• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3825 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۸ خرداد

در پي آن آشنا، در دو دفتر

«در پي آن آشنا» عنوان اثري دو جلدي است كه به قلم سيدمحمد راستگو نوشته شده است. اين كتاب پژوهشي است در اشعار «حافظ» كه جلد نخست آن با نام «مهندسي سخن در سروده‌هاي حافظ» منتشر شده است و نام جلد دوم يا دفتر دوم آن نيز «آشنايان بيگانه» است. چاپ نخست اين دو كتاب سال گذشته از سوي نشر «ني» منتشر و عرضه شده است. دفتر نخست شامل دو مقدمه است و در ادامه سه گفتار يا فصل كلي دارد كه هر يك در بردارنده چندين بخش كوتاه‌تر هستند. نويسنده در مقدمه نخست كه با عنوان «در پي آن آشنا» نگاشته شده، آورده است: « «در پي آن آشنا» مادر نام دفترهايي است، برخي سامان يافته و برخي هنوز سامان نيافته، در زمينه حافظ‌پژوهشي و گزارشگر برخي از ديد و دريافت‌ها، نظر و نگرها و پنداشت و برداشت‌هايي كه ره آورد
سرو كله زدن‌هاي گه‌گهاني چندين ساله با اين ابر رند روزگاران است. درست به ياد ندارم كي و چگونه با اين ابر رند آشنا شدم، اما تا به ياد مي‌آورم آشناي جان و جهانم بوده است و فراتر از آشنا، يكي از دو هزاران من و مايي كه جاي در ژرفاهاي جان دارد.»
در مقدمه دوم نيز كه به جاي پيشگفتار نوشته شده، عنوان كرده است دفتري كه پيش‌رو داريد، سه گفتار در زمينه حافظ پژوهشي است و به سخن درست‌تر درباره زبان حافظ،
زبان بلاغي و هنري او و در پي، بازنمايي برخي از شيوه و شگردها و طرح و ترفندهاي هنري كه چنين زبان و بيان و بلاغتي را رهاورد داشته است. دفتر نخست 317 صفحه است كه با شمارگان هزار نسخه و قيمت 22 هزار تومان منتشر شده است.
و اما دفتر دوم با نام «آشنايان بيگانه» گزارش‌هايي است درباره شماري از واژگان ديوان حافظ مانند بخشش، بسي، پارسي، پرگار، پهلوي، پيكر، حزين، حضرت و... كه در زبان ما و زمان او معني و كاربردي داشته‌اند متفاوت با آنچه امروزه در زبان و زمان ما دارند و از همين روي، نه تنها بسياري از خوانندگان «حافظ» كه گاه برخي از استادان و شارحان ديوان او را نيز به اشتباه مي‌اندازند. در اين دفتر، نويسنده بسياري از اين واژگان را بررسي كرده است و در شرح آنها چه بسا نكته‌هاي واژه‌شناختي، ريشه‌شناختي و معني‌شناختي كه تهي از نكته‌سنجي و نوآوري نيز نيستند، چاشني سخن كرده، همانگونه كه به مناسبت، برخي از دشواري‌هاي سخن حافظ و سخنان دشوار او را بازنمود است. اين دفتر نيز در 365 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قيمت 22 هزار تومان منتشر شده است. طراحي جلد هر دو كتاب را پرويز بياباني انجام داده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون