• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3180 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن

آدم‌ربايان افغانستاني در دام پليس

درخواست 200 هزار دلار براي آزادي گروگان 13 ساله

اعتماد| «يا 200 هزار دلار به ما مي‌دهيد يا ديگر پسرتان را نخواهيد ديد». يكي از آدم‌ربايان افغان، اين را گفت‌وگوشي را قطع كرد. او تصور مي‌كرد مي‌تواند به اين شيوه از خانواده گروگان 13 ساله خود كلاهبرداري كند، غافل از اينكه پليس ردشان را زده و به زودي دستگيرشان خواهد كرد.
15 بهمن ماه امسال فردي به كلانتري 153 شهرك وليعصر تهران مراجعه و ماموران را در جريان ناپديد شدن پسر 13 ساله‌اش قرار داد. او به ماموران گفت: «عصر امروز پسرم با چند نفر از دوستانش از باشگاه ورزشي به سمت خانه مي‌آمد كه به گفته دوستانش سه سرنشين يك دستگاه خودروي پرشيا نقره‌اي او را به زور سوار ماشين كرده و از محل متواري شدند.»
با ثبت اظهارات پدر سينا، به سرعت پرونده‌اي با موضوع «آدم‌ربايي» در اداره يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ تشكيل و تيمي ويژه از كارآگاهان مسوول رسيدگي به آن شدند. پليس كه انتظار تماس آدم‌ربايان با خانواده سينا را مي‌كشيد به سرعت تيمي از ماموران را به خانه شاكي اعزام و خطوط تلفن آنها را تحت نظر گرفت؛ تنها چند ساعت بعد يكي از آدم‌ربايان تماس گرفت و درخواست 200 هزار دلار پول در ازاي آزادي سينا را كرد.
رديابي خطوط تلفن خانه شاكي پرونده را در مسير تازه‌اي قرار داده بود. همزمان تحقيقات گروه ديگري از كارآگاهان نشان مي‌داد كه چندي پيش يكي از همسايگان شاكي كه از اتباع افغانستان است از محل اسباب‌كشي كرده است؛ فردي كه به دليل رفت و آمدهاي خود در اطراف خانه شاكي، اطلاعات كاملي از وضعيت مالي آنها داشت. نشانه‌هايي هم كه شاهدان حادثه از چهره آدم‌ربايان به ماموران داده بودند، شكي باقي نمي‌گذاشت كه صمد، همسايه سابق شاكي، در آدم‌ربايي دست دارد.
به اين ترتيب به سرعت دستگيري او در دستور كار ماموران قرار گرفت و طولي نكشيد كه خانه او در شهرك وليعصر شناسايي شد، با اين حال زماني كه پليس براي دستگيري وارد عمل شد اثري از صمد نبود و خانواده او به ماموران گفتند كه از يكم بهمن ماه خبري از او ندارند و شكايتي نيز در خصوص فقدانش در پايگاه پنجم پليس آگاهي تهران بزرگ تنظيم كرده‌اند.
در اين شرايط راهي جز آغاز تحقيقات از خانواده صمد پيش روي ماموران باقي نمانده بود؛ مسيري كه سرانجام باعث شناسايي مخفيگاه صمد در محدوده سه راه آذري تهران شد. با اين حال ماموران كه هنوز موفق به شناسايي محل گروگان نشده بودند، صمد را تحت كنترل نامحسوس قرار دادند كه در جريان آن محل نگهداري سينا در يكي از شهرهاي ساحلي استان مازندران شناسايي شد و تيمي ويژه از ماموران به اين شهر اعزام شدند.
سرهنگ عباسعلي محمديان، رييس پليس آگاهي تهران بزرگ در تشريح روند عمليات نجات گروگان گفت: پليس كه از سلامت سينا اطمينان پيدا كرده بود موفق شد در ادامه هويت دو عضو ديگر باند آدم‌ربايي به نام‌هاي سعيد و وحيد را كه آنها نيز از اتباع افغانستاني بودند، نيز شناسايي كنند و مخفيگاه آنها را در تهران تحت نظر قرار دادند. با صادر شدن دستور آغاز عمليات نجات، 6 روز بعد از وقوع آدم‌ربايي سرانجام ماموران در دو عمليات جداگانه با يورش به مخفيگاه متهمان موفق شدند سينا را آزاد و هر سه متهم پرونده را دستگير كنند.
به گفته سرهنگ محمديان، متهم اصلي پرونده در جريان بازجويي‌ها با اعتراف به ربودن سينا به ماموران گفت: «از چند وقت پيش نقشه ربودن سينا را طراحي كرده بودم و قصد داشتم با اين كار از خانواده آنها پول بگيرم به همين دليل با دو نفر از دوستانم موضوع را در ميان گذاشتم و روز حادثه همراه آنها، سينا را كه در خيابان با دوستانش بود دزديده و از محل فرار كرديم. بعد از آن با خانواده او تماس گرفتيم و درخواست پول كرديم اما چند روز بعد از سوي ماموران غافلگير و دستگير شديم.»
با توجه به اعتراف صريح هر سه متهم پرونده به مشاركت در آدم‌ربايي، قرار بازداشت موقت هر سه متهم از سوي مقام قضايي صادر و پرونده براي تكميل جزييات به اداره يازدهم مبارزه با آدم ربايي پليس آگاهي تهران بزرگ ارجاع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون