• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

عددنوشت

خريد تضميني گندم
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران از خريد 4 ميليون تن گندم با قيمت تضميني در كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 25 استان وارد عمليات اجرايي خريد تضميني گندم شده‌اند.
يزدان سيف در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از نيمه فروردين ماه سال جاري كه خريد تضميني گندم در مناطق جنوبي استان‌هاي كرمان و سيستان و بلوچستان شروع شد تا صبح امروز بيش از 4 ميليون تن گندم توليد داخلي از كشاورزان خريداري كرده‌ايم.  مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران افزود: هم‌اكنون در 25 استان كشور عمليات خريد جريان دارد و خريد تضميني گندم در استان خوزستان روزهاي پاياني خود را سپري مي‌كند.  معاون وزير جهاد كشاورزي بيشترين مقدار گندم خريداري شده را مربوط به استان خوزستان با يك ميليون و 342 هزار تن دانست و گفت: پس از خوزستان، استان‌هاي گلستان با 950 هزار تن، فارس با 505 هزار تن و كرمان با 200 هزار تن در رتبه‌هاي دوم تا چهارم خريد كشور قرار دارند.  سيف با اشاره به اينكه عمليات خريد در بسياري از استان‌ها با تاخير آغاز شده است، از عزم و آمادگي بالاي مراكز خريد شركت بازرگاني دولتي ايران و مباشران براي تحويل‌گيري و خريد گندم توليدي كشاورزان در سراسر كشور خبر داد. مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با بيان اينكه حدود 50 درصد از مطالبات گندم‌كاران پرداخت شده، تاكيد كرد: تمام سعي و تلاش دولت، سازمان برنامه‌ و بودجه كشور و شركت بازرگاني دولتي ايران بر اين است كه با تامين اعتبارات مورد نياز، مطالبات كشاورزان به موقع پرداخت شود. معاون وزير جهاد كشاورزي، همچنين از رشد حدود 2 برابري توليد دانه روغني كلزا و خريد حدود120هزار تن از اين محصول در سال جاري تاكنون خبر داد.  وي تاكيد كرد: خريد تضميني كلزاي توليدي توسط شركت بازرگاني دولتي ايران در سال گذشته و به‌كار بستن سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي جديد مبتني بر افزايش توليد توسط وزارت جهاد كشاورزي در زمينه افزايش سطح زير كشت كلزا و استفاده از بذرهاي اصلاح شده و همچنين انجام اقدامات ترويج و به‌زراعي، موجب شد تا امسال شاهد افزايش صددرصدي توليد اين محصول باشيم.


اختصاص بخشي از منابع عمراني به صنايع كوچك
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران گفت: بر اساس قانون بودجه سال 96 مسوولان استاني بايد 20 درصد از منابع عمراني استان‌ها را با هماهنگي شوراي برنامه‌ريزي به واحدهاي كوچك در قالب طرح كمك‌هاي فني اعتباري درمناطق كمتر توسعه يافته و به ويژه نواحي صنعتي اختصاص دهند تا سه يا چهار برابر اين مبلغ در قالب تسهيلاتي با سود 6 درصد كمتر از نرخ مصوب به واحدها پرداخت شود.
علي يزداني با بيان اينكه برخوردهاي جدي با واحدهاي غيرمجاز طي سه ماه آينده دنبال مي‌شود، اظهار كرد: بايد در مورد سوله‌هاي خالي و بدون كاربرد كه در شهرك‌هاي صنعتي وجود دارد برنامه‌ريزي مطلوبي دنبال شود.  وي با تاكيد بر اينكه افراد بيكار در روستاها بايد در واحدهاي جديد شهرك‌هاي صنعتي مجاور خود مورد استفاده قرار گيرند، تصريح كرد: با اصلاح نظام بانكي كشور و نگاه متفاوت نسبت به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط براي احيا و توسعه اين بنگاه‌ها تسهيلاتي درنظر گرفته شده است اما واحدها نيز بايد به كيفيت محصولات خود نيز توجه داشته باشند.


واردات موز از فيليپين
بر اساس اسناد ايران ۲۵۰ تن از فيليپين موز وارد مي‌كند كه قرار است اين محموله ۱۲ روز ديگر در بندرعباس پهلو بگيرد.  بر اساس درخواست هزينه حمل باري كه اخيرا به ثبت رسيده ايران قرار است 250 تن موز از نوع كاونديش از فيليپين وارد كند.  بر اساس اين اسناد قرار است اين محموله از بندر داوائو فيليپين به مقصد ايران حمل و در جنوب ايران در بندرعباس تحويل داده شود. اين محموله 30 ژوئن يعني 12 روز ديگر در ايران تحويل داده مي‌شود.  ايران طي سال‌هاي اخير مصرف‌كننده اصلي موز محسوب شده و بازار خوبي براي توليدكنندگان است. موز يكي از ميوه‌هاي گرمسيري است و در دهه‌هاي گذشته اگرچه ايران تلاش كرده تا توليد اين محصول را در مناطق جنوب كشور داشته باشد، اما موفقيت چنداني حاصل نشده است. تغيير ذائقه ايراني‌ها به خوردن موز از دهه‌هاي گذشته و در پي واردات‌هاي جزئي ايجاد شد و الان به يك نياز و خواسته اصلي در جامعه تبديل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون