• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

هفدهمين دوره ليگ برتر از امروز آغاز مي‌شود

در جست‌وجوي جام

رسول مجيدي

 

قطار هفدهمين دوره ليگ برتر فوتبال ايران امروز عصر به حركت مي‌افتد؛ ليگي كه اين‌بار خيلي زودتر از هميشه و در نخستين هفته مردادماه آغاز مي‌شود. سال آينده براي فوتبال ايران و جهان، سال مهمي است؛ سالي كه قرار است جام جهاني به ميزباني روسيه برگزار شود و آرزوي خيلي‌ها درخشش در سرزمين تزارهاست. ازهمين‌رو ليگ 97-96 براي فوتباليست‌هاي ايراني حساس‌تر از هميشه خواهد بود. آنها 10 ماه حساس را پيش روي خود مي‌بينند و درخشش در هر بازي مي‌تواند فوتباليست‌هاي ايراني را به پيراهن سفيد تيم ملي نزديك‌تر كند. در نخستين هفته ليگ برتر پرسپوليس بايد به مصاف فولاد برود و استقلال در آبادان به مصاف صنعت نفت مي‌رود. نخستين بازي ليگ اما در خراسان رضوي برگزار مي‌شود و سياه‌جامگان از ساعت 19:15 ميزبان ذوب آهن خواهد بود.
مدعيان اصلي جام
چه تيم‌هايي هستند؟
پرسپوليس يكي از معدود مدافعان عنوان قهرماني تاريخ ليگ برتر است كه امسال هم خيلي‌ها شانس بالايي براي قهرماني‌اش در نظر گرفته‌اند و اين براي ليگي كه فقط يك تيم (سپاهان اصفهان) موفق شده از عنوان قهرماني‌اش دفاع كند، بسيار قابل توجه است. شاگردان برانكو اميد زيادي دارند همان راهي را بروند كه سپاهان در بين سال‌هاي 88 تا 91 رفت. راهي كه منجر به 3 قهرماني پشت سرهم در ليگ برتر شد و حتي زردهاي اصفهاني را به فينال ليگ قهرمانان آسيا هم رساند. برانكو براي رسيدن به اين مهم البته كارسختي پيش‌رو دارد اما باتوجه به حفظ شاكله اصلي تيم فصل گذشته و تقويت نقاط ضعف تيم (از جمله پست مدافع چپ)، قطعا به قهرماني دوباره در ليگ و صعود در ليگ قهرمانان آسيا فكر مي‌كند. استقلال، رقيب سنتي پرسپوليس هم اين فصل حسابي خودش را آماده جدال پاياپاي در صدر جدول كرده. منصوريان تا توانسته جبران تعطيلات زمستاني فصل پيش -كه استقلال از خريد بازيكن جديد محروم بود- را كرده و ستاره‌هاي زيادي به تيمش آورده. پژمان منتظري، حسن بيت‌سعيد، داريوش شجاعيان، سجاد شهباززاده، سرور جبارف و مجتبي جباري تنها بخشي از خريدهاي استقلال در فصل جديد هستند و همين باعث شده تا هواداران اين تيم حسابي براي رقيب خط و نشان بكشند. اما ديگر تيم مدعي اين فصل ليگ برتر، سپاهان اصفهان است؛ تيمي كه در هفته‌هاي پاياني ليگ گذشته از اين‌رو به آن‌رو شد و به هيچ تيمي رحم نكرد. دليل اصلي آن هم بر مي‌گشت به جابه‌جايي سرمربي‌اش. در اواخر فصل گذشته، عبدالله ويسي كه فصل قبل‌ترش استقلال خوزستان را ناباورانه به مقام قهرماني ليگ برتر رسانده بود، از سمت سرمربيگري سپاهان بركنار شد و زلاتكو كرانچار به جاي او منصوب شد. بازگشت كرانچار به اصفهان همراه شد با يك شوك مثبت به سپاهان. حالا هم هواداران اصفهاني فوتبال ايران آماده حمايت همه‌جانبه از تيم شهرشان هستند تا سپاهان دوباره به قله فوتبال ايران صعود كند.
تيم‌هايي كه ممكن است
پديده ليگ باشند
ذوب‌آهن با به خدمت گرفتن اميرقلعه‌نويي، پتانسيل درخشش در ليگ را دارد. قلعه‌نويي كه هوادارانش لقب «ژنرال» را به او مي‌دهند، هميشه هدايت تيم‌هايي را برعهده دارد كه دنبال قهرماني هستند و حالا حضورش در اصفهان، چشم‌هاي زيادي را به ورزشگاه فولادشهر دوخته. ذوب‌آهن با توجه به پتانسيلي كه در اين سال‌ها از خود نشان داده، مي‌تواند با حضور ژنرال خودش را وارد بازي بزرگان كند و شگفتي‌هاي زيادي رقم بزند.
سايپا ديگر تيمي است كه ممكن است هواداران فوتبال ايران را شگفت‌زده كند. آخرين باري كه نارنجي‌هاي تهران قهرمان ليگ برتر شدند، علي دايي را روي نيمكت مربيگري خود مي‌ديدند و حالا بازگشت دايي مي‌تواند معادلات در اين تيم كه فصل گذشته تا دم سقوط رفت را تغيير دهد. دايي در چند فصل گذشته نشان داده كه استاد نتيجه ‌گرفتن در هفته‌هاي اول ليگ است و حتي پارسال هم نفت را در 7 هفته اول ابتدايي ليگ در جايگاه سوم نشانده بود.
گسترش فولاد هم باتوجه به خدمت گرفتن لوكا بوناچيچ ممكن است به تيم اول شهر تبريز تبديل شود و دل هواداران تبريزي را بربايد.
آنهايي كه احتمالا هواداران‌شان را نااميد مي‌كنند
تراكتور فصل گذشته مدعي اصلي فتح جام بود. آنها در نيم فصل اول رقابت‌ها صدرنشين بلامنازع ليگ برتر بودند اما در روزهاي آخر نيم فصل، رقابت را به پرسپوليس باختند و در نيم‌فصل دوم هم هرگز به درخشاني روزهاي ابتدايي ليگ ظاهر نشدند. دليل اصلي را خيلي‌ها محروميت تراكتور از خريد بازيكنان تازه در نيم فصل مي‌دانستند؛ محروميتي كه اين فصل هم ادامه داشته و تازه چند بازيكن كليدي اين تيم از جمله اخباري، دروازه‌بان اول تيم هم از تبريز بار سفر بسته‌اند. تراكتوري‌ها گرچه با به خدمت‌گرفتن يحيي گل‌محمدي به فكر تكرار روزهاي درخشان گذشته هستند اما باتوجه به بضاعتي كه دارند بعيد است در بين پنج، شش تيم اول جاي بگيرند و همين براي آنها يك ناكامي مطلق خواهد بود.
ديگر تيمي كه اين فصل ممكن است هوادارانش را نااميد كند، استقلال خوزستان است؛ تيمي كه فاتح ليگ پانزدهم شد و سال گذشته هم در ليگ قهرمانان آسيا عملكرد خوبي داشت. آبي‌هاي اهوازي كه فصل گذشته با انواع و اقسام مشكلات مديريتي، مالي دست و پنجه نرم‌ مي‌كردند، موفق شدند در جمع 16 تيم برتر ليگ قهرمانان آسيا قرار گيرند اما حالا وضعيت‌شان حسابي بغرنج است. ستاره‌هاي تيم از جمله حسن بيت‌سعيد، آلويس نانگ و مهدي زبيدي تيم را ترك كرده‌اند و همين باعث شده خيلي‌ها اين تيم را يكي از مدعيان سقوط به ليگ دسته پايين‌تر بدانند.
مدعيان سقوط چه تيم‌هايي هستند؟
حدس زدن مدعيان سقوط از همين ابتداي ليگ كار سختي است. با اين همه خيلي‌ها 2 تيم مشهدي (پديده و سياه‌جامگان) را در كنار نفت تهران (كه فعلا اصلا وضعيت خوبي ندارد) قرار مي‌دهند و معتقدند اين 3 تيم به علاوه پارس‌جنوبي جم، رقابت تنگاتنگي با يكديگر براي فرار از منطقه سقوط خواهند داشت.
چهره‌هاي تازه ليگ چه مي‌كنند؟
پارس‌جنوبي جم و سپيدرود رشت جزو تيم‌هاي تازه ليگ هستند. آنها فصل گذشته قهرمان و نايب‌قهرمان ليگ دسته اول شدند و هر دو براي نخستين بار است كه به ليگ برتر قدم مي‌گذارند. خيلي‌ها كار پارس جم جنوبي را در ليگ امسال سخت و مشكل ارزيابي مي‌كنند اما وضعيت براي سپيدرود متفاوت است. رشتي‌ها عاشقانه اين تيم را دوست دارند و از همين حالا پيش‌بيني مي‌شود در هيچ كدام از بازي‌هاي سپيدرود در گيلان، جاي سوزن انداختن هم در ورزشگاه عضدي رشت پيدا نشود.  آنها شايد بتوانند شور و هيجان تازه‌اي به خون فوتبال ايران اضافه كنند؛ فوتبالي كه از همين حالا حاشيه‌هايش بيش از متن مورد توجه قرار گرفته. بدهي‌هاي هنگفت باشگاه‌هاي ايراني به بازيكنان باعث شده AFC ايران را تهديد به كنار گذاشته شدن از ليگ قهرمانان آسيا كند. سازمان ليگ مي‌گويد 9 تيم ازجمله استقلال و پرسپوليس مدارك كافي براي ثبت قرارداد جديد بازيكنان‌شان را به اين سازمان ارايه نداده‌اند. تيم‌هاي مشهدي با وجود افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع)، شايد نتوانند فعلا در مشهد ميزباني كنند و پروند‌ه مالي برخي تيم‌ها از جمله پرسپوليس همچنان در فيفا باز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون