• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

مركز تئاتر مولوي بايد به روال دانشگاهي بازگردد

«مفيستو» نمايشي كه بايد ديد

گروه فرهنگ و هنر

نمايشنامه مفيستو، نوشته آرين منوشكين و ترجمه ناصر حسيني‌مهر اين روزها به كارگرداني مسعود دلخواه در مركز تئاتر مولوي روي صحنه است؛ نمايشي كه اجرايش در مجموع به حدود 60 نفر عوامل و بازيگر شامل 25 بازيگر، 20 همسرا و 15 نفر در بخش عوامل صحنه نياز داشت. پيوند نام دو هنرمند - مسعود دلخواه و ناصر حسيني‌مهر - حول نمايشنامه‌اي مهم در تاريخ تئاتر جهان اتفاق قابل تاملي از كار درآمده، نتيجه‌اي كه شايد بيش و پيش از هرچيز حاصل رويكرد هر دو مدرس دانشگاه در زمينه كار با هنرجويان و دانشجويان جوان باشد. گرچه نمايش «مفيستو» از تركيب بازيگران حرفه‌اي و نوپا بهره مي‌برد كه حضور مرتضي اسماعيل كاشي و محمدرضا علي‌اكبري در كنار ديگر بازيگران بر همين اساس اتفاق افتاده است. مسعود دلخواه درباره اهميت نمايشنامه مي‌گويد: «اين متن، نمايشنامه‌اي بسيار قوي است كه ابعاد مختلف فرهنگي، اجتماعي و هنري دارد. ما در اين نمايش با گروه تئاتري رو به‌رو مي‌شويم كه در معرض شرايط اجتماعي و سياسي قرار مي‌گيرند. در اين اثر نمايشي، تاثير عوامل اجتماعي و غيره در دوران جنگ جهاني دوم روي هنرمندان نشان داده مي‌شود.»
دلخواه براي انتخاب بازيگران اين نمايش ابتدا فراخواني صادر كرد؛ كاري كه در چند سال گذشته انجام داده و نتايجي خوبي هم گرفته است. البته هنرمنداني مانند دكتر علي رفيعي و ناصر حسيني‌مهر نيز به همين روش كار مي‌كنند و چندان مرعوب جريان گيشه‌اي تئاتر حضور بازيگران نامدار نشده‌اند. «بيش از 600 شركت‌كننده در مرحله نخست آزمون حضور يافتند كه از ميان آنها حدود 80 نفر به مرحله دوم راه پيدا كردند. در مرحله دوم نيز دو يا سه كانديدا براي هر نقش با يكديگر به رقابت ‌پرداختند تا حدود 25 بازيگر براي حضور در گروه نهايي انتخاب شوند در اين بين اعضاي گروه «تئاتر تجربي تهران» كه سرپرستي آن را برعهده دارم نيز براي حضور در نمايش مفيستو در كنار ساير شركت‌كنندگان به رقابت پرداختند.»
اصغر همت، مديرعامل خانه تئاتر نيز با انتشار يادداشتي كه در اختيار خبرگزاري ايسنا قرار داد به نكاتي مهم درباره اجراي نمايش«مفيستو» اشاره كرد. يادداشتي در ستايش رويكرد دانشگاهي اين نمايش - به معني حضور دانشجويان تئاتر، كارگرداني كه مدرس دانشگاه است و اجرا در سالن تئاتري زيرنظر دانشگاه تهران- و البته تا حدي منتقدانه نسبت به وضعيت اين روزهاي مركز تئاتر مولوي. «اتفاقي كه با «مفيستو» افتاده است يك اتفاق استثنايي است، آن هم در تالار مولوي كه خود زماني گل سرسبد تالارهاي نمايشي بود و مدت زمان زيادي است به دست فراموشي و كم‌توجهي سپرده شده. با توجه به شرايط اين روزهاي تئاتر بايد تاسف خورد كه اگر شرايط به همين منوال ادامه يابد به اين زودي‌ها كاري با شيوه و قدرت توليد مفيستو نخواهيم داشت و نمايش دلخواه يك اتفاق استثنايي باقي خواهد ماند زيرا مسوولان فرهنگي ما در جايي مثل دانشگاه تهران كه فكر مي‌كنم مركز فرهنگي بالاتر از آن نداريم، وقعي به اين اتفاق مهم نخواهند گذاشت و تلاشي براي احياي سالني مثل مولوي نمي‌كنند. اميدوارم اين حرف‌ها به گوش مسوولان برسد شايد به خود بيايند و براي دفاع از خودشان كمي از اين اتفاقات حمايت كنند. مسعود دلخواه جزو معدود اساتيد دانشگاه در اين روزهاست كه كه با تركيب نيمه‌حرفه‌اي و دانشجويي كاري را مي‌كند كه زماني جريانش از همين تالار و دانشگاه آغاز شد و خود ما ثمره آن دوران هستيم. اميدوارم نهضتي كه مسعود دلخواه شروع كرده است، ادامه يابد و با به خودآمدن مسوولان فرهنگي، مفيستوهاي بعدي در راه باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون