• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3882 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ مرداد

چهره‌ها- خبرها

امريكا واقع‌بين باشد

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به اظهارات همتاي امريكايي در خصوص برجام و همچنين نقش ايران در منطقه گفت: از شنيدن سخنان تكراري و غير واقع بينانه اين مقام امريكايي تعجب نمي‌كنيم و با نيات و اهداف مقامات مختلف اين كشور از تكرار اينگونه ادعاها و اتهامات بي‌پايه و اساس عليه جمهوري اسلامي ايران ‌آگاهيم. وي افزود: به نظر مي‌رسد گوينده اين سخنان نيز علاقه چنداني به استقرار صلح، ثبات و امنيت در منطقه خاورميانه و جهان و رضايتي از روند رو به زوال تروريسم در كشورهاي عراق و سوريه ندارد. سخنگوي وزارت خارجه گفت: توصيه ما به طرف امريكايي اين است كه در مورد نقش بي‌بديل جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با تروريسم در خاورميانه واقع‌بين باشد. قاسمي در ادامه گفت: اثبات پايبندي جمهوري اسلامي ايران به روح و متن برجام كار سختي نيست و بارها از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و طرف‌هاي برجام مورد تاييد قرار گرفته است. به نظر مي‌رسد طرح ادعاي نقض روح برجام توسط ايران از سوي سخنگوي وزارت خارجه امريكا بيش از هر چيز با هدف انحراف افكار عمومي بين‌المللي از اقدامات غيرسازنده و تحريك‌آميزي است كه بارها از سوي اين كشور عليه جمهوري اسلامي ايران صورت گرفته و در راه انتفاع كامل ايران از منافع برجام كارشكني كرده است، اقدامات و رويكردي كه دولت جديد امريكا طي ماه‌هاي گذشته در پيش گرفته است بر خلاف صراحت متن برجام مبني بر اجراي آن با «حسن نيت» و خودداري از اقداماتي است كه مانع «اجراي موفقيت‌آميز» اين توافق بين‌المللي و چندجانبه مي‌شود، است. به گزارش فارس، «هيثر نوئرت» سخنگوي وزارت خارجه امريكا روز سه‌شنبه گفت كه واشنگتن به تلاش براي مقابله با «تهديدات ايران» ادامه خواهد داد.

ورود ۲۰۰ امريكايي و تجهيزات نظامي به شمال‌ شرق سوريه

منابع خبري معارض حاضر در استان حسكه واقع در شمال شرق سوريه اعلام كردند كه امريكا تجهيزات نظامي زيادي به شهر «الشدادي» واقع در ريف جنوبي اين استان اعزام كرده كه از طريق گذرگاه «سيمالكا» از عراق وارد اين منطقه شده است. به گزارش فارس و به نقل از وبگاه خبري معارض «بلدي»گزارش داد كه نيروهاي امريكا كه از حمايت هوايي برخوردار بودند، وارد شدادي شدند. نيروهاي امريكايي در دو منطقه مستقر شدند: بخشي از آنان در منطقه موسوم به منطقه سبز استقرار يافتند كه شامل «مساكن الجبسه» در داخل الشدادي است. اين منطقه به صورت كامل بسته است. بخش دوم نيز در سيلوهاي «صباح الخير» واقع در 20 كيلومتري شمال غرب اين شهر حضور دارند. ائتلاف موسوم به ضدداعش به رهبري امريكا نيز در حال ايجاد باند فرود در روستاي «العزاوي» واقع در جنوب شهر الشدادي است. منابع آگاه اعلام كردند كه ظاهرا امريكا براي پيشروي از سمت ريف جنوبي حسكه به سمت ديرالزور آماده مي‌شود كه در اشغال داعش قرار دارد و قرار است فرماندهي اين عمليات بر عهده نيروهاي دموكراتيك سوريه باشد كه بيشتر عناصر آن كرد هستند. به گفته اين منابع، نيروهاي دموكرات اين نبرد را به نام «شوراي نظامي ديرالزور» كه وابسته به آن هستند، آغاز مي‌كنند و به گفته بلدي، از محبوبيت مردمي ديرالزور برخوردار نيستند.


بحرين و عربستان درليست نگراني‌هاي ويژه

درحالي كه حمايت‌هاي گسترده امريكا از بحرين كه ميزبان ناوگان دريايي ايالات متحده در منطقه خليج فارس است، ادامه دارد، وزارت خارجه امريكا در گزارشي به تبعيض‌هاي گسترده دولت بحرين عليه اكثريت شيعيان بحريني اذعان كرده است. به گزارش فارس، وزير خارجه امريكا خلاصه‌اي از گزارش جديد اين وزارتخانه در خصوص آزادي‌هاي مذهبي در كشورهاي ديگر را خواند. در اين گزارش، نام ايران در ميان كشورهايي آمده كه امريكايي‌ها مدعي «نگراني ويژه» در خصوص آزادي‌هاي مذهبي در آنها شده‌اند. اين كشورها عبارتند از ايران، بحرين، برمه، جمهوري آفريقاي مركزي، چين، اريتره، نيجريه، كره شمالي، پاكستان، روسيه، عربستان‌سعودي، سودان، سوريه، تاجيكستان، تركمنستان، ازبكستان و ويتنام. در بخش مربوط به بحرين، وزارت خارجه امريكا به تبعيض‌هاي گسترده دولت بحرين عليه اكثريت شيعيان اين كشور اذعان كرده است. در گزارش اين وزارتخانه درباره وضعيت آزادي مذهبي در سال 2016 در بحرين آمده است: «در بحرين، دولت به تحقيق و تفحص، بازداشت و دستگيري روحانيون شيعه، اعضاي اين جامعه و سياسيون اپوزيسيون ادامه داد. اعضاي جامعه شيعيان همچنان از تداوم تبعيض دولت براي استخدام، آموزش و سيستم قضايي گزارش مي‌دهند. بحرين بايد به تبعيض عليه جوامع شيعه پايان دهد.» وزارت خارجه امريكا در بخش مربوط به عربستان‌سعودي هم به تبعيض‌ها عليه شيعيان اين كشور كه در اقليت هستند، اذعان كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون