• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3889 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ شهريور

الياس حضرتي: برخي حرف‌ها در مورد فراكسيون اميد ناشي از بي‌اطلاعي است

دفاعيات اميد

گروه سياسي

نزديك به يك هفته از راي اعتماد مجلس به وزراي كابينه دوازدهم گذشته است اما همچنان بحث‌ها درباره تركيب اين آرا، دلايل عدم راي اعتماد به بيطرف، وزير پيشنهادي نيرو و راي آوردن وزرايي كه در پيش‌بيني‌ها و تحليل‌هاي اوليه از كمترين شانس براي ورود به كابينه برخوردار بودند، ادامه دارد. به موازات اين بحث‌ها البته انتقادات زيادي هم متوجه عملكرد فراكسيون اميد است، موضوعي كه سبب شده تا اعضاي اين فراكسيون تحليل‌ها و توضيحات خودشان درباره عملكرد فراكسيون در جريان راي اعتماد را بيان كنند. 
از جمله دو روز قبل الياس حضرتي، نماينده تهران درباره چرايي عدم راي اعتماد مجلس به بيطرف و طرح شايبه‌هايي مبني بر مخالفت برخي اعضاي فراكسيون اميد با وزير پيشنهادي نيرو به جماران گفت: فراكسيون اميد يكدست همه به آقاي بيطرف راي دادند و ما هيچ اصلاح‌طلب يا عضو فراكسيون اميدي نداريم كه به ايشان راي نداده باشند. حتي خود من تلاش كردم افراد ناراضي را راضي كنم و نظر كساني را كه قصد مخالفت داشتند برگردانم، اما تصورمان اين بود كه ايشان قطعا راي مي‌آورد و در واقع اتفاق غافلگيرانه رخ داد. بنا بر توضيحات، حضرتي فراكسيون اميد در فضاهاي مختلف بين ۱۱۰ تا ۱۳۰ راي در نوسان دارد و هيچ‌وقت ۲۰۰ راي نداشته‌ است. وزن فراكسيون هم همين مقدار است و با توجه به اين موضوع تصميمات، برنامه‌ريزي‌ها و تلاش‌هاي فراكسيون در جريان راي اعتماد قابل تقدير است.
به گفته حضرتي اما جرياني در بيرون از مجلس به قضايا دامن مي‌زند. او گفته است: برخي دوستان اصلاح‌طلب ما نيز در بازي آنها قرار مي‌گيرند و به جاي اينكه نقد دلسوزانه و مصلحانه‌اي نسبت به كارهاي فراكسيون داشته باشند به سمت تخريب فراكسيون و در راس آن دكتر عارف و افراد موثر ديگر مي‌روند، البته قطعا فراكسيون اميد هم نقايصي دارد، اما دوستان اصلاح‌طلب ما گاهي در بازي كساني مي‌افتند كه به دنبال تخريب هستند. 
حضرتي پيشنهاد داده است منتقدان بايد با كارهاي فراكسيون بيشتر آشنا شوند و چنان‌كه موضوع را با عارف هم در ميان گذاشته است، بخش اصلي نقص فراكسيون عدم توضيح كامل كاركرد آن است و به همين دليل از او خواسته تا نشست مطبوعاتي دوره‌اي داشته باشد و گزارش عملكرد فراكسيون، مصايب و مسائل آن و كارنامه فراكسيون را توضيح دهد. حضرتي معتقد است برخي حرف‌ها به خاطر عدم اطلاع است، اما بعضي ديگر هم ناشي از حضور افراد ايرادگير است كه نمايندگان فراكسيون اميد به آنها عادت كرده‌اند. 

احتمال راهيابي بيطرف به كابينه؟
اما روز گذشته هم محمود صادقي، نماينده تهران به ايرنا گفت كه احتمال دارد بيطرف به كابينه دوازدهم راه يابد چرا كه او شنيده است برخي نمايندگان از روي عصبانيت، تعدادي از آراي موافق نمايندگان به بيطرف را گرفته و روي آن خط كشيده‌اند كه هيات رييسه مجلس بايد به اين موضوع رسيدگي كند. 
البته سه روز قبل هم بر مبناي همين اظهارات هيات رييسه فراكسيون اميد درخواست بازشماري آراي بيطرف و جهرمي را به هيات رييسه مجلس داده بود كه بعد از آن اكبرزاده، عضو هيات رييسه مجلس اعلام كرد با بازشماري آرا، در آراي اين دو نفر تغييري ايجاد نشده است. افزون بر اين آراي باطله بيطرف 6 راي بود كه حتي اگر همه آنها هم صحيح باشند بعيد است او بتواند وزير نيرو شود چرا كه بيطرف براي جلب راي اعتماد نمايندگان دست‌كم به 7 راي نياز دارد. 
 اما صادقي در ادامه سخنان خود به انتقادات مطرح شده درباره فراكسيون اميد هم پاسخ داده است. او هم مانند حضرتي معتقد است برخي از اين انتقادات به دليل ناآشنايي با كاركردهاي فراكسيون اميد و فضاي مجلس است: به نظر مي‌رسد صحبت‌هايي كه برخي دوستان از بيرون مجلس مطرح مي‌كنند و انتظارات را به طور مداوم از فراكسيون اميد بالا مي‌برند از روي ناآشنايي با فضاي داخل مجلس است. صادقي معتقد است: فراكسيون اميد در خصوص آقاي بيطرف خيلي خوب عمل كرد و در واقع ايشان چوب سياست‌هاي مديريت منابع آب در 40 سال گذشته را خورد. استدلال صادقي براي اين مدعاي خودش اين است كه ظرفيت فراكسيون اميد در بهترين حالت 120 راي است و آقاي بيطرف 133 راي موافق به دست آورده است. به اعتقاد صادقي مساله مهم در خصوص بيطرف بحران آب بود و نماينده‌هاي استان‌هاي خوزستان و لرستان انتقادات و حساسيت‌هايي را به برخي پروژه‌هاي آبي كشور داشتند. آنها درخواست داشتند وزارت نيرو تعديل‌هايي را در بحث انتقال آب زاگرس به استان‌هاي يزد و قم انجام دهد كه مورد قبول آقاي بيطرف قرار نگرفته بود. صادقي اشاره‌اي هم به جلسه معروف ميدان آرژانتين داشته است: شنيده‌ام صحبت‌هايي هم با آقاي بيطرف در دفتر فراكسيون نمايندگان زاگرس‌نشين (ظاهرا در ساختماني در ميدان آرژانتين) درباره تعديل در سياست‌هاي انتقال آب زاگرس انجام شده كه مورد قبول ايشان واقع نشده است. اين جلسه را نخستين بار جواد امام، معاون سابق بيطرف در وزارت نيرو رسانه‌اي كرد و در آن به اختصار از 4 نماينده نام برد كه برخي از آنها عضو فراكسيون اميد بودند. 
حالا صادقي درباره اين جلسه و نمايندگان حاضر در آن گفته است: ممكن است در بين افرادي كه به ايشان راي عدم اعتماد دادند افرادي از استان‌هاي زاگرس‌نشين و خوزستان باشند كه عضو فراكسيون اميد هستند ولي مطالبات اين نمايندگان مساله آب منطقه بوده نه سياسي و آقاي بيطرف نتوانست آنها را در اين باره قانع كند. نطق ايشان چه در فراكسيون و چه در صحن علني متقاعدكننده نبود. 
صادقي گفت: براي همين موقع راي‌گيري شاهد بسيج و تحرك خيلي وسيعي عليه ايشان در سطح مجلس بوديم. نماينده‌هاي استان‌هاي لرستان و خوزستان ميز به ميز سراغ ديگر نماينده‌ها مي‌رفتند و از آنها مي‌خواستند به بيطرف راي منفي بدهند. حتي شنيدم برخي از آنها با عصبانيت برگه راي مثبت نمايندگان را گرفته و روي آن خط كشيدند تا راي مخدوش به حساب آيد. كه اين نياز به بررسي دقيق‌تر هيات رييسه دارد. 
صادقي گفته است: آقاي فتحي، نماينده تهران به من گفتند كه حداقل 6 راي به اين سرنوشت دچار شده و راي آقاي بيطرف 139 بوده است. همچنين آقاي فرهنگي يكي از اعضاي اصولگراي هيات رييسه مجلس گفت كه اين احتمال وجود دارد كه ايشان حتي راي لازم را براي وزارت به دست بياورد. 
به گفته صادقي، هيات رييسه مجلس لازم است به اين موضوع رسيدگي كند چرا كه آقاي لاريجاني روز بعد از راي‌گيري در مسافرت بود و امكان رسيدگي ايشان مهيا نبود. البته برخي نمايندگان مي‌گويند در شأن مجلس نيست كه آرايي كه يك‌بار نتيجه آن اعلام شده بار ديگر مورد بررسي قرار گرفته و احتمالا نتيجه هم عوض شود در حالي‌كه چنين اعتقادي درست نيست. همين مصلحت انديشي‌هاست كه كار را خراب مي‌كند. اگر حقي تباه شده، بايد مجلس آن را با صراحت و شجاعت اعلام كند و اين درباره آقاي بيطرف هم صادق است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون