• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

ايران در مقام صادركننده فولاد

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ايران در دولت يازدهم از واردكننده به صادركننده فولاد تبديل شد؛ به طوري كه پارسال پنج ميليون تن و از ابتداي امسال تاكنون هشت ميليون تن فولاد به خارج از كشور صادر شده است.  محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم بهره‌برداري از نخستين كارخانه گندله‌سازي در منطقه سنگان خواف در جنوب خراسان رضوي افزود: در ابتداي دولت يازدهم حجم توليد سنگ آهن در كشور سالانه 63 و نيم ميليون تن بود اما اينك به 75 ميليون تن رسيده و قرار است تا پايان سال توليد سالانه سنگ آهن در ايران به 100 ميليون تن برسد.  وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنين در ابتداي فعاليت دولت يازدهم سالانه 28 ميليون تن كنسانتره توليد مي‌شد كه اين رقم اكنون به 46 و نيم ميليون تن كنسانتره در سال رسيده و قرار است تا پايان سال ميزان كنسانتره توليدي نيز به 55 ميليون تن برسد.  وي افزود: همچنين در ابتداي فعاليت دولت يازدهم سالانه 21 ميليون تن گندله توليد مي‌شد كه اين رقم هم اينك به سالانه31 ميليون تن رسيده و در اين بخش هم قرار است تا پايان سال به 45 ميليون تن برسد. نعمت‌زاده ادامه داد: حجم توليد فولاد اسفنجي نيز در ابتداي فعاليت دولت يازدهم سالانه 18 و هفت دهم ميليون تن بود. اين ميزان نيز هم اينك به 30 ميليون تن در سال رسيده و قرار است تا پايان سال به 34 و نيم ميليون تن برسد.
وي گفت: در تلاش هستيم زنجيره توليد فولاد را در ايران از استخراج تا آخرين مرحله توليد كامل كنيم و صادرات فولاد به صورت گسترده آغاز تا تبديل به ارزش افزوده: براي كشور شود. بايد ظرفيت‌هاي معدني و صنعتي در كشور به گونه‌اي هماهنگ شوند كه به تدريج صادرات سنگ آهن خام و سنگ آهن دانه‌بندي متوقف و به جاي آن فولاد صادر شود. وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنين پيرامون توسعه اكتشافات معدني گفت: هم اينك در يكي از بزرگ‌ترين مناطق داراي ذخاير سنگ آهن كشور واقع در سنگان خواف 12 هزار كيلومتر مربع اكتشاف تكميلي در خصوص سنگ آهن انجام شده كه نتايجش نشان مي‌دهد بايد توليد كنسانتره را در منطقه سنگان به 22 و نيم ميليون تن و توليد گندله را به 17 و نيم ميليون تن برسانيم. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: براي توليد اين ميزان كنسانتره و گندله حداقل بايد 40 ميليون تن سنگ آهن از معادن سنگان استخراج تا خوراك واحدهاي گندله‌سازي و كنسانتره تامين شود.
وي منطقه سنگان را دچار محدوديت شديد آبي توصيف و بيان كرد: براي بخش‌هاي ذوب و ريخته‌گري در زنجيره توليد فولاد در سنگان نياز به آب است لذا تصميم بر اين گرفته شد كه واحدهاي ذوب و ريخته‌گري اين منطقه به مكان ديگري كه آب مورد نياز را داشته باشد منتقل شوند. نعمت‌زاده افزود: به همين منظور يك واحد ذوب در نيشابور افتتاح شد و واحدهاي ريخته‌گري و ذوب ديگر براي اين منظور به بهره‌برداري خواهند رسيد. تلاش مي‌شود آب مورد نياز واحدهاي گندله‌سازي و كنسانتره سنگان تامين شود اما صاحبان واحدها در اين مناطق بايد با حداقل آب موجود بتوانند توليد خود را ادامه دهند. نخستين و بزرگ‌ترين واحد گندله‌سازي شرق كشور در شركت صنايع معدني فولاد سنگان با ظرفيت توليد سالانه پنج ميليون تن و سرمايه‌گذاري 10 هزار ميليارد ريال با دانش شركت فولاد مباركه در مدت 36 ماه از سال 1392 تاكنون اجرا شد و ديروز با حضور وزير صنعت و معدن به بهره‌برداري رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون