• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

قاضي مقيسه خطاب به متهم رديف سوم نفتي:

اگر نبوديد، زنجاني نمي‌توانست 50 هزار تومان هم غارت كند

گروه سياسي

فلاح هروي همچنان با عنوان «عامل اصلي كلاهبرداري و اختلاس» مورد خطاب قاضي مقيسه قرار مي‌گيرد. در سيزدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات همدستان بابك زنجاني در پرونده نفتي كه ديروز با وقفه‌اي كوتاه‌مدت در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار مي‌شد، متهم رديف سوم به ادامه دفاعياتي پرداخت كه در آن روي جعل امضاي خود پاي معاملات تاكيد داشته و معتقد است كه هيچ مشاركتي هم در اين مورد از جانب او صورت نگرفته است. اين در حالي است كه اين موضوع در هر جلسه از دادگاه به بحث اصلي بين قاضي و متهم تبديل شده و هر بار هم مقيسه از نقش كليدي هروي در انجام معاملات نفتي سخن مي‌گويد. ديروز هم رييس جلسه در برابر همه انكاراتي كه متهم رديف سوم پرونده نفتي از نقش خود داشته، خطاب به هروي مي‌گويد: «شما و شمس (متهم رديف سوم) با تمام وجود دستورات زنجاني را عملي مي‌كرديد. اگر شما دو نفر نبوديد زنجاني حتي نمي‌توانست 50 هزار تومان از اموال بيت‌المال را غارت كند. شما ايادي زنجاني بوديد و هدف‌تان مطامع دنيوي بود.» قاضي مقيسه بر اصل ديگري هم تاكيد دارد و آن نقش رابطي است كه فلاح هروي با سابقه 30 سال خدمت در نهاد اطلاعاتي كشور از عهده‌ ايفاي آن به خوبي برآمده است. مقيسه در ادامه، اين گونه عنوان مي‌كند: «اين كلاهي كه سر شركت نفت رفته به خاطر اعتماد مسوولان به شما بوده، چون شما زنجاني را معرفي كرديد، عامل اصلي كلاهبرداري و اختلاس شخص شما هستيد.» در ادامه، مشروح سيزدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات همدستان زنجاني را مي‌خوانيد.
متهم: كسي نگفته من در كدام معامله نفتي حضور داشتم
حميد فلاح هروي، متهم رديف سوم پرونده نفتي در دفاعياتش گفت: يكي از اتهاماتي كه در كيفرخواست به آن اشاره شده اين است كه من در موضوعات نفتي حضور داشته‌ام، اما اصلا مشخص نيست در كدام معامله‌هاي نفتي، حتي هيچ كس ادعايي نكرده كه دال بر اين موضوع باشد. حتي زنجاني در يك نامه‌اي بيان كرده كه فلاح آدم خوبي است، اما به دنبال گزارش نوشتن و پليس بازي است، ولي در كار نفتي دخالت نداشته است.
قاضي: تمام پول‌هايي كه گرفتيد
 مربوط به معاملات نفتي بود
قاضي مقيسه در خصوص همين نامه‌اي كه فلاح از آن ياد كرد، گفت: اين نامه زنجاني در آخرين روزهاي غارتگري شماست. اين نامه اصلا قابل مطرح كردن نيست و دليلي براي رد اتهامات شما نمي‌شود. خواندن اين نامه كاملا حاشيه‌اي است. تمام پول‌هايي كه شما گرفتيد و فعاليت در بانك‌ها همه مربوط به معاملات نفتي بوده است. اما متهم رديف سوم در پاسخ گفت: من مجددا تاكيد مي‌كنم كه به هيچ عنوان در موضوعات نفتي دخالت نداشته‌ام، نه در جلسه‌اي حضور داشته‌ام و نه ريالي پول به حساب من واريز شده، اگر در اين رابطه سندي وجود دارد ارايه دهيد. قاضي مقيسه گفت: اين كلاهي كه سر شركت نفت رفته به خاطر اعتماد مسوولان به شما بوده، چون شما زنجاني را معرفي كرديد، عامل اصلي كلاهبرداري و اختلاس، شخص شما هستيد.
وكيل شركت نفت: امضاي فلاح پاي معاملات فروش نفت بود
در ادامه صادقي قهاره، وكيل مدافع شركت نفت در واكنش به اظهارات فلاح هروي گفت: «ال‌‌سي»هايي كه بابت فروش نفت صادر شده هم به امضاي زنجاني و هم به امضاي فلاح هروي رسيده است، اين فرد عضو هيات‌مديره شركت‌هاي زنجاني بوده است. به گزارش خبرگزاري ايسنا، متهم گفت: گويا آقاي وكيل اصلا در جلسات قبل حضور نداشتند! قاضي مقيسه گفت: گويا شما در جلسات قبل نبوده‌ايد كه چنين ادعاهايي مي‌كنيد. مگر شما براي هواپيماسواري به مالزي رفته بوديد؟ مگر شما تاكنون هواپيما سوار نشده بوديد؟ فلاح هروي گفت: من نه كسي را معرفي كردم و نه در جلسه‌اي بودم. «ال‌سي»ها را هم من امضا نكردم و امضاهاي من مربوط به يك صورتجلسه بوده است. از ابتداي بازداشت به بازپرس پرونده گفتم كه صورتجلساتي كه عليه من هست را قبول ندارم؛ زيرا امضاي من نيست. حتي بازپرس هم اين موضوع را قبول كرد.  قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: به قدري جرم شما واضح و روشن است كه بازپرس ديگر نيازي به كارشناسي نداشته است. وقتي شما اظهارات زنجاني را به دو بخش دروغ و واقعيت تقسيم و به نفع خود برداشت مي‌كنيد يعني اظهارات شما كذب است. قاضي مقيسه گفت: اگر در زمان مشاركت با زنجاني متوجه شديد كه امضاي‌تان جعل شده بايد همان موقع شكايت مي‌كرديد. متهم گفت: من در زمان بازداشتم متوجه جعل امضاهايم شدم. حتي اظهارات ديگران در بازپرسي‌ها مشخص است. در اظهارات زنجاني هم آمده كه امضاها اسكن شده است. قاضي مقيسه گفت: ما هم مي‌دانيم كه امضاها اسكن شده، اما رضايت شما بر آن وجود داشته است و دليل اين حرف من اظهارات زنجاني است كه گفته شما در جريان اسكن امضاها بوده‌ايد. شما و شمس با تمام وجود دستورات زنجاني را عملي مي‌كرديد. اگر شما دو نفر نبوديد زنجاني حتي نمي‌توانست 50 هزار تومان از اموال بيت‌المال را غارت كند. شما ايادي زنجاني بوديد و هدف‌تان مطامع دنيوي بود. شما سايه به سايه با بابك زنجاني و شريك وي بوديد لذا وقت دادگاه را با خواندن اظهارات تكراري در كيفرخواست نگيريد.
وكيل شركت نفت: تجارب شما در خدمت غارت بيت‌المال قرار گرفت
مهدوي، وكيل مدافع شركت نفت خطاب به فلاح‌هروي گفت: شركت اس‌تي‌تي بنكرز با يك ميليون تومان به ثبت رسيده است. آيا اين شركت امكان گشايش ال‌ سي داشته است و آيا شما از خريد نفت توسط بابك زنجاني اطلاع نداشته‌ايد؟ سمت شما در شركت‌هاي وي دكوري بوده يا واقعي بوده است، متاسفانه تجارب شما در خدمت دشمن و غارت بيت‌المال قرار گرفت. فلاح هروي پاسخ گفت: من امضا نكردم، صورتجلسه ساختگي است و بارها تقاضاي كارشناسي كردم. اما پرونده بيمارستان پارسيان هم از مواردي بود كه در جلسه ديروز از سوي فلاح هروي مطرح شد كه در اين هنگام قاضي مقيسه خطاب به او گفت: اين مورد ربطي به پرونده ندارد، به آن نپردازيد، بلكه نمونه‌اي از جعل بوده كه در دادگاه رسيدگي مي‌شود. اگر در صلاحيت بنده بود مفصلا به قضيه بيمارستان مي‌پرداختم كه چه كرده‌ايد و چه مقدار غارت كرده‌ايد، اما اين قسمت ربطي به پرونده نفت ندارد و نمونه‌اي از جعليات شماست كه در دادگاه عمومي مطرح شده است. نجفي، نماينده دادستان گفت: در خصوص بيمارستان پارسيان طبق رديابي‌هاي صورت‌ گرفته 20 ميليارد پول به حساب وابسته‌هاي شما رفته است و مدارك آن موجود است.  
وكيل متهم: يك ميليارد و 400 ميليون يورو با تصويب چهار وزير پرداخت شد
در اين هنگام افشار، وكيل مدافع فلاح هروي در دفاع از موكلش گفت: در خصوص بدهي نفت هيچ كجا موكلم امضا‌كننده و انتقال‌گيرنده نبوده و هيچ‌وجهي به حساب وي واريز نشده است. وي درباره بدهي يك ميليارد و 400 ميليون يورويي نفت گفت: اين مبلغ با تصويب چهار وزير پرداخت شده و چيزي نيست كه در حوزه اختيارات چهار وزير باشد، بلكه نياز به مصوبه داشته است. وقتي افرادي كه در آن مرحله حضور داشته‌اند صحت اقدامات زنجاني را تاييد مي‌كنند و بيت‌المال را در اختيارش مي‌گذارند و فريب مي‌خورند، چطور انتظار داريد كه موكلم به اعمال مجرمانه زنجاني پي مي‌برد؟  
افشار ادامه داد: فساد از طريق جعل يكي از اتهامات موكل من است. به طور قطع يك سند وجود ندارد كه نشان دهد موكل من جعلي انجام داده است. مشاركت در كلاهبرداري عنوان اتهامي ديگري است كه به موكل من نسبت داده شده است. در اين خصوص بحث معرفي زنجاني به مسوولان مطرح شده است. در حالي كه بر اساس اظهارات و اسناد آقاي زنجاني از سال 87 با مديران و مسوولان همكاري داشته است و حدود 300 تا 400 ميليون يورو براي شركت‌هاي اين افراد جابه‌جا كرده است؛ لذا معرفي را نمي‌توان مبنا قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون