• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3902 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ شهريور

خبر كوتاه

فروش آخرين ساخته كيارستمي به امريكا و بريتانيا
كمپاني «Janus Films» حق پخش فيلم «۲۴‌فريم» را در امريكاي شمالي و بريتانيا به دست آورد. فيلم تجربي «۲۴ فريم» آخرين ساخته عباس كيارستمي كه تهيه‌كنندگي آن بر عهده احمد كيارستمي و «چارلز گيلبرت» از كمپاني
«CG Cinema» است، طي سه سال مقابل دوربين رفته است و نخستين نمايش خود را امسال در بخش ويژه به مناسبت هفتادمين سالگرد برگزاري جشنواره كن تجربه كرد. «Janus Films» كمپاني خواهر «Criterion Collection» كه مسووليت توزيع «۲۴ فريم» را در اختيار گرفته، قرار است شرايط اكران اين فيلم را از سال آينده ميلادي در امريكاي شمالي و بريتانيا فراهم كند. كمپاني «Criterion Collection» نيز پيش از اين اعلام كرده مجموعه‌اي از آثار منتخب عباس كيارستمي را در سال ۲۰۱۸ ترميم و بازسازي مي‌كند.

«ليلا» دوباره به پرده سينماها مي‌آيد
فيلم سينمايي «ليلا» پس از 20 سال در روز ملي سينما و در گروه هنروتجربه دوباره بر پرده سينماهاي مي‌آيد. طبق گزارش رسيده، گروه هنروتجربه از همان آغاز فعاليت خود، به مناسبت‌هايي يكي از فيلم‎هاي كلاسيك و ماندگار تاريخ سينماي ايران را به نمايش درآورده ‎است از جمله اين فيلم‌ها مي‌توان به «گاو»، «ساز دهني»، «باشو، غريبه كوچك»، «اون شب كه بارون اومد»، «گاوخوني»، «شهرزيبا»، «رقص در غبار»، «چهارشنبه سوري»، «دختر لر»، «ديده‌بان» و… اشاره كرد و حالا همزمان با روز ملي سينما فيلم خاطره‌انگيز و پرطرفدار «ليلا» به كارگرداني داريوش مهرجويي اكران خود را در هنروتجربه آغاز مي‎كند. «ليلا» دوازدهمين فيلم بلند داريوش مهرجويي در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و در سالي كه به نمايش درآمد، تمام جوايز اصلي جشنواره فيلم فجر را از آن خود كرد.

جشن مستقل سينماي مستند برگزار شد
نهمين جشن مستقل سينماي مستند ايران شامگاه شنبه ۱۸ شهريور با حضور هنرمندان و مستندسازان در تالار مركزي همايش كتابخانه ملي برگزار شد. منوچهر طياب از پيشكسوتان اين حوزه با حضور روي صحنه اظهار كرد: اين جشن مانند يك خواب خوش است كه بعد از ۴۰ سال به واقعيت پيوسته است. كارگردانان مستند در آن سال‌ها به سختي اين سينما را جلو بردند و مشكلات فراواني داشتند. نه دانشكده‌اي بود و نه مركز و نه بودجه‌اي وجود داشت. تنها علاقه شخصي و مهر به مملكت‌مان بود. خوشبختانه سينماي مستند ما در جهان معرفي شده است و ما منتظريم ببينيم جوانان راجع به كشورشان چه مي‌گويند ما كارگزاران فرهنگ هستيم. در ادامه نيز جايزه ويژه هيات داوران اين جشن توسط مرتضي رزاق كريمي و مهوش شيخ‌الاسلامي به محسن استادعلي براي فيلم «زنانگي» اهدا شد. همچنين منوچهر شاهسواري و همايون اسعديان ديپلم افتخار و تنديس شير ايراني را در بخش بهترين كارگرداني مستند بلند به حسام اسلامي براي فيلم «متهمان دايره بيستم» اهدا كردند. جايزه بهترين كارگرداني فيلم مستند كوتاه به فاطمه موسوي و جايزه بهترين فيلم در بخش مستند كوتاه به معصومه نورمحمدي اهدا شد. مهدي قنواتي براي فيلم «همجا» در بخش بهترين كارگرداني مستند نيمه‌بلند ديپلم افتخار و تنديس شير ايراني دريافت كرد.

ايجاد نخستين تكنوپارك انيميشن در روسيه
رييس استوديوي فيلمسازي «سايوزمولت فيلم» از راه‌اندازي نخستين تكنوپارك انيميشن روسيه در مسكو خبر داد. بوريس ماشكوتسوف، رييس استوديوي فيلمسازي «سايوزمولت فيلم» با اشاره به ايجاد نخستين تكنوپارك انيميشن كشور در مسكو توضيح داد: ما فعاليت‌هاي انجام شده همكاران خود در كشورهاي مختلف را مورد بررسي قرار داديم و به اين اطمينان رسيديم كه ايجاد تكنوپارك بسيار درست و لازم است. در اين خصوص ما توجه خاصي به كره جنوبي و چين خواهيم داشت و تلاش خواهيم كرد بهترين دستاوردهاي هر يك از اين كشورها را بيابيم. براي مثال در چين انيميشن در برنامه فدرال توسعه اقتصاد قرار گرفته است و ظرف ۱۰ سال، توليد آن ۶ برابر رشد داشته است. از سال ۲۰۰۵ در جمهوري خلق چين بيش از ۳۰ تكنوپارك تاسيس شده است كه بزرگ‌ترين آنها با ۳۰۰ استوديو در شهر هانگزو قراردارد كه ۲۰۰ هزار دقيقه در سال انيميشن توليد مي‌كند. دولت كره جنوبي در سال ۲۰۰۰ ايستگاهي دولتي با وظايفي از جمله گسترش صنعت و خلاقيت ايجاد كرده است. حمايت دولتي از صنعت انيميشن در سال ۲۰۱۶ در اين كشور ۲۵۰ ميليون دلار و حجم توليد آن بيش از ۲۰۰ هزار دقيقه بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون