• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

رییس بنیاد مستضعفان خبرداد

درآمد امسال بنياد؛ 26 هزار ميليارد تومان

  11 هلدينگ فعال اقتصادي داريم

  مالیات را حق‌الناس می‌دانیم

  4هزار ميليارد تومان ماليات داده‌ايم

 

بنياد مستضعفان به عنوان يكي از نهادهاي دولتي كه وظيفه رسيدگي به مستضعفان را دارد در سال‌هاي گذشته پروژه‌هاي مختلف زيادي را در اختيار گرفته است و خود را به‌عنوان يكي از كارفرمايان اقتصادي دولت مطرح كرده است. اين بنياد بعد از ماجراي پلاسكو و البته آزاد راه تهران- شمال به عنوان يكي از كارفرمايان اصلي در سيبل توجه خاص قرار گرفت. اگرچه محمد سعيدي‌كيا، رييس بنياد مستضعفان گفته است «زماني كه رهبر معظم انقلاب حكم بنده را براي بنياد مستضعفان امضا كردند دستور دادند كه بايد اين بنياد به معناي واقعي كلمه تبديل به بنياد مستضعفان شود و از اين رو ما در چارچوب برنامه‌هاي خود هدف اصلي بنياد را كمك به رفع محروميت و استضعاف قرار داده و برنامه‌ريزي كلان را در اين حوزه تهيه، مصوب و دنبال كرده‌ايم و حاصل فعاليت‌هاي اقتصادي در خدمت محروميت‌زدايي قرار گرفته است.» اما بعد از ماجراي پلاسكو بنياد مستضعفان در سيبل كاملي از انتقادات مردمي قرار گرفته است البته سعيدي‌كيا معتقد است كه با برنامه‌هاي تدوين شده اين بنياد سعي خواهد كرد در راستاي وظايف خود گام بردارد. سعيدي كيا روز گذشته مصاحبه‌اي با خبرگزاري ايسنا كرده است كه حاوي نكات قابل تاملي است كه مشروحي از متن اين گفت‌وگو در قالب جملات كليدي از نظرتان مي‌گذرد.

 ‌ بنياد مستضعفان اعتقاد دارد كه ماليات حق‌الناس است و از اين رو شركت‌ها به صورت كامل و براساس صورت‌هاي مالي حسابرسي شده توسط سازمان حسابرسي، ماليات عملكرد مربوط به سال‌هاي گذشته را پرداخت كرده‌اند.
 ‌ اينكه مي‌گويند بنياد مستضعفان يك دولت كوچك است قطعا صحيح نيست، زيرا بنياد به هيچ عنوان در فضاي سياستگذاري نقش ندارد و صرفا در ساختارهاي قانوني با اداره بهينه دارايي‌ها، تامين منابع لازم خود را براي گسترش توان و حمايت از محروميت‌زدايي پيگيري مي‌كنيم، در حالي كه نقش اصلي دولت در بخش اقتصادي، سياستگذاري، هدايت، حمايت و نظارت است.
 ‌ بنياد علوي اصلي‌‌ترين و مهم‌ترين بخش در عرصه فعاليت‌هاي اجتماعي بنياد مستضعفان به حساب مي‌آيد، بنياد علوي با استفاده از حدود ۴۳ درصد از سود كل بنياد مستضعفان در بخش‌هايي چون خدمات حمايتي، اجتماعي، فرهنگي، سلامت، توانمند‌سازي و اشتغال فعاليت مي‌كند.
 ‌ هر استان سالانه ۲۰ ميليارد تومان امكان پرداخت وام خواهد داشت و براي هر پروژه حداكثر دو ميليارد تومان سقف تسهيلات در نظر گرفته شده است، اين تسهيلات فقط مربوط به واحدهاي اشتغال‌زا در روستاهاست.
  پس از تاييد پروژه‌ها پنج درصد از سود تسهيلات بانكي را بنياد علوي ـ وابسته به بنياد مستضعفان ـ و پنج درصد را استانداري تقبل مي‌كند تا در نهايت وام اشتغالزايي با سود هشت درصد به متقاضيان ارايه شود.
 تا الان حدود ۲۰۰۰ پروژه پيشنهاد شده كه ۶۸۵ طرح تصويب و ۳۵۴ قرارداد نيز بسته شده است. تاكنون ۳۷۹ ميليارد تومان اعتبار مصوب داشته‌ايم كه ۱۶۰ ميليارد آن به مرحله پرداخت رسيده است.
 ‌ طبق برآوردهاي انجام شده و آيين‌نامه اجرايي بنياد تاكنون حدود 35هزار سند با ارزش ۵۵۰ ميليارد تومان از سندهاي در اختيار اين بخش به مردم واگذار شده‌اند كه ۹۹ درصد آنها به شكل بلاعوض بوده است و واگذاري‌ها مطابق آيين‌نامه مصوب هيات امناي محترم بنياد صورت گرفته است.
‌ در راستاي بهينه‌سازي ساختار و چابك‌سازي، تعداد هلدينگ‌هاي اقتصادي بنياد مستضعفان در طول سال‌هاي گذشته به نصف كاهش يافته است، ما در بخش اقتصادي ۲۲ هلدينگ داشتيم كه با ساماندهي آنها و ادغام فعاليت‌هاي مشابه با هدف خروج از فعاليت‌هاي پايين‌دستي امروز به ۱۱ هلدينگ فعال رسيده‌ايم. در بخش اقتصادي فعاليت‌هايي در كشاورزي و دامداري، صنايع معدني (فولاد، سيمان و معدن)، امور ساختماني و عمراني، انرژي (برق و نفت)، ICT، مالي و سرمايه‌گذاري، صنايع غذايي، سياحتي، حمل‌ونقل و صنايع ساختماني انجام مي‌شود.
‌ در بخش اقتصادي، توسعه توليد شير، پرورش آبزيان، توليد بذر و نهال، توسعه كشت مدرن گلخانه‌اي، كارخانه توليد آلومينيوم و نورد فولاد و توسعه بخش معدن، توسعه بخش فرهنگي- تفريحي، تقويت حضور در فعاليت‌هاي نفتي، توسعه بخش ICT و انرژي‌هاي نو، توسعه ساخت مسكن و مالكيت زميني و حضور بيشتر شركت‌ها در بورس و مشاركت با بخش خصوصي و توسعه گستره صادرات دنبال مي‌شود.
‌ بر طبق برنامه ساماندهي در حال حاضر تعداد شركت‌هايي كه بنياد در آنها سهامدار است از 210 به ۱۵۰ شركت اقتصادي فعال كاهش يافته است كه ميانگين درصد سهام ما در آنها به‌طور متوسط ۵۵ درصد است. ميزان درآمد بنياد در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۴ هزار ميليارد تومان و در سال ۱۳۹۵ طبق آخرين برآوردها حدود ۲۶ هزار ميليارد تومان مي‌شود كه باتوجه به سهام بنياد در اين شركت‌ها، درآمد حاصل معادل ۱۶ هزار ميليارد تومان بوده است و اين عملكرد نشان از رشد هفت درصدي در بخش اقتصادي بنياد مستضعفان است كه با توجه به اينكه اين رشد در بخش توليد اتفاق افتاده است عملكردي مناسب به حساب مي‌آيد.
 ‌ ما از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ بيش از ۴۰۰۰ ميليارد تومان پرداخت ماليات براساس حسابرسي شده داشته‌ايم و اطلاعات‌ نيز به‌طور دقيق ارايه شده است. بنياد در طول اين سال‌ها به‌طور دقيق پس از حسابرسي شركت‌ به صورت كامل ماليات را پرداخت كرده است، زيرا معتقديم ماليات حق‌الناس است.
‌ طبق دستورالعملي كه در اين نهاد وجود دارد شركت‌هاي ما در هيچ پروژه‌ كوچكي فعاليت نمي‌كنند حتي در اجراي پروژه‌هاي بزرگ رقابتي كامل ميان شركت‌هاي بنيادي و ديگر شركت‌هاي بخش خصوصي برقرار است و حتي سختگيري‌هايي نسبت به شركت‌هاي بنياد وجود دارد كه ديگر سرمايه‌گذاران ندارند. هيچ يك از شركت‌هاي بنياد مستضعفان معافيت مالياتي ندارد و تمام آنها به‌طور شفاف فعاليت مي‌كنند. حسابرسي شركت‌هاي بنياد و واحد اصلي آن توسط حسابرسي مفيد راهبر و سازمان حسابرسي كل كشور صورت مي‌گيرد.
‌ تداوم مذاكره با شهرداري براي پروانه ساخت پلاسكو، بنده در روزهاي ابتدايي اين حادثه تلخ اعلام كردم كه بنياد مستضعفان مي‌تواند ظرف دو سال اين ساختمان را بازسازي كند كه البته اين موضوع منوط به دريافت پروانه ساخت از شهرداري خواهد بود. ما در طول ماه‌هاي گذشته مذاكراتي جدي با شهرداري داشته‌ايم و هنوز بحث‌ها ادامه دارد.
‌ شهرداري در مورد پلاسكو مي‌گويد با توجه به طرح جامع امكان ساخت ۱۵ طبقه‌اي پلاسكوي جديد وجود ندارد. از سويي ديگر ما ۶۰۰ واحد تجاري ثبت شده در اين مجتمع داريم كه تمام آنها حقوقي دارند و پس از بازسازي بايد به حقوق تعيين شده خود برسند. طرح بنياد مستضعفان اين است كه براساس استانداردهاي روز و لحاظ كردن پاركينگ كنار اين پروژه ساختمان جديد پلاسكو را بسازد كه برنامه‌ريزي و مذاكرات در اين رابطه ادامه دارد.
‌ بعضي از مغازه‌ داران پلاسكو معتقد بودند پنج طبقه باقيمانده از پلاسكو مي‌تواند با يك بازسازي سطحي به بهره‌برداري برسد، اما اين بخش از ساختمان به لحاظ ايمني و با توجه به استانداردهاي موجود به نظر نمي‌رسد كه قابل استفاده باشد لذا پس از دريافت مجوزهاي لازم ساختمان جديد با آيين‌نامه و مقررات ايمني كامل ساخته خواهد شد.
 ما در بخش حفاري چاه فعاليت‌هاي مثبتي داشته‌ايم. در ميدان آزادگان بنياد مستضعفان اقدامات قابل توجهي كرده و همچنين آمادگي آن را دارد كه در حفاري چاه‌هاي جديد فعاليت كند، اما اين منوط به نظر وزارت نفت است. بنياد مستضعفان سياستگذار اقتصادي نيست و تنها مي‌تواند براي حضور در بخش‌هاي مختلف اعلام آمادگي كند. شركت‌هاي حفاري ما سال گذشته سودآور بودند، اما تداوم اين عملكرد منوط به همراهي وزارت نفت خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون