• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

انتشار كتاب صوتي «سمفوني مردگان»

ايلنا| چند صداي متفاوت از خانواده‌اي كه نماد جامعه هستند. يكي روشنفكر است و آن يكي مخالف تغيير. يكي عاشق است و آن يكي معشوق. يكي معلول جسمي است و آن يكي معلول ذهني. آدم‌هايي با صداهاي گوناگون و هر كدام به تعبيري يك ساز مي‌زنند.‌سازي از ناكوكي جامعه و حوادث تاريخي كه شايد در پيش آمدنش جبر زمانه هم بي‌تقصير نيست و اين جبر زمانه و رفتار متفاوت آدم‌ها با دانلود كتاب «سمفوني مردگان» از طريق نرم افزار كتاب خوان فيديبو به درستي و روشني روايت مي‌شود.
از تولد سمفوني مردگان 28 سال است كه مي‌گذرد. كتابي كه شاهكار عباس معروفي است و اين نويسنده تمام هنر نويسندگي و تجربيات خود را در اين رمان اجتماعي- سياسي جمع كرده است و حالا با پيش رفتن زمان و تكنولوژي، دانلود كتاب از طريق فروشگاه قانوني كتاب ميسر شده است. داستان با مقدمه هابيل و قابيل آغاز مي‌شود. «قابيل گفت من تو را البته خواهم كشت. هابيل گفت مرا گناهي نيست كه خدا قرباني پرهيزگاران را خواهد پذيرفت. اگر به كشتن من دست برآوري من هرگز به كشتن تو دست برنياورم كه من از خداي جهانيان مي‌ترسم. » معروفي در كتاب سمفوني‌مردگان آنگاه هواي نفس را ذكر مي‌كند كه قابيل را براي كشتن برادر ترغيب مي‌كند. با دانلود كتاب سمفوني، وارد داستان آيدين و اورهان مي‌شويم. دو برادري كه ماجرايي شبيه به هابيل و قابيل دارند. اورهان ثروت پدري مي‌خواهد و آن را حق خود مي‌داند پس بايد به هر ترفند اين حق را بستاند اما مادر از اين مساله نگران است.
اين رمان ماجراي يك خانواده اردبيلي در زمان جنگ جهاني دوم را نقل مي‌كند. يوسف، آيدين و آيدا و اورهان چهار فرزند اين خانواده هستند كه جابر پدر آنهاست و همسري دارد كه سنگ صبور خانواده است و تقابل اين آدم‌ها با آدم‌هايي ديگر است كه باعث مي‌شود مخاطب با آدم‌هاي زيادي روبه‌رو مي‌شود كه هركدام از منظري متفاوت به زندگي و آدم‌ها نگاه مي‌كنند. معروفي حتي پا را فراتر گذاشته است و نگاه تعصب‌آميز دين مسيح را نيز درهم‌آميخته است. يك خانواده مسيحي به كمك آيدين مي‌آيند و آيدين عاشق دختر اين خانواده مسيحي مي‌شود و عشق را با تمام گستردگي‌اش مي‌پذيرد و حرف دلش يكي مي‌شود. عشقي نافرجام كه با دانلود كتاب از طريق مُجاز و مجازي قابل درك است. براي مثال بعد از دانلود كتاب مي‌شنويم: آيدين گفت: شما فكر مي‌كنيد من به محبت نياز ندارم؟ سورمه دوباره به كارش ادامه داد: «همه آدم‌ها به محبت احتياج دارند.» اين رمان كه دردسرهاي يك روشنفكر سال‌هاي ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ را بازگو مي‌كند از قحطي آن سال‌ها و هجوم روسيه به ايران مي‌گويد. رماني كه خريد كتاب آن مردم را با اين مهروموم‌ها آشنا كرده است و خواننده را با ديكتاتوري پدرسالار آنها آشنا مي‌كند. اين رمان معروف معروفي كه برنده جايزه سال 2001 بنياد انتشارات ادبي فلسفي سوركامپ شده است را مي‌توان به راحتي از طريق دانلود كتاب به ‌دست آورد. سامانه كتاب‌خوان فيديبو كه از اسفند ۱۳۹۲ شروع به فعاليت كرده است، خريد كتاب را براي كاربران آسان كرده است. شخصيت اصلي داستان در دانلود كتاب سمفوني‌مردگان، آيدين شاعر جواني است كه به كتاب و ادبيات و شعر علاقه زيادي دارد و نمادي از روشنفكري است. اما اين روشنفكر عاشق شعر، كه درگير تناقضات است پدري دارد كه از او مي‌خواهد راه او را پيش بگيرد. پدر مي‌گفت:« اين همه سال تلاش كرده‌ام براي كي؟ براي چي؟ و براي شماها به شرطي كه شماها نخواهيد به حيثيت من، به منافع من لطمه بزنيد. اگر به آدم احترام مي‌گذارند، به خاطر پول است. به خاطر اين است كه محتاج ديگران نيستم. من دلم مي‌خواهد با اين استعدادي كه داري، مي‌فهمي آيدين. از همين فردا كاسب بشوي. كاسب.» پس پدر به هر ترفندي دست مي‌زند كه شايد پسر از اين راه شاعري و روشنفكري دست بردارد. روزي كتاب‌هاي او را به آتش مي‌كشد. روزي او را تحقير مي‌كند و روزي براي معلم آيدين دردسر درست مي‌كند اما هر بار موفق نمي‌شود و تنها به نابودي پسر خود مي‌رسد؛ چيزي كه جابر پدر آيدين فكرش را نمي‌كرد كه اتفاق بيفتد.
جابر فردي متمول و متعصب است كه تحت تاثير اياز پاسبان قرار دارد كه دوست اوست و به او اعتماد دارد. پدر داراي يك حجره در كاروانسراي آجيل‌فروش‌هاست. او نمادي از نماينده عوام تحت تاثير مذهب شده است. پدري كه تنها فكر مي‌كند او هركاري انجام داده است درست است و بقيه فرزندان بايد از او پيروي كوركورانه بكنند. جابر اما رفتار اورهان كوچك‌ترين فرزند خود را دوست دارد. براي او، اورهان بر همه بچه‌ها ترجيح داشت. شيرين زباني مي‌كرد، بيش از حد به پدر و مادر اتكا داشت و همين پدر را راضي مي‌كرد. پسري كه شغل پدر را پيشه مي‌كند و وارث تفكرات سنتي پدر است. اورهان مثل قابيل است كه به برادرش حسودي مي‌كند. او ثروت پدر را تنها حق خود مي‌داند. اما پدر وصيت مي‌كند همه‌چيز نصف- نصف شود و از اينجاست كه درگيري آغاز مي‌شود و اورهان براي اينكه مالك همه‌چيز باشد، به آيدين مغز چلچله مي‌خوراند و او را ديوانه مي‌كند. سمفوني مردگان كه به صورت بازگشت به گذشته در زمان حال روايت مي‌شود. با شخصيت‌پردازي خوب و پرداختي عالي همراه است. مخاطب دليل رفتار هر‌يك از آدم‌هاي داستان را در آن موقعيت درك مي‌كند، هرچند موافق آن رفتار و طرز فكر نيست. نرم‌افزاز فيديبو كه كتاب را به شيوه جديد عرضه مي‌كند، قابليت آن را دارد كه در هركجاي متن كه مخاطب احساس كرد متن كتاب مفيد است و براي او لازم است آن را برجسته كند و در فهرست، اين متن‌ها را پيدا كند. اين رمان قابل ستايش كه عباس معروفي آن را در سال 1368 منتشر كرده است، منطق كلاسيك دارد؛ منطق از كل به جزء رسيدن. اين رمان كه موومان يكم و موومان چهارم دارد در همان موومان يكم، تقريبا تمام قصه را مي‌گويد و در موومان‌هاي بعدي جزء به جزء، قصه را براي مخاطب بازمي‌كند. درست مانند يك سمفوني، سمفوني‌اي كه فيديبو آن را به صورت الكترونيكي در اختيار كاربران قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون