• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

آخوندي در جلسه ستاد ملي بازآفريني:

جلوي ورود خيرين به بازسازي مناطق زلزله‌زده را گرفتم

وزير راه و شهرسازي گفت: در زلزله بجنورد همه به دنبال بازسازي خانه‌هاي خود رفتند به جز ساكنان مسكن مهر كه همچنان منتظر ترميم منازل خود از سوي دولت هستند.
عباس آخوندي در جلسه ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار، مشاركت ساكنين در اجراي اقدامات ضروري در بافت‌هاي ناكارآمد و حاشيه‌اي را اصل اوليه و مبناي اين فعاليت‌ها دانست و گفت‌: ما نمي‌خواهيم جاي مشاركت ساكنان و سمن‌ها جابه‌جا شود چراكه قصد داريم ساكنان محلات هدف در اين فرآيند توانمند شوند در غير اين صورت، جابه‌جايي نقش‌ها آغاز انحرافي خواهد بود كه امكان جلوگيري از آن وجود ندارد.
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه در صورت جابه‌جايي نقش سمن‌ها و ساكنان در اقدامات بازآفريني قطعا شاهد نتيجه معكوس خواهيم بود گفت: اين مساله باعث بروز مشكلات فراوان و وارونه شدن تمامي اهداف مورد نظر در اين حوزه خواهد شد پس بايد به‌شدت مورد توجه قرار گيرد.
آخوندي در ادامه با اشاره به بحث سازمان‌هاي مردم‌نهاد محلي و نقش آنها در اين بخش بيان كرد: طبيعتا خوب است كه سازمان‌هاي مردم نهاد ملي مي‌توانند پوشش كلي به مسائل بدهند ولي از سويي ديگر چون اقدامات در سطح محلات است بايد به اين نكته دقت كنيم كه سازمان‌هاي ملي جايگزين سازمان‌هاي مردم‌نهاد محلي نشوند چرا كه در غير اين صورت همه افراد براي انجام پروژه‌ها و فعاليت‌ها منتظر تصميم‌گيري از سوي مركز هستند.
به گفته وي ستاد ملي قصد دارد سازمان‌هاي مردم‌نهاد محلي همچنان پيشتاز بوده و در جبهه مقدم قرار بگيرند، نكته‌اي كه در تسريع و تسهيل اجراي فعاليت‌ها بسيار مهم و كليدي است.
عضو كابينه دولت يازدهم در ادامه تهيه يك منشور اخلاقي در آغاز راه ايجاد كارگروه اختصاصي براي سمن‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در ستاد ملي بازآفريني را امري ضروري دانست و افزود: بنا به تجربه چندين ساله خود در بازسازي مناطق آسيب‌ديده (در سال‌هاي گذشته) مشكلي كه همواره با آن درگير بوديم رويارويي با موارد غير اخلاقي با هدف ۱۰۰ درصد خير و نيكوكارانه در انجام امور بود.
آخوندي اضافه كرد: براي مثال در زمان بازسازي منطقه زلزله زده رودبار و منجيل، پس از وقوع زلزله گروه‌هاي خير بسياري به دنبال ساخت خانه براي آسيب‌ديدگان اين منطقه بودند از سويي ديگر ما در بنياد مسكن انقلاب اسلامي تلاش مي‌كرديم تا مانع ورود اين افراد شويم چرا كه عقيده ما بر آن بود شخص زلزله‌زده خود بايد بنا به تمايلات و خواسته‌هايش محل سكونت خود را بسازد، اين فرد مهجور نيست كه نيازمند قيم باشد.
وي با اشاره به اينكه با توجه به تجربيات موجود در زمان زلزله‌هاي قبلي تعداد زيادي از خانه‌هايي كه توسط گروه‌هاي نيكوكاري ساخته شده بود توسط افراد زلزله زده مورد استفاده قرار نگرفته بود گفت: از آنجايي كه اين خانه‌ها نيازمندي‌هاي افراد و ساكنان مناطق مورد نظر را تامين نمي‌كرد مورد توجه اين افراد قرار نگرفته بود، چرا كه گروه‌هاي نيكوكار تصور مي‌كردند ساخت اين خانه‌ها كاري اخلاقي است ولي غافل از آنكه اين اقدام در روزهاي آتي و براي ساكنان اين مناطق متضمن اقدام غيراخلاقي ديگر خواهد بود.
آخوندي در تشريح دقيق‌تر اين مساله بيان كرد: اين اقدام غيراخلاقي بود چون قيوميت ساكنان در زندگي شخصي‌شان از بين رفته و افرادي از بيرون در اين جايگاه قرار مي‌گرفتند.
به گفته وزير راه و شهرسازي ما در اين حوزه داراي دو معيار اخلاق عمومي و خصوصي هستيم به گونه‌اي كه در اخلاق خصوصي افراد به دنبال كمك كردن، ايثار و فداكاري هستند ولي در اخلاق عمومي به دنبال حفظ حيثيت و كرامت، رعايت حقوق شهروندي و شخصي، رعايت آزادي و تسلط بر زندگي افراد.
 آخوندي در ادامه با تاكيد بر اينكه اين دو معيار مي‌توانند در شرايط كاملا در تعارض با يكديگر قرار بگيرند گفت: نمونه‌هاي كلاسيك تعارض اخلاقي در همين حوزه‌ها ديده مي‌شود، ما بايد دقت كنيم كه به هيچ عنوان وارد حيطه خصوصي ديگران نشويم و اختيار زندگي فرد را از آن نگيريم چرا كه در غير اين صورت با وجود برخورداري از هدفي خير، درصدد انجام امري غير اخلاقي هستيم.
اين مقام مسوول اضافه كرد: نيكوكاري به شكل شخصي بسيار خوب است ولي در حوزه عمومي بايد حريم ساير افراد در نظر گرفته شده و تصميم‌گير زندگي خصوصي ديگران نشود.
عضو كابينه دولت يازدهم در اين باره اضافه كرد: اين منشور اخلاقي بايد در ابتداي فعاليت سمن‌ها و كارگروه مورد نظر در ستاد تهيه و مدنظر قرار گرفته شود، ما نمي‌خواهيم با دعوت سازمان‌هاي مردم نهاد در فعاليت‌هاي مربوطه، ساكنان محلات را اعانه‌بگير كرده و باعث ناديده گرفتن حقوق شهروندي آنها شويم بلكه مي‌خواهيم از اين طريق كمك به ايجاد فضايي كنيم تا افراد از طريق آن توانمند شده و خود زندگي‌شان را تامين كنند، قطعا سازمان‌هاي مردم‌نهاد در نهايت امور نبايد جانشين افراد و ساكنان محلات هدف شوند.
آخوندي در ادامه جلوگيري از ورود خيران در زمان زلزله رودبار و منجيل را يكي از موفقيت‌هاي چشمگير در آن زمان قلمداد كرد و افزود: قطعا در صورت ورود اين گروه و ساخت تعداد زيادي خانه گرفتاري‌هايي پديد مي‌آمد كه رفع آنها بسيار سخت بود.
وزير راه و شهرسازي با تاكيد براينكه اين تعارض اخلاقي و كلاسيك در حال حاضر در طرح مسكن مهر نيز ديده مي‌شود گفت: به جاي آنكه در اين طرح مردم را توانمند كنيم تا به فكر ساخت خانه براي خود باشند دولت در اين حوزه دست به كار شد و مشكلاتي به وجود آورد كه تاكنون ديده مي‌شود.
وي اضافه كرد: در زلزله بجنورد تعدادي از خانه‌ها از جمله مسكن مهر تخريب شد پس از اين حادثه همه به دنبال بازسازي خانه‌هاي خود رفتند به جز ساكنين مسكن مهر كه همچنان منتظر ترميم منازل خود از سوي دولت هستند، اين بدان معناست كه ما بايد توجه كنيم نيكوكاري جانشين تصميم‌گيري براي افراد نشود و تهيه منشور اخلاقي مهم‌ترين نكته در آغاز اين اقدام خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون