• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3896 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۲ شهريور

7/19 درصد بازار عراق در دست ايران

با وجودي كه توصيه كارشناسان به دولت استفاده حداكثري از بازار عراق براي صادرات محصولات ايراني است، اما اين فرصت نزديك به يك دهه است كه از دست رفته، به طوري كه به گفته ابراهيم رضازاده، دبير ميز عراق در سازمان توسعه تجارت با وجود همه تلاش‌هاي صورت گرفته همچنان سهم ايران از بازار عراق قابل توجه نيست. آنطور كه رضا‌زاده گفته قبلا حدود ۹ تا ۱۰ درصد از بازار عراق دست تجار ايراني بود اما طي چهار سال گذشته اين رقم افزايش يافت و پارسال به 7/19 درصد رسيد. همچنين تركيه كه ۲۵ درصد از بازار اين كشور را در دست داشت سهمش به حدود ۲۱ درصد كاهش يافت.
رضازاده در گفت‌وگو با ايسنا همچنين گفته است كه براساس آمار، ۳۷ درصد از صادرات ايران به عراق به كالاهاي كشاورزي، مواد غذايي و انواع ميوه‌جات مانند هندوانه، گوجه و خيار مربوط مي‌شود.
رايزن اقتصادي سابق ايران در عراق همچنين عنوان كرد: محصولاتي مانند انواع كنسرو، رب گوجه فرنگي، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و محصولاتي از اين دست صادرات قابل توجهي به عراق دارند و پس از موادغذايي بيشترين حجم صادرات ايران به عراق به مصالح ساختماني مانند ميلگرد، كاشي، سراميك، آهن‌آلات و كولرهاي آبي مربوط مي‌شود.
جولان كولرهاي آبي ايران در عراق
رضازاده با بيان اينكه بخش قابل توجهي از بازار كولر آبي عراق در اختيار ايران قرار دارد، گفت: در چهار ماه اول سال جاري كولرهاي آبي نخستين قلم صادراتي ايران به عراق محسوب مي‌شده‌اند.
وي همچنين عنوان كرد: البته براي حفظ و توسعه صادرات به اين كشور همسايه لازم است از نظر كيفيت نيز كالاها مورد بررسي قرار گيرند. در اين ميان دولت عراق از سال ۱۳۹۰ به بازرسي كالاهاي وارداتي پرداخته و براي آنها گواهي واردات صادر مي‌كند با اين حال گاه در برخي موارد شاهديم كه صادركنندگان كشور به اين بازار نگاه كوتاه‌مدت داشته و كيفيت چندان خوبي براي كالاهاي خود در نظر نمي‌گيرند. البته در بيشتر موارد اين موضوع به دليل سفارش تاجران عراقي صورت مي‌گيرد و از توليد‌كننده ايراني خواسته مي‌شود با شرايطي خاص به توليد بپردازد.
دبير ميز عراق در سازمان توسعه تجارت همچنين اظهار كرد: برخي نيز نگاه كوتاه‌مدت به اين بازار دارند، اما توصيه ما آن است كه براي حفظ برند ملي ايران، شركت‌هاي مختلف تلاش كنند كيفيت خود را در حد مناسب نگه داشته و زير بار درخواست‌هاي غيرمتعارف تجار عراقي نروند تا در آينده برند آنها در بازار عراق ارزش افزوده مضاعف داشته باشد.
بخش عمده بازار عراق در دست تركيه
رايزن سابق اقتصادي ايران در عراق همچنين عنوان كرد: طي سال‌هاي گذشته در بازار صادراتي عراق، تركيه با در دست داشتن ۲۵ درصد از سهم بازار رقم بالايي را به خود اختصاص مي‌داد كه اين رقم در سال گذشته به حدود ۲۱ درصد رسيده است.
وي در عين حال اظهار كرد: چين نيز در اين بازار تقريبا همپاي ما حركت مي‌كند، اما در مورد تركيه بايد توجه داشت كه قدرت صادرات اين كشور پنج برابر ما بوده و قيمت تمام شده آنها نيز در اكثر مواقع كمتر از ما است. از سوي ديگر تركيه از ابتدا به عراق صادرات داشته است اما ما پس از سقوط صدام صادرات خود را آغاز كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون