به بهانه آغاز به كار «آكادمي ملي حركت» در پرديس تئاتر تهران
ريحاني همچنان در سكوت جاري است
بابك احمدي
گويي همين ديروز بود كه جوان پانتوميم كار ايراني تمام مسير تهران– پايتخت ايران- تا اصفهان –پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2006- را پياده پيمود تا برج ميلاد و سيوسهپل را به يكديگر پيوند بزند؛ اتفاقي كه ساعت 5 عصر روز سهشنبه شانزدهم خرداد 1385 و پس از 14 روز پياده روي توسط بهرام ريحاني رقم خورد و اين هنرمند كوشاي تئاتر ايران موفق شد با گره زدن طناب فرضي به سيوسه پل اصفهان طولانيترين پانتوميم جهان را در كتاب ركوردهاي گينس به ثبت برساند؛ مراسمي كه در جريان آن ريحاني كاشي دوره سلجوقي، منقش به سيمرغ نمادين را از طرف رياست سازمان ميراث فرهنگي به مسوولان شهر اصفهان اهدا كرد. اين پانتوميم كه مسيري بيش از 400 كيلومتر را دربرميگرفت، با هدف جلبتوجه افكار عمومي در اهميت حفظ و نگهداري از ميراث فرهنگي انجام شد. مدتي گذشت و روزگار روي ديگر سكه را به همه ما نشان داد. سالهاي بعد از 1390 مملو از خاطرههاي تلخ خاموشي چراغ دل هنرمندان تئاتري است كه يك به يك منشا اثر و اتفاقهاي خوب هنري بودند اما بيماري به پيكرشان زد. حميد سمندريان، محمود استاد محمد، مصطفي عبداللهي، هما روستا، مجيد بهرامي و بهرام ريحاني همه در فاصلهاي كوتاه از يكديگر به دليل ابتلا به سرطان جان باختند. يكشنبه 12 بهمن 1393 نمايش «بي لالا» نوشته و كار ياسر خاسب در تالار حافظ روي صحنه رفت. اين آخرين حضور بهرام ريحاني روي صحنه تئاتر بود كه شبها با تني رنجور از عوارض شيميدرماني و نفس تنگي به عشق تماشاگران ايفاي نقش ميكرد – براي حضور در تمرينها مصرف دارو را كنار گذاشت- خودش در اينباره گفته است: «12 مرداد 95 پزشكان به من گفتند كه وضعيت جسماني مناسبي ندارم و سرطان پيشرفت زيادي در بدنم كرده است. من عاشق تئاتر هستم و با توجه به توصيههاي پزشكان، ديگر نبايد به صحنه تئاتر باز ميگشتم. ميخواهم ثابت كنم كه با تئاتر ميتوان سرطان را شكست داد. » اين هنرمند كه سابقه چندين بار صعود به قله دماوند را در كارنامه داشت سرانجام صبح روز سهشنبه پنجم اسفندماهدار فاني را وداع گفت. ياسر خاسب اسفندماه سال قبل در گفتوگو با روزنامه اعتماد از راهاندازي آكادمي ملي حركت در پرديس تئاتر تهران خبر داد. آكادمياي كه قرار شد نام «بهرام ريحاني» را زنده نگهدارد. اين سالن حالا با حمايت مديريت پرديس تئاتر تهران فعال شده و نخستين فضاي تخصصي و دايمي براي همه علاقهمندان هنر حركت معاصر، فيزيكال تئاتر، مايم معاصر، پرفورمنسآرت و ديگر شاخههاي هنر بدن و دراماتوژي حركت به نام ريحاني فعاليت خواهد كرد. ياسر خاسب در گفتوگو با «اعتماد» درباره افتتاح سالن و آنچه اين روزها در «آكادمي ملي حركت» جريان دارد، ميگويد: «هميشه اينطور بود كه نام يكي از هنرمندان پيشكسوت را روي سالن نمايش ميگذاشتند ولي ما در سالهاي اخير هنرمندان جواني را از دست دادهايم كه جا داشت نام آنها را نيز زنده نگهداريم. بهرام ريحاني يكي از اين هنرمندان بود و من وقتي درخواستم را با مديريت پرديس تئاتر تهران در ميان گذاشتم استقبال كرد. اين آكادمي حالا به نام او آغاز به كار كرده و در همين مدت برنامهها و كارگاههاي آموزشي تخصصي حركت زيرنظر آساتيد حرفهاي و مجرب در جريان است.» خاسب برپايي نخستين جشنواره ملي حركت را گام بعدي اين آكادمي عنوان كرد. «به زودي فراخوان نخستين جشنواره فستيوال حركت را منتشر ميكنيم و جشنواره ملي «solo body» برگزار ميشود. » به اين ترتيب در آيندهاي نه چندان دور شاهد گسترش فعاليتهاي مجموعهاي خواهيم بود كه چند روز قبل به نام بهرام ريحاني فعال شد و اين يعني نام و يادش همچنان بين اهالي هنر و تئاتر گرامي است.