• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

رشد ۱۰۷ درصدي اشتغال در معادن در يك دهه اخير

آخرين آمار تفكيكي از اشتغال در حوزه معدن و همچنين آخرين اعلام مسوولان از اشتغال در اين بخش نشان مي‌دهد كه در دهه اخير در بخش معدن بيش از 107 درصد رشد اشتغال وجود داشته است.
سازمان برنامه وبودجه در گزارشي از وضعيت اشتغال در بخش معدن و ۱۲ بخش ديگر مانند كشاورزي، نفت، صنعت، آب و برق و گاز، ساختمان، حمل و نقل و انبارداري، ارتباطات، بازرگاني و رستوران و هتلداري، خدمات موسسات مالي و پولي، خدمات املاك و مستغلات، خدمات عمومي و اجتماعي و شخصي و خانگي اعلام كرد، طي سال‌هاي ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ اشتغال در بخش معدن از ۱۴ هزار و ۸۵ نفر در سال ۱۳۳۵ به ۹۱ هزار و ۴۰۱ نفر در سال ۱۳۹۰ رسيده است. در اين گزارش آمده است كه در سال ۱۳۳۵، پنج ميليون و ۹۰۷ هزار و ۶۶۶ نفر به كار اشتغال داشته‌اند كه از اين ميزان ۱۴ هزار و ۸۵ نفر در بخش معدن فعال بودند. همچنين تعداد شاغلان سال ۱۳۴۵ معادل هفت ميليون و ۱۱۵ هزار و ۷۸۷ نفر بوده كه در بخش معدن ۱۸ هزار و ۹۶۱ نفر مشغول به كار بوده‌اند. ۱۰ سال بعد يعني در سال ۱۳۵۵نيز هشت ميليون و ۷۹۹ هزار و ۴۲۰ نفر شاغل وجود داشت كه و آمار شاغلان معدن به ۴۴ هزار و ۷۴۰ نفر افزايش يافت.
همچنين در سال ۱۳۶۵ از ۱۱ ميليون و ۵۶ هزار و ۳۳۰ نفر شاغل، ۲۷ هزار و ۴۲۹ نفر در بخش معدن فعال بوده‌اند و در سال ۱۳۷۵ از ۱۴ ميليون و ۵۷۱ هزار و ۵۷۲ نفر شاغل ۴۰ هزار و ۷۵ نفر در بخش معدن كار مي‌كردند.
در سال ۱۳۸۵ از ۲۰ ميليون و ۴۷۶ هزار و ۳۴۱ نفر شاغل ۶۶ هزار و ۹۳۴ نفر در بخش معدن و در سال ۱۳۹۰ از ۲۰ ميليون و ۵۴۶ هزار و ۸۷۴ نفر شاغل وجود داشت كه ۹۱ هزار و ۴۰۱ نفر در بخش معدن مشغول به كار بوده‌اند.
البته اين آمار در حالي است كه جعفر سرقيني - معاون معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت - در نشست خبري خود با اشاره به وضعيت اشتغال در حوزه معدن پيش از شروع كار دولت يازدهم و روزهاي پاياني آن اعلام كرده بود كه «در ابتداي سال ۱۳۹۲ كه دولت شروع به كار كرد گزارشي كه به مجلس از اشتغال در حوزه معدن ارايه شد كه اشتغال نزديك به ۱۲۱ هزار نفر بود و امروز (پايان سال ۱۳۹۵) اين رقم به ۱۳۹ هزار نفر ارتقا يافته است.»
با اين حساب با در نظر گرفتن صحبت‌هاي معاون معدني وزير صنعت معدن و تجارت و آمار اعلام شده از سوي سازمان برنامه‌ريزي و مديريت كشور و آمارهاي اشتغال در بخش معدن را در سال‌هاي ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ كه به ‌ترتيب معادل ۶۶ هزار و ۹۳۴ نفر و ۱۳۹ هزار نفر است مي‌توان گفت كه اشتغال در بخش معدن 107 درصد رشد داشته است.
در ادامه گزارش سازمان برنامه و بودجه ميزان اشتغال مستقيم بخش معدن نسبت به جمعيت طي سال ۱۳۳۵ معادل 24/0 درصد، سال ۱۳۴۵ معادل 27/0 درصد، سال ۱۳۵۵ معادل 51/0 درصد، سال ۱۳۶۵ معادل 25/0 درصد، سال ۱۳۷۵ معادل 27/0 درصد، سال ۱۳۸۰ معادل    32/0 درصد و در سال ۱۳۹۰ معادل 44/0 درصد بوده است كه با توجه به وجود حجم بالاي ذخاير معدني و شرايط منحصر به فرد اين بخش براي رونق اقتصاد، اين ميزان اشتغال رقمي بسيار پايين است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون