• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3833 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد

فشارهاي قضايي عليه رئيس جمهور امريكا بالا مي‌گيرد

مولر كابوس اين روزهاي ترامپ

رفتارها و واكنش‌هاي ترامپ به وقايع قضايي كه در ايالات متحده عليه او رخ مي‌دهد هرچه بيشتر به سمت پرخاشگري و عصبانيت پيش مي‌رود.
پس از مطرح شدن ورود رابرت مولر، دادستان ويژه به پرونده اخراج جيمز كومي، رييس اخراج شده اف‌بي‌آي، عملا فاز ورود دونالد ترامپ به پرونده تحقيقات در پرونده دخالت روسيه در انتخابات اين كشور را رقم زد. رييس‌جمهور دونالد ترامپ حملات جديدي را از روز جمعه عليه وزارت دادگستري آغاز كرده است. عملا دونالد ترامپ راد روزنشتاين، معاون دادستان كل را متهم به رهبري جرياني به نام «شكار ساحره» كرد. روزنشتاين ماه گذشته دادستان ويژه‌اي را براي تحقيقات در خصوص پرونده دخالت روسيه در انتخابات ايالات متحده منصوب كرد، چرا كه پس از فشار سنا پس از اخراج جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي از سمت خود مجبور به تعيين دادستان ويژه براي اين پرونده شد.
دونالد ترامپ اشاره تلويحي به يادداشت روزنشتاين در ماه مي‌كرد كه بر مبناي آن اشاره كرد كه مردي براي اخراج رييس اف‌بي‌آي به من اصرار مي‌كرد. و در انتها ترامپ لفظ شكار جادوگر را آورد.
اين نوع توييت‌ها و حمله‌ها آخرين نمونه از تلاش‌هاي هماهنگ توسط ترامپ و كاخ سفيد و متحدان آن در راستاي تضعيف مقامات وزارت دادگستري و اف‌بي‌آي براي تحقيقات در خصوص پرونده روسيه است.
از طرفي ديگر در بسياري از پست‌هاي اجرايي قانون در كشور به دليل عدم جايگزين شدن كارمندان در پست‌هاي ارشد خود با چالش مواجه شده‌اند چرا كه هنوز بسياري از پست‌ها در دولت ترامپ خالي هستند كه از جمله آنها مي‌توان به برخي سازمان‌هاي اطلاعاتي اشاره كرد چرا كه هركسي حاضر نيست با دونالد ترامپ و دولت او همكاري كند.
از طرفي برخي گزارش‌ها حاكي از آن است با توجه به شرايط برزخي كه در وزارت دادگستري به وجود آمده برخي دادستان‌هاي فعلي و سابق امريكا با ترديد در مورد تحقيقات جديد سخن مي‌گويند چرا كه پس از آنكه تعداد زيادي از دادستان‌هاي منصوب باراك اوباما از كار بركنار شده‌اند بسياري از آنها اين شانس را دارند در مكان‌هاي جديد پست‌هاي جديد دريافت كنند كه اين موضوع موجب بي‌انگيزگي براي پيگيري پرونده‌ها و تحقيقات عليه دولت شده است.
از طرفي تنها با گذشته پنج هفته از اخراج جيمز كومي از اف‌بي‌آي حالا برخي گمانه‌زني‌ها نيز در خصوص اخراج رابرت مولر، دادستان ويژه تحقيقات روسيه نيز شنيده مي‌شود. مولر علاوه بر اخراج كومي بناست اخراج پريت باهارارا، دادستان سابق ايالات‌متحده در نيويورك را نيز مورد بررسي قرار دهد. با اين وجود نيوت گينگريچ از حاميان دونالد ترامپ مولر را متهم كرده كه قصد از بين بردن رييس‌جمهور را دارد.
در داخل كاخ سفيد نيز گزارش‌ها حاكي از آن است كه نزديكان رييس‌جمهور فشار و خشم زيادي را بيشتر بر روي روزنشتاين به دليل انتصاب رابرت مولر، به‌عنوان دادستان ويژه آورده‌اند و از طرف ديگر تصميم جف سشن به عنوان دادستان كل را به دليل خروج از پرونده دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري آنها را به‌شدت عصباني كرده است.
نزديكان و شخص رييس‌جمهور به‌شدت نگران حضور رابرت مولر در اين سمت هستند چرا كه معتقدند مولر بسيار فردي سختگير در روند تحقيقات است و حتي ممكن است تا پاي بركناري رييس‌جمهور نيز كار را پيش ببرد.
آنگونه كه نشريه نيويوركر اشاره مي‌كند اين است كه دونالد ترامپ از شرايط به‌شدت نااميد شده و مطمئن نيست كه چه كاري بايد انجام دهد و به غير از توييت كردن به عنوان راه مستقيم و موثر در دفاع از خود چيزي نمي‌بيند.
خشم دونالد ترامپ را مي‌توان به صورت متوالي در توييت‌هاي روزهاي اخير مشاهده كرد. او به عنوان رييس‌جمهور بارها و بارها به نيروهاي منصوب به خود حمله كرده است. او رسانه‌هاي خبري را نيز همواره متهم به ايجاد يك داستان ساختگي و جلوگيري از اجراي قانون متهم كرده است و كميته‌هاي كنگره امريكا را نيز متهم به بزرگ‌ترين شكار جادوگر در تاريخ سياسي امريكا كرده است. او گفت تحقيقات منجر به تضاد بسيار بد ميان مردم منجر شده است.
آخرين توييت‌هاي ترامپ به‌طور مستقيم برمعاون دادستان كل امريكا يعني روزنشتاين معطوف بود. هرچند كه به‌طور مستقيم از او نام نبرد اما بسياري از توييت ترامپ متوجه شدند كه مخاطب او چه كسي است.
روزنشتاين بر اين تحقيقات نظارت دارد اما هدايتي روي آن انجام نمي‌دهد. ترامپ معتقد است كه يادداشت‌هاي روزنشتاين منجر به اخراج كومي شده و پيش از اخراج او يادداشت روزنشتاين را دريافت كرده است.
همچنين فشارها و طغيان عليه روزنشتاين زماني افزايش يافت كه او درخصوص برخي گزارش‌هاي خبري شكايت كرد. او نوشت امريكايي‌ها بايد به پذيرش داستان‌هاي منصوب به افراد ناشناس احتياط كنند.
اين سخنان در حالي عنوان شد كه واشنگتن‌پست در دو گزارش به نقل از يك مقام آگاه عنوان كرده بود كه تحقيقات مولر عبارتند از اينكه ترامپ ممانعتي از اجراي عدالت به عمل نمي‌آورد. ديگر اينكه اين تحقيقات برخي از معاملات مالي شامل جرد كوشنر، مشاور رييس‌جمهور و داماد ترامپ را شامل مي‌شود. بسياري معتقدند كه فشارها بر روزنشتاين پس از انتشار اين گزارش براي تكذيب آن به‌شدت بالا رفته است هرچند كه برخي منابع آن را رد مي‌كنند. با اين وجود چيزي كه عيان شده اين كه پاي ترامپ به‌صورت مستقيم به پرونده گشوده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون