• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3882 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ مرداد

نخستين قرباني در عمليات تلعفر

سخنگوي وزارت دفاع عراق بركنار شد

گروه جهان| با وجود آزادسازي موصل به وسيله نيروهاي ارتش عراق اما ارتش و نيروهاي مسلح اين كشور هنوز با چالش‌هاي عمده امنيتي مواجه است كه يكي از آن عمليات‌هاي انفرادي تروريست‌هاي داعش است.
 از طرف ديگر اين گروهك تروريستي هنوز شهرهاي تلعفر در استان نينوا و الحويجه در استان كركوك و شهر عانه و راوه و القائم در استان الانبار را در اشغال خود دارد.
روز سه شنبه همه رسانه‌هاي عراقي از آغاز عمليات تلعفر با پرواز جنگنده‌هاي ارتش عراق و هدف قرار دادن مواضع داعش در شهر تلعفر خبر دادند، اين خبر به نقل از محمد الخضري، سخنگوي وزارت دفاع عراق اعلام شد اما چند ساعت بعد «عرفان الحيالي» وزير دفاع جديد عراق سخنگوي وزارت دفاع را بركنار كرد زيرا هنوز عمليات آزادسازي تلعفر آغاز نشده است. با وجود پيروزي‌هاي مهم و تاثيرگذار ارتش عراق در برابر داعش به ويژه نبرد اخير نيروهاي مسلح عراق در برابر داعش در موصل و آزادسازي يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي عناصر تروريستي داعش، انتشار چنين خبري در برهه زماني فعلي حاكي از ناهماهنگي در نهادهاي امنيتي و نظامي عراق است. يحي رسول، فرمانده عمليات مشترك ارتش عراق اعلام كرد كه عمليات آزادسازي تلعفر كه بعد از موصل به پايگاه اصلي داعش در عراق تبديل شده هنوز آغاز نشده است اما نيروهاي مسلح اين كشور در آمادگي كامل براي شروع عمليات هستند و برخي حملات پراكنده براي كاهش توان داعش انجام شده است.
شهر تلعفر هدف بعدي ارتش عراق براي بيرون راندن تروريست‌هاي داعشي است، اين شهر بزرگ‌ترين پايگاه تروريست‌هاي داعش در شمال عراق و استان نينوا به شمار مي‌رود و به دليل موقعيت جغرافيايي‌اش از اهميت راهبردي ويژه‌اي برخوردار است. فرماندهي عمليات مشترك عراق برنامه كاملي براي باز پس‌گيري اين شهر از تروريست‌هاي داعش در نظر گرفته است و تاكنون چندين عمليات هوايي ارتش عراق مواضع داعش را در اين شهر به صورت مستمر هدف قرار داده است. قرار است نيروهاي الحشد الشعبي هم در اين عمليات حضور داشته باشند. اين در حالي است كه حضور نيروهاي الحشد الشعبي در اين عمليات براي شماري از بازيگران منطقه‌اي به ويژه تركيه چندان خوشايند نبوده است و پيش‌تر نيز آنكارا درخواست كرده بود تا نيروهاي بسيج مردمي عراق در اين عمليات مشاركت نداشته باشند اما نيروهاي بسيج مردمي عراق كه بخشي از نيروهاي مسلح اين كشور تحت فرماندهي حيدر العبادي، نخست‌وزير اين كشور به شمار مي‌روند تاكيد كرده‌اند كه با قدرت در اين عمليات حاضر خواهند بود.

حيوانات انفجاري
در ششمين حادثه از نوع خود در طول كمتر از يك هفته گذشته، داعش از حيوانات بمب‌گذاري شده براي انجام عمليات تروريستي استفاده مي‌كند. روزنامه العربي الجديد گزارش داد كه يك سگ بمب‌گذاري شده روز چهارشنبه در استان الانبار عراق منفجر شده است در حالي كه از ابتداي هفته تاكنون عمليات‌هاي مشابهي در صلاح الدين، ديالي و نينوا نيز گزارش شده بود و نيروهاي امنيتي عراقي بعد از افزايش اين نوع عمليات‌ها تدابير امنيتي لازم را اتخاذ كرده‌اند. در همين راستا فعالان عراقي نيز ويديويي منتشر كرده‌اند كه عمليات خنثي‌سازي كمربند انفجاري كه داعش به دور يك سگ پيچيده بود را نشان مي‌داد. يكي از نيروهاي بخش خنثي‌سازي مواد منفجره در ارتش عراق اعلام كرد كه نمونه‌هاي استفاده از حيوانات در عمليات‌هاي انفجاري از سوي داعش در مدت اخير افزايش پيدا كرده است به همين دليل مسوولان امنيتي به مردم در اين زمينه هشدار داده‌اند.

حمله به پيشمرگه/ مقاومت الحشد الشعبي
گروهك تروريستي داعش روز چهارشنبه حملات متعددي به سوي نيروهاي پيشمرگه و الحشد الشعبي در استان صلاح الدين در شمال عراق داشته است.
يك منبع امنيتي كُرد به العربي الجديد گفت كه ده‌ها نفر از تروريست‌هاي داعش در ساعات اوليه صبح روز چهارشنبه به مواضع نيروهاي پيشمرگه در روستاي الزركه واقع در اطراف شهر «طوزخورماتو» يورش بردند. اين حمله كه از چند جهت صورت گرفته بود باعث كشته شدن شماري از نيروهاي پيشمرگه عراق شده است در عين حال شماري از تروريست‌هاي داعش نيز در اين عمليات كشته شدند. از سوي ديگر تروريست‌هاي داعش به نيروهاي الحشد الشعبي در شمال استان صلاح‌الدين نيز حمله كرده‌اند. الحشد الشعبي با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه نيروهاي گردان 52 الحشد الشعبي موفق شدند با حمله غافلگيرانه تروريست‌هاي داعش به مواضع نيروهاي بسيج مردمي عراق مقابله كنند. بر اساس اين بيانيه حمله تروريست‌ها با يك خودروي بمب‌گذاري شده و كمربندهاي انفجاري در نزديكي مرز كركوك صورت گرفته كه نيروهاي بسيج مردمي با آن مقابله كردند.

نفوذ تروريست‌هاي داعش به كركوك
در همين راستا و بعد از انتشار اخباري مبني بر نفوذ شماري از عناصر داعش به استان كركوك، تدابير شديد امنيتي در اين استان حاكم شده است. علي فارس يكي از فرماندهان پليس كركوك به العربي الجديد گفت كه نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي كُرد در مناطق متعددي مستقر شده‌اند و چندين ايست بازرسي در نزديكي بازارها و محل‌هاي پر تردد مستقر شده‌ است. پليس عراق چهارشنبه شب و سه شنبه شب در كركوك ممنوعيت آمد و شد اعمال كرده بود و نيروهاي آسيايي است نيز ورود و خروج به چندين محله در مركز كركوك را ممنوع اعلام كرده‌ بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون