• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3898 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ شهريور

نخستين حركت جدي تئاتر خصوصي در رشت متوقف شد

گام معلق مميزي در گيلان

بابك احمدي

 

«بعد از لغو زنجيره‌اي كنسرت‌هاي موسيقي در شهرستان‌ها گويا نوبت به تئاتر رسيده است. » اين بخشي از اظهارنظر سمانه زندي‌نژاد كارگردان نمايش «اگه بميري... » است كه روز گذشته اعلام كرد مسوولان اداره كل ارشاد استان گيلان مجوز اجرا در شهر رشت را به او و گروهش نداده‌اند. نمايشي كه 30 شب در تماشاخانه ايرانشهر تهران روي صحنه رفت، از سوي حدود 5 هزار تماشاگر ديده شد و طبق هماهنگي‌ها قرار بود از 15 تا 19 شهريورماه – هر شب دو اجرا- را در تماشاخانه خصوصي تازه فعال شده «هامون» شهر رشت تجربه كند. زندي‌نژاد مي‌گويد: «مدير توليد نمايش با آقاي فاضلي مديركل ارشاد گيلان تماس گرفت و او گفت كه پنج بازبين كار را رد كردند و وقتي فيلم اجرا را به سه بازبين ديگر هم داده، آنها هم كار را رد كرده‌اند. براي من اين اتفاق خيلي عجيب است كه نمايشي در تهران اجراي عمومي مي‌شود و هيچ مشكلي پيش نمي‌آيد ولي در رشت كه مردمي فرهنگي دارد، مجوز اجرا نمي‌گيرد. »
اتفاقي كه به گفته اين هنرمند از «مديريت جزيره‌اي و مجزا در ديگر شهرها» حكايت دارد. «من با خانمي از اداره كل ارشاد استان گيلان تماس گرفتم و او گفت كه من به كار شما مجوز داده‌ام و نام آقايي را اعلام كرد كه با او تماس بگيرم. وقتي با آن آقا تماس گرفتم به من گفت كه آن خانم تصميم‌گيرنده است! و به كار شما مجوز نداده است. بعد با هر دو تماس گرفتم و تلفن‌هاي همراه‌شان از دسترس خارج بود.» روح‌الله زندي‌فرد مديرتوليد گروه با بيان اينكه «خانم‌ها نجاتي و نادري و آقايان هنرمند، ميرمعنوي و عموزاده بازبينان «اگه بميري» در رشت بوده‌اند.  تاكيد دارد «گروه نمايشي آمادگي داشته هرگونه پيشنهاد از جانب بازبينان را اعمال كند، همانند حذف برخي آكسسوارها و تغييرات در ميزانسن؛ اما به گفته زندي‌فرد خانم نجاتي حتي پيش از ديدن دو بازبين نهايي اجرا را در نامه‌اي كنسل كرده است.»
در همين حال شايعاتي مبني بر انتقال نجاتي به تهران به گوش مي‌رسد. اما جدي‌ترين واكنش به اتفاق رخ داده از سوي الهام كردا بازيگر اين نمايش صورت گرفت.
«گويا هر شهري قانون خودش را دارد. گويا ديدن جمعيتي كه براي ديدن يك كار فرهنگي در يك مكان جمع مي‌شوند اين روزها به مذاق عده‌اي ناخوش است و اين‌بار گريبان ما را گرفت. در زمانه‌اي زندگي مي‌كنيم كه با ترس و محافظه‌كاري نه تنها چيزي درست نمي‌شود چه بسا بد و بدتر خواهد شد. خصوصا اگر مسووليتي روي دوش‌مان است.» اين بازيگر كه از حاميان جدي حسن روحاني در كمپين‌هاي تبليغاتي انتخابات رياست‌جمهوري بود در ادامه مي‌نويسد: «تا آخرين لحظه‌ هي بازي بازي كردند و جواب سربالا دادند... در آخر گفتند نه. بايد طراحي صحنه را عوض مي‌كرديم، كاري كه ٣٠شب در تهران اجرايش كرديم و حتي يك نفر آنچه را به ذهن شما متبادر شد، بله به ذهن شما مسوول محترم، به ذهنش نرسيد. براي‌تان قطعا مهم نيست كه همه ما برنامه‌هاي مهمي در زندگي‌مان را لغو كرديم و به عشق مردم و رسالت فرهنگي‌مان لبيك گفتيم به اين دعوت. براي‌تان مهم نيست كه مردم و جوان‌هاي شهرتان كه تشنه تئاتر هستند را محروم كرديد.» بنابراين به نظر مي‌رسد مسوولان ارشاد استان گيلان تصميم خود را گرفته‌اند و بايد پرونده نخستين حضور جدي يك گروه تئاتري با سرمايه خصوصي در سالني با مديريتي خصوصي در شهر رشت را به واسطه رويكرد جزيره‌اي در بحث صدور مجوز‌ها بست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون