• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

تلفات 120 هزار قطعه مرغ زير ذره‌بين «اعتماد»

انگشت اتهام به سوي «گاز گرفتگي»

گروه اقتصادي | هيچ نشاني از بيماري عفوني در مرغداري‌هاي منطقه تاكستان وجود ندارد.
اين را رييس سازمان دامپزشكي به خبرنگار «اعتماد» مي‌گويد و به توليدكنندگان مرغ و مصرف‌كنندگان اطمينان مي‌دهد كه هيچ نشاني از بيماري واگيردار مانند آنفلوآنزاي فوق حاد و نيوكاسل در مرغداري‌ها وجود ندارد.
 وي به استناد همين بررسي‌ها تاكيد كرد كه قرنطينه منطقه برداشته شده است. او با بيان اينكه از زمان شنيدن اين خبر كل منطقه قرنطينه شده بود، گفت: با ارسال نمونه‌هاي سرمي به چهار آزمايشگاه مرجع، موسسه تحقيقات واكسن و سرم‌سازي رازي، آزمايشگاه مركز تشخيص و مرجع سازمان دامپزشكي و آزمايشگاه سم‌شناسي دانشگاه تهران مشخص شد نمونه‌ها فاقد هرگونه رخداد عفوني است لذا قرنطينه منطقه برداشته شد. وي با بيان اينكه اين تلفات در هر چهار واحد مرغداري به صورت همزمان و در طول يك ساعت اتفاق افتاده است، توضيح داد: با توجه به زمان بروز حادثه به نظر مي‌رسد محتمل‌ترين عامل خفگي مرغ‌ها با نشت گاز CO بوده است. خلج در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه چقدر احتمال دارد اين اتفاق حمله بيوتروريسم باشد تاكيد كرد: تا مشخص نشدن قطعي دليل اين تلفات هر احتمالي قابل بررسي است و هيچ گزينه‌اي مگر اثبات شده باشد مردود اعلام نمي‌شود.
چند روز پيش مرگ يكباره 120 هزار قطعه مرغ در چهار مرغداري در حوالي تاكستان گزارش شد.
بررسي‌هاي انجام شده از تلف شدن 120 هزار قطعه مرغ در تاكستان قزوين، احتمال بروز بيماري، مصرف آب و غذاي آلوده يا داروي فاسد را رد مي‌كند. به اين ترتيب محتمل‌ترين دليل اين اتفاق آلودگي هوا به گاز CO عنوان شده كه خفگي مرغ‌ها را در پي داشته است. با بررسي‌هاي انجام شده، گروه تحقيق به دستگاه‌هاي هيتري برخوردند كه در اين چهار مرغداري به صورت نيم‌سوز درآمده بود. از اين رو نوسان فشار گاز به عنوان يكي از دلايل اصلي بروز اين تلفات مد نظر است. جالب آنكه محمودي مديريت واحدي كه بيشترين خسارت را ديده است، مي‌گويد: دستگاه‌هاي گرمايشي (هيتر) استفاده شده در هر چهار مرغداري از يك برند واحد بوده است.
احتمال وجود صنايع آلوده‌كننده رد شد
جمال‌الدين جاويدي، معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشكي نيز با تاكيد بر احتمال آلودگي هوا به گاز CO به «اعتماد» گفت: اين احتمال وجود دارد كه در چهار مرغداري به طور همزمان گاز قطع و وصل شده و با اثري كه اين مساله بر دستگاه‌هاي گرمايشي داشته باعث نشت گاز در سالن‌ها و در نتيجه تلفات آني مرغ‌ها شده است. وي اضافه كرد: با بررسي هيترهاي استفاده شده در مرغداري‌هاي مزبور مشخص شد اين دستگاه‌ها نيم‌سوز شده است.  معاون سازمان دامپزشكي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر احتمال دارد اين آلودگي هوا مربوط به صنايع موجود در استان باشد، گفت: اين احتمال به دو دليل بسيار بعيدي به نظر مي‌رسد؛ اول اينكه در نزديكي اين واحدها صنايع خاصي وجود ندارد و دوم كه دليل متقن‌تري است اينكه در صورتي كه آلودگي صنعتي اتفاق افتاده بود، تلفات ادامه‌دار شده و هنوز هم به دليل استشمام هواي آلوده بايد شاهد تلف شدن تعداد بيشتري از مرغ‌ها بوديم. وي اضافه كرد: ولي مي‌بينيم كه در يك مرغداري كه 9 كيلومتر دورتر از سه مرغداري ديگر واقع شده، 20 درصد از مرغ‌ها در همان ساعت تلف شده و 80 درصد باقي تا اين لحظه مشكل خاصي نداشته‌اند.
آب و غذاي مرغداري‌ها سالم است
وي همچنين آلودگي آب يا غذاي مرغ‌ها را رد كرده و گفت: مرغ‌ها به صورت همزمان از آب و غذا استفاده نمي‌كنند. لذا در صورتي كه آب يا غذاي آنها آلوده بود بايد تلفات در فواصل زماني مختلف اتفاق مي‌افتاد. بنابراين اينكه در هر چهار مرغداري در ساعت 3:50 تا 4:30 اين اتفاق افتاده است استفاده از آب و غذاي آلوده نيز رد مي‌شود.
او در ادامه فرضيه عمد بودن بروز اين تلفات را غيرمحتمل دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه اين واحدها متعلق به چهار فرد مختلف است احتمال عمد بودن و داشتن انگيزه شخصي براي ايجاد اين زيان بعيد به نظر مي‌رسد. آقاي محمودي با 44 هزار قطعه، طاهري 72 هزار قطعه، رحماني 20 هزار قطعه و عبدالله‌پور 30 هزار قطعه، خسارت‌ديدگان اين حادثه هستند.

امكان پرداخت خسارت در حال بررسي است

بهمن نقيبي، رييس اداره دامپزشكي استان قزوين نيز نظراتش همسو با ساير همكارانش است. وي درخصوص ميزان و نحوه پرداخت خسارت نيز توضيحاتي مختصر داده و معتقد است بحث محاسبه خسارت برعهده وزارت جهادكشاورزي و پرداخت آن مربوط به بيمه است. وي اضافه كرد: تمام اين واحدها تحت پوشش صندوق بيمه محصولات كشاورزي هستند اما اينكه نوع خسارتي كه وارد شده تحت پوشش بيمه هست يا نه و ميزان پرداختي‌ها به چه صورت بايد باشد در صندوق بيمه درحال بررسي است.

 خسارت 450 ميليون توماني به فارم 44 هزار قطعه‌اي

محمودي، صاحب فارم 44 هزار قطعه‌اي كه يكي از افراد زيان‌ديده است، به «اعتماد» گفت: طبق تحقيقاتي كه از سوي مسوولان استان و همين طور سازمان دامپزشكي كشور انجام شد، گازگرفتگي نزديك‌ترين دليل به واقعيت دانسته شده است. وي بيان كرد: هيترهاي استفاده شده در هر چهار مرغداري از يك برند بوده و از يك شركت واحد خريداري شده است. حال اينكه چقدر اين نشت گاز به كيفيت دستگاه‌ها مربوط بوده و چقدر به دليل تغيير در فشار گاز بوده است، بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد. وي اشاره كرد: با توجه به اينكه سن مرغ‌ها در مرغداري‌هاي زيان‌ديده متفاوت بوده است و از 9 روز تا 34 روز بوده‌اند، لذا من نمي‌توانم برآورد دقيقي از ميزان خسارت داشته باشم اما فارم من با مرغ‌هاي 34 روزه حدود 450 ميليون تومان زيان ديده است.
مهدي خلج، رييس سازمان دامپزشكي: تا مشخص نشدن قطعي دليل اين تلفات هر احتمالي حتي بيوتروريسم قابل بررسي است و هيچ گزينه‌اي، مگر اينكه اثبات شده باشد، مردود اعلام نمي‌شود.
جمال‌الدين جاويدي، معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشكي: با بررسي هيترهاي استفاده شده در مرغداري‌هاي مزبور، مشخص شد اين دستگاه‌ها نيم‌سوز شده است.
بهمن نقيبي، رييس اداره دامپزشكي استان قزوين: اينكه نوع خسارتي كه وارد شده تحت پوشش بيمه هست يا نه و ميزان پرداختي‌ها به چه صورت بايد باشد در صندوق بيمه درحال بررسي است.
محمودي، صاحب فارم زيان‌ديده: هيترهاي استفاده شده در هر چهار مرغداري از يك برند و خريداري شده از يك شركت واحد بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون