• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3841 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۸ تير

حسينعلي اميري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

روحاني براي تحقق خواسته‌هاي مردم برنامه دارد

‌ تصويب لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها كه به مجلس ارايه شده است، به دولت دوازدهم مي‌رسد؟
همان‌طور كه در جريان هستيد، ما لايحه دولت در اين خصوص را با دو فوريت به مجلس داديم. اما در مجلس دو فوريت راي نياورد و بعد از آن به كميسيون اجتماعي مجلس رفت و اكنون در حال رسيدگي در اين كميسيون است و اميدواريم كه به زودي به صحن بيايد. تلاش ما بر اين است كه ان‌شاءالله هرچه زودتر براي اين لايحه تعيين تكليف شود و آقاي رييس‌جمهور كابينه جديد را براساس ساختار جديد به مجلس معرفي كند.
‌ از نظر نمايندگان مجلس باخبر هستيد. اينكه تمايل به تصويب چنين لايحه‌اي دارند؟
وقتي يك فوريت اين لايحه راي آورد حكايت از اين دارد كه مجلس تمايل دارد كه به اين موضوع راي مثبت بدهد.
 براي اينكه تا قبل از تشكيل كابينه دوازدهم اين لايحه مورد تصويب قرار بگيرد، رايزني مي‌كنيد ؟
حتما رايزني مي‌كنيم. قبل از تشكيل كابينه حتما با نمايندگان صحبت مي‌كنيم و دلايل كارشناسي خود را مطرح مي‌كنيم. در كميسيون اجتماعي مجلس هم كه اين لايحه براي رسيدگي به آن ارجاع شده هم ان‌شاءالله فعال خواهيم شد. تلاش ما اين است كه هرچه زودتر براي اين موضوع تعيين تكليف شود.
‌ براي تشكيل كابينه دوازدهم، آقاي روحاني نظر فراكسيون اميد مجلس را كه از حاميان دولت او بوده‌اند را جويا شده‌اند، جلساتي با نمايندگان اين طيف سياسي مجلس تشكيل مي‌شود؟
براساس قانون اساسي، كارهاي دولت و مجلس به اين شكل است كه يك‌سري از كارها در صلاحيت مجلس قرار دارد و يك‌سري هم به‌طور صددرصد درصلاحيت دولت است. اما در اين بين كارهايي هم هست كه به‌طور مشترك بين دولت و مجلس انجام مي‌گيرد. تشكيل كابينه نمونه اين كار مشترك است. رييس‌جمهور اعضاي كابينه را انتخاب كرده و به مجلس معرفي مي‌كند و مجلس هم به آنها راي مي‌دهد. ما در تمام كارهاي مشترك حتما با مجلس مشورت خواهيم كرد.
‌ دو بحث در خصوص تركيب كابينه دوازدهم مطرح مي‌شود، يكي بحث حضور زنان و ديگري استفاده از نيروي جوان در آن است...
شما مطمئن باشيد كه هرآنچه كه آقاي روحاني در ايام تبليغات انتخاباتي قول انجام آن را داده باشند و همچنين مسائلي را كه از جمله مطالبات مردم بوده و در ايام تبليغات انتخاباتي در قالب شعارها و حتي گفت‌وگو با رييس‌جمهور مطرح شده‌اند را حتما ترتيب اثر خواهد داد. ايشان هم گفتند كه به عهدي كه با مردم بسته‌اند، حتما پايبند هستند و وفادار مي‌مانند و در جهت تحقق خواسته‌هاي مردم برنامه دارند.
استفاده از جوانان در سطوح مديريتي هم از موضوعاتي بود كه مطرح شد و ايشان هم بر آن تاكيد دارند. استفاده از بانوان در پست‌هاي مديريتي ارشد هم از موضوعات مطرح شده بود كه رييس‌جمهوري براي تحقق آن هم حتما برنامه دارد. در واقع مي‌خواهم بگويم كه آنچه مطالبه و خواست مردم است جزو برنامه‌هاي اصلي دولت و شخص رييس‌جمهور خواهد بود.
با تغيير مجلس كه در واقع يكي از موانع دولت در انتخاب برخي وزيران كابينه بوده به نظر مي‌رسد كه آقاي روحاني با حضور مجلس دهم، دست بازتري در انتخاب‌هاي خود دارد و حداقل مي‌تواند اميدوار باشد كه نيمي از اعضاي مجلس همسو با سياست‌هاي دولت هستند.
ما با مجلس تعامل مي‌كنيم. در خصوص طرح‌ها، لوايح‌، انتخاب كابينه و هرآنچه مشترك دولت و مجلس است، حتما مشورت خواهيم كرد. روحاني هم در معرفي اعضاي كابينه حتما ذايقه مجلس را در نظر مي‌گيرد. آنچه كه در اين انتخاب مهم است اين است كه كساني معرفي شوند كه فارغ از تبار سياسي باشند. چون دولت روحاني يك دولت فراجناحي است و ايشان از همه نيروهاي داخل نظام در كابينه و در سطوح مختلف از استانداري‌ها، فرمانداري‌ها گرفته تا مديريت‌هاي گوناگون در دولت يازدهم استفاده كرده‌اند و در دولت دوازدهم هم استفاده خواهند كرد.
در واقع همين مشي اعتدال در دولت دوازدهم هم ادامه پيدا خواهد كرد. آنچه مهم است توانمندي، خلاقيت و نوآوري است. كساني كه بتوانند از عهده حل مشكلات در حوزه مربوطه خودشان بربيايند، مورد تاييد رييس‌جمهور خواهند بود. اين موضوعي است كه مورد توجه است و در معرفي كابينه مورد بهره‌گيري قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون