شايد سراغ اصل آن آثار برود. اين نشر، چندي پيش سه اقتباس از رمان‌هاي مشهوري همچون
« غرور و تعصب»، «در جست‌وجوي زمان از دست رفته» (سوان عاشق) و « در جست‌وجوي زمان از دست رفته » (نام جاها: نام) را منتشر كرده است.
كمتر كتابخوان حرفه‌اي است كه رمان مشهور جين آستين «غرور و تعصب» را نخوانده باشد. اين رمان توسط لارنس سيچ اقتباس شده و راجيش ناگولاكوندا نيز تصويرگري آن را انجام داده است. نسخه اقتباسي با ترجمه سبا هاشمي‌نسب منتشر شده است. نسخه اقتباسي اين رمان بدون هيچ توضيح يا مقدمه‌اي درباره اصل اين اثر آغاز مي‌شود و پشت جلد آن توضيح كوتاهي درباره جين آستين، نويسنده اصل رمان منتشر شده است: «جين آستين 16 دسامبر 1775 در روستاي كوچك استيوينسون در همپ‌شاير انگلستان متولد شد. او كه اشتياق زيادي به خواندن داشت، داستان‌‌نويسي را از ده سالگي آغاز كرد و در سي‌وشش سالگي اولين رمانش را با نام «عقل و احساس» به چاپ رساند. پس از آن سه رمان ديگرش با نام‌هاي «غرور و تعصب»، «منسفليدپارك» و «اما» در دوران حياتش منتشر شدند. رمان‌هاي نورتنگر ابي و ترغيب هم پس از مرگش به چاپ رسيدند. او در سال 1816 بيمار شد و در جولاي 1817 در چهل و يك سالگي از دنيا رفت.»
نسخه اقتباسي يا همان نسخه مصور «غرور و تعصب»، در 107 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قيمت 22000 تومان منتشر شده است. چاپ اول اين كتاب، سال 1395 بوده است.
«در جست‌وجوي زمان از دست رفته» نام اثر مشهور مارسل پروست است كه اصل آن در هفت جلد منتشر شده است. در مجموعه حاضر دو جلد اول آن با نام‌هاي «نام جاها: نام» و «سوان عاشق» منتشر شده است. كتاب اول «نام جاها: نام» با اقتباس و تصويرسازي استفن اوئه و ترجمه شهريار وقفي‌پور به چاپ رسيده است.
در توضيح پشت جلد اين كتاب درباره مارسل پروست آمده است: «مارسل پروست نويسنده نامدار اوايل قرن بيستم است كه بسياري از صاحب‌نظران او را از بهترين نويسندگان تمام اعصار مي‌دانند. او عمده شهرتش را مديون مجموعه هفت‌جلدي «در جست‌وجوي زمان از دست رفته» است كه حجمي نزديك به 4 هزار صفحه و حدود 200 شخصيت گوناگون دارد. بسياري از شخصيت‌هاي اين مجموعه برگرفته از زندگي واقعي پروست هستند. پروست نگارش اين مجموعه را سال 1909 در 38 سالگي آغاز كرد و پيش از آنكه موفق به بازبيني و ويرايش اين مجموعه شود، از دنيا رفت. سه جلد آخر اين مجموعه پس از فوت او و به گردآوري برادرش به چاپ رسيده‌اند.»جلد اول اين مجموعه در 52 صفحه، با شمارگان 1500 نسخه و قيمت 17000 تومان منتشر شده و چاپ اول آن سال 1396 بوده است. جلد ديگر اين مجموعه با ترجمه مشترك كامران برادران و پيمان ميرزايي منتشر شده است. طبيعتا توضيح پشت جلد آن همان توضيحي است كه بر پشت جلد كتاب «نام‌ها» نگاشته شده است. اين كتاب نيز در 104 صفحه با شمارگان 1500 نسخه و قيمت 23000 تومان منتشر شده و اولين چاپ آن سال 1396 است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون