• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3851 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۰ تير

چهره‌ها- خبرها

اجلاس جي-20 افول قدرت امريكا را نشان داد
موسسه پژوهشي «سوفان» در تحليلي به بررسي نتايج اجلاس «جي-20 »كه شنبه در هامبورگ آلمان برگزار شد، پرداخت و آن را نشاني از «افول قدرت امريكا از بعد داخلي و جهاني» برشمرد. در بخش‌هاي اصلي تحليل موسسه سوفان آمده است: نتيجه اجلاس جي‌-20 در هامبورگ آلمان دور شدن بيشتر امريكا از نقش خود به عنوان رهبر جهان را نشان داد. به نوشته اين موسسه پژوهشي، 19 كشور از 20 كشور حاضر در اين اجلاس، موافقتنامه پاريس را با «آنگلا مركل» صدر اعظم آلمان مجددا تاييد كرده و خروج امريكا از اين پيمان ويژه شرايط اقليمي را نااميد‌كننده ناميدند. سوفان گروپ نوشت: امريكا هم در داخل و هم در سطح بين‌المللي دچار دودستگي شده و به احتمال زياد اين روند نيز بدتر مي‌شود. در پايان اين تحليل آمده است: شكاف موجود در دولت امريكا بين توييت‌هاي رييس‌جمهور و سياست‌هاي اجرايي اظهار شده كار را براي متحدان امريكا جهت اعتماد به اين كشور به عنوان يك شريك قابل اعتماد و پايدار مشكل مي‌كند.

 

عادل الجبير، رابط اسراييل و عربستان
مجتهد، فعال توييتري عربستان از اسامي مهم‌ترين شخصيت‌هاي سعودي تسهيل‌كننده رابطه عربستان با اسراييل طي دهه‌هاي گذشته پرده برداشت كه برجسته‌ترين آنها سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه و عادل الجبير، وزير خارجه اين كشور است. وي در تازه‌ترين توييت خود نوشت: عربستان طي دهه‌هاي گذشته از طريق دو كانال با اسراييل رابطه برقرار كرد كه نخستين كانال به نام عربستان و دومين كانال متعلق به سلمان بن‌عبدالعزيز، پادشاه سعودي زماني كه امير رياض بود، است. مجتهد افزود: كانال اول از طريق عادل الجبير، وزير خارجه فعلي زماني كه وي به دست بندر بن سلطان در سفارت عربستان در واشنگتن تربيت و به عنوان دستيار او در امور كنگره امريكا منصوب شد، ايجاد شد و ماموريت او ورود به آيپك (لابي اسراييل در امريكا) و تضمين حمايت امريكا از عربستان از طريق اين لابي بود. اين فعال توييتري در ادامه نوشت: با توجه به اينكه الجبير هيچ‌گونه پايبندي ديني يا تعصب ملي نداشت، مناسب‌ترين شخص براي آيپك و هماهنگي با آنها و در نتيجه تسهيل ماموريت بندر بن سلطان در جلب حمايت كنگره بود.

 

ضرب‌الاجل سه‌روزه قطر براي خروج از شوراي همكاري
روزنامه الوطن مصر مدعي شده است كه محمدبن عبدالرحمن آل‌ثاني، وزير امورخارجه قطر اعلام كرده كه دوحه به 4 كشور تحريم‌كننده دوحه 3 روز فرصت داده تا درباره اقدام‌هاي خود عليه قطر تجديد نظر كنند. وي با بيان اينكه پس از پايان مهلت مقرر، دوحه به‌طور‌‌رسمي از شوراي همكاري خارج خواهد شد، تاكيد كرد: قطر شروط باقي ماندن خود را به شوراي همكاري تقديم كرده است. دوحه پيش‌تر با خواسته‌هاي مطرح‌شده از سوي چهار كشور عربي مخالفت كرده بود. اين در حالي است كه شوراي وزيران عربستان روز دوشنبه در نشست خود مدعي شد كه اقدامات چهار كشور عربي عليه قطر به جهت تلاش دوحه براي فروپاشي شوراي همكاري خليج (فارس) است. نشست وزراي خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرين، كشورهاي تحريم و محاصره‌كننده قطر عصر چهارشنبه 14 تيرماه با هدف بررسي پاسخ دوحه به شروط اين كشورها در كاخ «التحرير» قاهره برگزار شد.

 

روسيه: عربستان مي‌گفت به ايران اس-‌۳۰۰ صادر نكنيد تا از شما سلاح بخريم
رييس شركت دولتي روستك روسيه مي‌گويد عربستان براي خريد تسليحات نه‌تنها شرط گذاشته است كه تجهيزات در خاك اين كشور توليد شوند، بلكه پيش‌تر از روسيه خواسته بود كه اس-۳۰۰ را به ايران ندهند و به جايش عربستان از روسيه، تانك و تجهيزات ديگري را خريداري كند. سرگئي شيميزوف، مديرعامل شركت «روستك» مي‌گويد كه دو كشور روسيه و عربستان سعودي توافقنامه اوليه همكاري نظامي به ارزش 5/3 ميليارد دلار را امضا كردند. وي مي‌گويد: با اين وجود عربستان براي اجرايي شدن اين توافق شرطي را تعيين كرد، اينكه ملزم باشيم بخشي از توسعه را به آنها بدهيم و توليد در خاك عربستان انجام شود. به نظر ما ممكن نيست كه آنها را مشاركت دهيم و تنها چيزي كه مي‌توانيم ارايه دهيم، ساخت كارخانه‌اي براي توليد سلاح‌هاي سبك از سري تفنگ‌هاي كلاشينكف است. شيميزوف مي‌گويد: طي پنج ساله گذشته قراردادهايي به ارزش 20 ميليارد دلار با عربستان سعودي امضا شده است، اما اين طرح‌ها تاكنون اجرايي نشده‌اند... سعودي‌ها ما را بازي و به ما خبر دادند كه سيستم دفاع هوايي اس-300 را به ايران صادر نكنيم و (به جاي آن) از شما سلاح، تانك و ديگر تجهيزات خريداري مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون