• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3866 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۸ مرداد

معاون مديرعامل شركت نفت اعلام كرد

پيشنهاد مرسك براي توليد ۱۴۰ هزار بشكه‌اي در ۳ فاز

معاون مهندسي و توسعه شركت‌ ملي‌ نفت ايران با اشاره به جزييات مطالعات صورت گرفته توسط شركت مرسك دانمارك در لايه نفتي پارس جنوبي گفت: پيش‌بيني مي‌شود توليد نفت از لايه نفتي به روزانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار بشكه در روز برسد.
غلامرضا منوچهري معاون مهندسي و توسعه شركت ملي نفت ايران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به امضاي تفاهمنامه مطالعاتي MOU با شركت تويو ژاپن و شركت پتروپارس ايران درخصوص بخش گازي ميدان مشترك سلمان گفت: شركت تويو يك شركت مهندسي و ساخت EPC است و همين طور يك بخش بالادستي دارد كه در واقع اين بخش بالادستي توان ارزيابي مهندسي مخزن و تاسيسات نفتي و گازي را در اختيار دارد كه در اين تفاهمنامه بخش بالادست اين شركت طرف ما است.
وي با اشاره به اينكه اين تفاهمنامه به منظور مطالعه روي بخش گازي ميدان سلمان است، تصريح كرد: در اين MOU مقرر شده كه هر كدام از طرفين با هزينه‌هاي خودشان مطالعات و ارزيابي وضعيت موجود اين بخش گازي و تاسيساتي كه در آنجا است و ظرفيت اين ميدان و امكان برداشت را مورد بررسي قرار دهند.
منوچهري تصريح كرد: همچنين مقرر شده تا وضعيت تاسيسات شامل سكوها، چاه‌ها، خطوط لوله و قابليت‌هايي كه الان وجود دارد و نحوه بازسازي و توسعه آنها مورد ارزيابي و مطالعه قرار گيرد.
وي ادامه داد: بعد از آنكه طرح اوليه ارايه شد برآورد هزينه‌اي اين طرح نيز بيرون مي‌آيد و بعد از آن وارد فاز مذاكره با اين شركت خواهيم شد و آنها پيشنهاد EPCF  را به ما ارايه مي‌دهند كه اگر مورد قبول باشد با آنها مذاكره مي‌كنيم كه البته مذاكره ما منوط به اين است كه دولت ژاپن بتواند تامين مالي ارزان‌قيمتي براي اين پروژه انجام دهد.
منوچهري با اشاره به اينكه بر اساس زمان‌بندي صورت گرفته اين شركت 6 ماه فرصت دارد تا نتيجه مطالعات خود را به ما ارايه كند و يك پروپوزال مناسب براي توسعه اين ميدان به ما ارايه دهد خاطرنشان كرد: در صورت تصويب پروپوزال، مذاكرات ما براي امضاي قرارداد با آنها صورت خواهد گرفت.
معاون مهندسي و توسعه شركت ملي نفت ايران در پاسخ به پرسشي درباره آخرين وضعيت مذاكره با شركت مرسك دانمارك براي توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: همانطور كه مي‌دانيد اين شركت 20 سال در آن سوي مرزهاي ايران و در كشور قطر در همين لايه نفتي فعاليت مي‌كرد.
وي ادامه داد: اما در مناقصه جديدي كه در قطر برگزار شد شركت مرسك ناباورانه بازنده و شركت توتال برنده اين مناقصه شد و بر اين اساس اين شركت با تجربه بسيار بالا در لايه نفتي از قطر جدا شد و هم‌اكنون فعاليتي در اين لايه در آن سوي مرز ندارد.
معاون مديرعامل شركت ملي نفت ايران خاطرنشان كرد: به همين دليل اين موضوع موجب شد كه انگيزه بسيار بالايي داشته باشد تا بتواند در سمت ايراني لايه نفتي پارس جنوبي فعاليت كند.
منوچهري با تاكيد بر اينكه اين ميدان در دو طرف شباهت بسيار زيادي به هم دارد، تصريح كرد: در گذشته تصور ما اين بود كه لايه نفتي در سمت ايران گستره محدودي دارد در صورتي كه پس از مطالعات اوليه مشخص شد حدود 6 لايه مخزني و با يك گستره وسيع جغرافيايي در سمت ايران است كه ما فكرش را نمي‌كرديم و تصور ما فقط توليد حداكثر روزانه 30 هزار بشكه نفت از اين لايه نفتي بود. اين مقام مسوول با اشاره به اينكه بر اساس تصوراتي كه داشتيم توليد را آغاز كرديم اظهار كرد: در حال حاضر روزانه با نوساناتي توليد نفت از اين لايه 25 هزار بشكه است كه با توجه به سنگيني نفت با درجه 19 API  و API20 موجب شده است كه سرعت افت آن بسيار بالا رود و بايد با تزريق آب و اقداماتي كه انجام مي‌دهيم مانع از افت توليد شويم.
معاون مهندسي و توسعه شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه مطالعاتي كه شركت مرسك انجام داد، مطالعات جامعي بود و در كميته مشاورين عالي كه بيش از 20 مشاور عالي در آن حضور دارند، مورد تاييد قرار گرفت، اظهار داشت: شركت مرسك پيشنهاد داد كه توسعه لايه نفتي پارس جنوبي در سه فاز صورت گيرد كه يك فاز در واقع حفر چاه‌هاي تزريق آب و حفظ همين ميزان توليد و رساندن آن به حدود روزانه 30 هزار بشكه است و فاز بعد حفر چاه‌هاي جديد است و بعد از دو سال حفر تعداد زيادي چاه در دستور كار قرار مي‌گيرد و چون گستره ميدان (لايه نفتي) بسيار زياد است و تقريبا همه فازهاي گازي را در بر مي‌گيرد، بنابر اين آنها اعلام كردند مي‌توانند بعد از يك دوره توليد نفت را از اين ميدان به 120 هزار بشكه و بعد به 140 هزار بشكه در روز برسانند.
به گفته اين مقام مسوول شركت مرسك گفته است افق‌هاي ديگري را كه در اين لايه وجود دارد بايد مورد اكتشاف و توسعه قرار دهد بنابر اين لايه نفتي قراردادي است كه بخشي از آن توسعه و بخشي از آن اكتشاف و توسعه است.
معاون مديرعامل شركت ملي نفت ايران ادامه داد: تصور كارشناسان اين است كه شركت مرسك بهترين گزينه است و مي‌تواند گزينه مناسبي با توجه به يافته‌هاي اين شركت از لايه نفتي در سمت قطر باشد كه البته اين قراردادها محرمانه است و آنها نمي‌توانند اطلاعات را منتقل كنند ولي بالاخره خودشان از اين تجربه نهايت استفاده را خواهند كرد. وي تصريح كرد: نوع مدل جديد قراردادي نيز خوشبختانه به گونه‌اي است كه با عمر مخزن و توليد مرحله‌اي تطابق دارد و در واقع توليد تجمعي براي ما بسيار حايز اهميت است كه ما با مشورت وزارت نفت و دولت تصميم‌گيري مي‌كنيم كه اين كار به صورت ترك مناقصه باشد؛ البته تصريح مي‌كنم هنوز در اين زمينه تصميمي گرفته نشده است.
منوچهري در پاسخ به پرسشي درباره طول دوره پلاتو ارايه شده از سوي شركت مرسك براي توليد از لايه نفتي، گفت: مرسك اعتقاد دارد اين قرارداد بايد 40‌ساله باشد اما قانون به ما اين اجازه را نمي‌دهد و ما بيش از 20 سال نمي‌توانيم با آنها قرارداد منعقد كنيم و در طول اين مدت بايد توليد نفت از اين لايه نفتي بين 120 تا 140 هزار بشكه در روز باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون