• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

رييس قوه قضاييه:

بايد نداي وحدت مسلمين دربرابر فتنه‌انگيزي‌هاي دشمن بلند باشد

رييس قوه قضاييه، با تاكيد بر لزوم كاهش عوامل مربوط به خطاهاي انساني در تصادفات، به دادستان كل كشور دستور داد كه به همراه وزراي مربوط به موضوع سوانح جاده‌اي ورود پيدا كند تا علاوه بر رسيدگي‌هاي احتمالي قضايي، نقاط آسيب براي پيشگيري از حوادث مشابه و كاهش تلفات جاده‌اي شناسايي شود. به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي با تاكيد بر لزوم كار علمي در باب حقيقت ولايت و معارف اهل‌بيت(ع) در اين زمينه، اظهار كرد: بحث «ولايت» علاوه بر ثمرات اعتقادي، حرف‌هايي نو در روزگار ما براي بشر دارد. رهبر معظم انقلاب در ديدار اخيرشان با طلاب فرمودند كه جهان تشنه حرف‌هاي نو است و اسلام حرف‌هايي نو دارد. يكي از اين حرف‌هاي نو، بحث ولايت است و مي‌تواند سرمنشا سخناني نوين براي بشر امروزي باشد. چنانكه به عنوان مثال براي فردي مثل پروفسور كربن كه در زمينه فلسفه و عرفان شيعي كار مي‌كرد، مباحث مربوط به ولايت بسيار اعجاب‌آور بود و اين مباني براي بسياري از انديشمندان جهان مي‌تواند داراي اهميت باشد. آيت‌الله آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برگزاري مناسك حج، بر لزوم توجه هرچه بيشتر به وحدت جهان اسلام و مبارزه با فتنه‌انگيزي‌هاي دشمن تاكيد كرد و گفت: دشمنان جهان اسلام انواع فتنه‌گري‌ها را براي ايجاد شكاف در بين مسلمانان صورت مي‌دهند كه در راس آنها اقدامات خصمانه و خباثت بار امريكاست. دولت امريكا به ظاهر در مقابل تروريست‌ها قرار دارد اما رسما و در باطن براي ايجاد شكاف در جامعه مسلمين از تروريست‌ها حمايت مي‌كند و آنها را مقابل جهان اسلام قرار مي‌دهد. رييس قوه قضاييه با اشاره به انواع جنايات در يمن، فلسطين، ميانمار، سوريه، عراق و افغانستان با حمايت‌هاي تسليحاتي و سياسي امريكا اظهار كرد: واقعا دستگاه‌هاي عريض و طويل حقوق بشري بايد به دليل سكوت‌شان در برابر اين جنايات به چالش كشيده شوند. آيت‌الله آملي لاريجاني تاكيد كرد: امروز، روز همگرايي مسلمين است و بايد نداي وحدت در برابر فتنه‌انگيزي‌هاي دشمن بلند شود. بايد كساني را كه به راه دشمن مي‌روند از خودمان جدا كنيم و با همفكري همه علماي جهان اسلام، راهكارهاي اساسي براي برون‌رفت از چالش‌هاي موجود بيابيم.
ميزان تصادفات را نمي‌توان به صفر رساند
رييس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با ابراز تاسف از حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگاني در شهرستان داراب، اين حادثه دلخراش را به خانواده‌هاي داغديده تسليت گفت و تاكيد كرد: با وجود تلاش همه دستگاه‌ها از جمله نيروي انتظامي براي كاهش تلفات جاده‌اي، ميزان اين تلفات زياد است و بايد موارد مربوط به خطاي انساني در وقوع اين حوادث به طور جدي كاهش يابد؛ گرچه طبيعي است كه ميزان تصادفات را نمي‌توان به صفر رساند. بر همين اساس از آنجا كه موضوع، مربوط به حقوق عامه است از دادستان كل كشور مي‌خواهم كه با همراهي وزراي مربوطه به اين موضوع ورود كند تا علاوه بر رسيدگي‌هاي احتمالي قضايي، با چاره‌انديشي و همفكري نقاط آسيب براي پيشگيري از حوادث مشابه و كاهش تلفات جاده‌اي شناسايي شود. آيت‌الله آملي لاريجاني افزود: جهات انساني اين حوادث بايد مورد توجه قرار گيرد. چرا بايد عده‌اي دانش‌آموز در يك اردوي دانش‌آموزي كه برنامه ضروري و واجبي هم نبوده است براثر بي‌تدبيري و سهل‌انگاري يا خواب‌آلودگي يك راننده از بين بروند. گرچه رييس‌جمهور محترم دستورات لازم را براي پيگيري اين موضوع صادر كردند و ظاهرا وزير محترم آموزش و پرورش نيز فعلا دستور به لغو اردوها داده‌اند اما به هر حال پاك كردن صورت مساله چاره كار نيست بلكه بايد بحث امنيت حمل و نقل در جاده‌هاي كشور به شكل جدي و آسيب‌شناسانه‌اي مورد بررسي و توجه قرار گيرد تا از موارد مشابه جلوگيري شود. در كنار اين موارد اگر كوتاهي‌هايي نيز محرز شد قطعا دستگاه قضايي در چارچوب قانون با آن برخورد قضايي مناسب خواهد كرد.
راه‌اندازي امضاي الكترونيك موجب كاهش بسياري از مفاسد مي‌شود
آيت‌الله آملي لاريجاني در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اقداماتي نظير راه‌اندازي امضاي الكترونيك و ابلاغ الكترونيكي كه موجب كاهش بسياري از مفاسد و همچنين افزايش تكريم شهروندان مي‌شود، از تلاش‌هاي مركز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه قدرداني و بر لزوم ادامه يافتن اين اقدامات با قوت هرچه بيشتر تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون