• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

ماجراي يك ميزباني

پاريس ميزبان المپيك 2024 شد

پاريس حالا رسما ميزبان المپيك 2024 است. اين شهر از مدت‌ها پيش به همراه لس‌آنجلس امريكا، تنها شهرهاي باقيمانده براي ميزباني 2 المپيك آتي يعني 2024 و 2028 بودند. قرار بود تا پايان سال جاري ميلادي، يكي از اين 2 شهر ميزبان رقابت‌هاي سال 2024 شود و ديگري ميزبان دوره 2028. اما بامداد روزگذشته خبر رسيد كه شهردار لس‌آنجلس و IOC بر سر ميزباني المپيك ٢٠٢٨ به توافق رسيده‌اند و در نتيجه پاريس ميزبان المپيك ٢٠٢٤ خواهد بود.
براي المپيك ۲۰۲۴ ابتدا شهرهاي پاريس، لس‌آنجلس، رم، بوداپست و هامبورگ نامزد ميزباني بودند اما خيلي زود آلماني‌ها از نامزدي انصراف دادند. پس از پيشنهاد نامزدي هامبورگ براي ميزباني ۲۰۲۴ اختلاف بين احزاب سياسي بالا گرفت و در نهايت در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ انتخاباتي برگزار شد كه 6/51 درصد شهروندان به پيشنهاد نامزدي راي منفي دادند.
ماتئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا در دسامبر ۲۰۱۴ اعلام كرد كه رم براي ميزباني المپيك ۲۰۲۴ درخواست ارايه خواهد كرد اما پس از انتخابات شهرداري‌ها در ايتاليا اوضاع عوض شد. ويرجينيا راگي شهردار جديد رم از حزب پنج ستاره و مخالف دولت بود. شهردار جديد كه يكي از وعده‌هايش جلوگيري از ميزباني رم در المپيك به دليل هزينه بالاي مسابقات بود پس از انتخاب شدن با ميزباني رم مخالفت كرد و در نهايت در اكتبر ۲۰۱۶ رم از ميزباني المپيك انصراف داد.
در مجارستان پس از آنكه بوداپست براي ميزباني معرفي شد اختلاف بين احزاب سياسي بالا گرفت. منتقدان مي‌گفتند كه بهتر است پول صرف شده براي برگزاري مسابقات صرف آموزش و بهداشت شود و درخواست همه‌پرسي كردند. پس از آنكه بيش از ۲۵۰ هزار نفر پيشنهاد همه‌پرسي را امضا كردند مجارستان هم از ميزباني‌ها انصراف داد. در نتيجه پاريس و لس‌آنجلس تنها شهرهايي بودند كه براي ميزباني المپيك ۲۰۲۴ باقي ماندند و هر دو شهر هم براي كسب ميزباني بسيار جدي هم بودند. فرانسوي‌ها كه ميزباني المپيك ۲۰۱۴ را به لندن باخته بودند، تهديد كردند كه اگر اين‌بار هم انتخاب نشوند ديگر هرگز براي ميزباني المپيك نامزد نخواهند شد. ميزباني رقابت‌هاي المپيك ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ آنقدر براي فرانسه مهم بود كه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري اين كشور را به كميته بين‌المللي المپيك در لوزان سوييس كشاند. او ۴۵ دقيقه به زبان‌هاي انگليسي و فرانسوي از شايستگي‌هاي پاريس براي ميزباني اين رقابت‌ها دفاع كرد. او گفت پايتخت فرانسه حامل پيام‌هاي المپيك است: «آغوش باز به روي همه، رواداري، برابري و احترام به محيط زيست.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون