• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

سيد هادي خامنه‌اي:

عده‌اي با پوشش يك هدف مقدس به جان جامعه مي‌افتند

«نماز مي‌خوانند و روزه هم مي‌گيرند ولي اعتقادي به ارزش اصلي كه همان عدالت است، ندارند» اين را سيد هادي خامنه‌اي، دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در مراسم احياي شب بيست و سوم در موسسه دارالزهرا گفته است تا تاكيد كند كه در اسلام هدف و وسيله بايد در يك راستا قرار بگيرد. هشدار دهد كه هيچگاه نمي‌توان با تحقير و آزار رساندن به انسان‌ها احكام اسلامي را پياده كرد و اينكه عده‌اي با پوشش يك هدف مقدس به جان جامعه بيفتند پذيرفتني نيست. شاه‌بيت سخنراني سيد هادي خامنه‌اي براي آنهايي كه آمده بودند تا در آخرين شب از شب‌هاي قدر براي يك سالي كه از عمرشان رفته بود طلب مغفرت كنند مثال‌هايي از نحوه حكومت‌داري حضرت علي(ع) بود. از نحوه برخورد علي(ع) با طلحه و زبير گفت و پرسيد: «كدام سياستمداري با مخالفش اينگونه برخورد مي‌كند؟» از اينكه براي دور ساختن جريان‌هاي سياسي از صحنه دروغ گفته و تهمت زده مي‌شود ابراز تاسف كرد و يك نتيجه گرفت: « بايد از خودمان شروع كنيم تا جامعه اصلاح شود.»

اهداف و نحوه رسيدن به آنها
به گزارش جماران، سيد هادي خامنه‌اي در مراسم احياي شب قدر در موسسه دارالزهرا(س) گفت: هدف توجيه‌كننده وسيله است، يكي از آسيب‌هاي جوامع بوده و جامعه خود ما هم از اين قضيه بر كنار نيست. اشاره به اين موضوع براي ما در هر جناحي كه باشيم مي‌تواند مفيد باشد. اما به عنوان مقدمه بحث مي‌توانيم از اينجا شروع كنيم كه يكي از مختصات انسان و جامعه انساني هدفدار بودن است. انسان كار بدون هدف انجام نمي‌دهد و خالق ما هم جهان هستي را هدفدار خلق كرده است. هدفمند بودن لازمه حكمت و عقل و حكيم علي الإطلاق خالق هستي است. سيد هادي خامنه‌اي اظهار داشت: من به جاي جوامع و افراد، مكتب‌ها را مي‌گويم؛ چون مكتب‌هاي فكري هستند كه جوامع را به دنبال خودشان مي‌كشانند. دسته اول هدف‌ها از نظر منطق قابل قبول نيست و باطل است. طبيعتا هر نوع وسيله‌اي كه انتخاب شود، چه به آن هدف برسد و چه نرسد، كار باطل است. وي ادامه داد: دومين دسته مكتب‌هايي هستند كه هدف‌هاي آنها قابل قبول و قابل عرضه است ولي مكتبي كه اين هدف را عرضه و روي آن كار مي‌كند و شعار مي‌دهد در واقع و در باطن اين هدف را قبول ندارد و به عنوان پوشش از آن استفاده مي‌كند. طبعا وسيله‌اي هم كه انتخاب مي‌كند هرگز به اين منظور نيست كه حتما به اين هدف برسد. هدف واقعي او چيز ديگري است و وسايلي هم كه به كار مي‌برد متناسب به هدف باطني‌اي است كه اعلام نشده، اما در ظاهر شعاري داده مي‌شود كه همه مردم آن را دوست دارند. دسته سوم كساني هستند كه هدف‌شان درست است ولي براي رسيدن به هدف وسايل مناسب و هم‌سنخ انتخاب نمي‌كنند. اينها هرگز به هدف مقدسي كه به آن معتقدند نخواهند رسيد. دسته چهارم كساني هستند كه هدفشان مقدس است و وسيله‌اي هم كه براي نيل به آن هدف انتخاب مي‌كنند وسيله مناسبي است و طبعا به آن هدف مي‌رسند

امكان ندارد بتوان با تحقير و آزار رساندن به انسان‌ها اسلام را پياده كرد
وي اظهار داشت: بعضي‌ها سوال مي‌كنند كه «چرا دروغ در سياست نفوذ دارد؟» يكي از دوستان از من سوال كرد اينكه مرحوم مدرس گفته سياست ما عين ديانت ما و ديانت عين سياست است، چه حرفي است؟ اگر سياست بايد با دروغ همراه باشد چطور مي‌تواند با ديانت همراه باشد؟ جواب من اين بود كه بين دين و سياست ارتباط هست اما وقتي فرد در سياست دروغ به كار مي‌برد، دين او هم همين است. خيلي افراد دين‌شان دروغ، تهمت و امثال آن است كه شما در جامعه مشاهده مي‌كنيد. در دنياي امروز سوءاستفاده يا استفاده ابزاري از مقدسات دين كه شعار هدف توجيه‌كننده وسليه است، به كار مي‌رود. دبيركل مجمع نيروهاي خط امام اظهار داشت: جالب است كه ما در حدود نيم قرن قبل اين شعار را به ماركسيست‌ها نسبت مي‌داديم كه وقتي از آنها سوال مي‌شود چرا اين همه كشتار و بي‌رحمي در جامعه راه مي‌اندازيد تا جامعه را يكدست كنيد و مطابق ميل خودتان درآوريد؟ مي‌گفتند هدف ما نيل به عدالت است. الان مي‌بينيم بعضا در جوامع غير ماركسيستي هم همين مساله اعمال مي‌شود. وي با بيان اينكه در دسته سوم هدف خوب ولي وسيله نامناسب است، گفت: اگر هدف ما خدمت به انسان و تحكيم اسلام است، بايد توجه داشته باشيم كه اسلام بيش از همه به مقام انسان اهميت داده است. امكان ندارد بتوان با تحقير و آزار رساندن به انسان‌ها اسلام را پياده كرد. براي رسيدن به قدرت از سر و گوش انسان‌ها بالا بروند تا از اين قدرت براي اسلام استفاده كنند؛ چنين چيزي پوچ و بي‌معني است. اسلام در همه مراحل و ذره ذره اهداف ريز و درشت اهميت قايل است و روي آنها تكيه دارد.

با پوشش يك هدف مقدس يك وسيله تحميلي را به كار مي‌برند
سيد هادي خامنه‌اي اظهار داشت: عده‌اي با پوشش يك هدف مقدس، يك وسيله تحميلي را به كار مي‌برند و به جان جامعه مي‌افتند و با عمده كردن مقدمات و وسيله روي ارزش‌هاي واقعي اسلامي پا مي‌گذارند. اينجا اصل هدف قرباني و وسيله به عنوان هدف مطرح مي‌شود. الان جامعه ما و جوامع نظير ما گرفتار اين بليه است. همه جا هدف تحكيم و تقويت اسلام عنوان مي‌شود اما به اين بهانه بسياري از اصول و ارزش‌ها زير پا گذاشته مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه ارزش‌هاي اسلامي همان اخلاق اسلامي است، تصريح كرد: در رأس اين موارد صداقت، راستي و تامين عدالت براي انسان‌ها است. توسل به دروغ، غيبت، ريا، تزوير و ظلم و ستم به بهانه رسيدن به عدالت مورد قبول اسلام نيست. بايد قدم‌هايي هم كه براي تامين عدالت بر مي‌داريد كاملا اسلامي و درست باشد. اسلام اجازه نمي‌دهد كه به بهانه تامين عدالت به عده‌اي ظلم شود. چرا كه اسلام اجازه نمي‌دهد براي رسيدن به عدالت به عده‌اي ظلم شود.

حق ما نيست كه براي سرمايه اجتماعي افراد سهميه تعيين كنيم
وي گفت: خود اين مساله كه هدف بايد چه باشد، قابل بحث است. در اسلام و اديان الهي هدف اقامه قسط و عدل است. لازمه شناخت، قبول اصل عدالت در يك جامعه انساني است. كسي كه شناخت دارد، مي‌فهمد كه مهم‌ترين مساله در يك جامعه انساني مساوات و عدالت است. يعني هيچ انساني جز تقوا نمي‌تواند امتيازي به ديگري داشته باشد؛ تقوا هم يك مساله معنوي است و مابه‌ازاي مادي ندارد. عده‌اي در گذشته رد صلاحيت مي‌كردند و مي‌گفتند تقوايش كم است؛ اينها اشتباه است. تقوا از جمله امتيازات معنوي است كه حساب و كتابش با خود خدا است. در دنيا همه انسان‌ها در همه حقوق با هم مساوي هستند. سيد هادي خامنه‌اي تاكيد كرد: در جامعه اسلامي بايد ارزش‌ها حاكم باشند؛ مهم‌ترين ارزش، عدالت است. در جامعه اسلامي امتيازات منطقي است و هركس به اندازه تلاشش مي‌تواند برداشت كند. حق ما نيست كه براي سرمايه اجتماعي افراد سهميه تعيين كنيم؛ اين كاري است كه خدا كرده و ما بايد متناسب با چيزي كه خدا گفته كار كنيم. محور كرامت انسان است و بقيه مسائل مثل نماز و روزه و حج احكام هستند. احكامي مثل نماز و روزه مقدمات رسيدن به ارزش‌ها هستند. به همين دليل افرادي در جامعه داريم كه نماز و روزه دارند ولي از خدا دور هستند و آدم‌هاي بسيار كافرمنش و فاسقي هستند. وي با تاكيد بر اينكه انسان‌ها ارزش اسلامي نيستند، تصريح كرد: انسان‌ها به اندازه اينكه ارزش‌ها در درون آنها باشد ارزش پيدا مي‌كنند. ما بسياري از افراد را مي‌بينيم كه نماز مي‌خوانند و روزه هم مي‌گيرند ولي اعتقادي به ارزش اصلي كه همان عدالت است، نداشتند. در اسلام نمي‌توان به بهانه اجراي عدالت به مردم ستم كرد؛ به بهانه بعضي از احكام اسلامي مثل حجاب عدالت و كرامت انساني زير پا گذاشته شود؛ به بهانه حاكميت اسلام نمي‌شود ابزارهايي مثل دروغ، تهمت و فحاشي و هتاكي انجام داد.

سياستمداري حضرت علي در برابر طلحه و زبير
سيد هادي خامنه‌اي تصريح كرد: بعد از اينكه طلحه و زبير با حضرت علي (ع) مخالفت كردند و از حضرت مقام و مسند خواستند و حضرت به آنها نداد، به دنبال توطئه رفتند. حضرت اين موضوع را مي‌دانست ولي به آنها متعرض نشد؛ چون نظرش اين بود كه قبل از انجام جرم نمي‌شود با آن مقابله كرد. در منطق امروز جامعه ما اين منطق خريداري ندارد و همه تعجب مي‌كنند كه چرا حضرت اين كار را كرده است. اينها معيارهاي مهمي است كه ما بايد به آنها توجه داشته باشيم. حضرت پس از جان دادن طلحه با تاثر بر جنازه او حاضر شده و از خدماتي كه طلحه كرده بود ياد مي‌كند. هيچ سياستمداري با مخالفينش كه با او به جنگ پرداختند اين كار را مي‌كند؟ كيفيت برخورد با ابن ملجم درس بسيار آموزنده‌اي است. اين فرد، به عنوان قاتل و اسير، هرگز مورد تعرض قرار نگرفت.

اول بايد خودمان را بسازيم
وي گفت: الان براي اينكه جريان‌ها از صحنه دور شوند به آنها تهمت زده مي‌شود. نظر آنها هم اين است كه طبق اندازه‌گيري‌هاي ما، خودشان را ميزان مي‌دانند، اين آدم براي اسلام مضر است و بايد او را از صحنه دور كنيم، به مصلحت اسلام و جايز است. ببينيد چقدر ما با چيزي كه بايد باشيم فاصله داريم. براي اينكه جامعه درست شود اول بايد خودمان را بسازيم؛ به جاي گفتن بايد خودمان را اصلاح كنيم. راه اصلاح كارها اصلاح خود ما است. خداوند فرمود تا وقتي كه انسان‌ها از درون تغيير نكنند هيچ اتفاقي در جامعه نخواهد افتاد. انسان‌ها درست شوند قوانين و ساختارها هم درست مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون