• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

شروع پرحاشيه براي سي‌امين جشنواره موسيقي

شور پاپ فارسي در حال و هواي موسيقي كلاسيك

اعتماد|با به پايان رسيدن جشنواره‌هاي تئاتر و فيلم، حالا نوبت به جشنواره موسيقي رسيده تا علاقه‌مندان اين رشته هنري را دور هم جمع كند. به گزارش خبرنگار ما، مهم‌ترين فستيوال موسيقي سه روز از شروعش مي‌‌گذرد و در اين مدت كوتاه تنها توانسته رضايت مخاطبان موسيقي پاپ را به خود جلب كند، از طرفي ديگر قبل از آغاز جشنواره در نشست خبري از اتفاقات جذابي مانند حضور ياني و كيتارو و همچنين تجليل از استاد حسين عليزاده خبر داده شد كه تا به امروز هيچ كدام عملي نشده است.

  پاپ‌ها پيشتاز در جذب تماشاگر

 سي و امين جشنواره موسيقي قرار بود از جمعه 24 بهمن آغاز شود، اما عملا با اجراي كنسرت‌هاي پاپ فريدون آسرايي و مازيار فلاحي در مركز همايش‌هاي برج ميلاد، 23 بهمن كليد خورد. نكته قابل توجه در اين جشنواره استقبال دوستداران موسيقي از اجراهاي پاپ بود تا جايي كه تقريبا همه بليت‌هاي اين بخش قبل از جشنواره فروخته شده بود. با اين حال در مقام مقايسه استقبال از موسيقي پاپ بيشتر از موسيقي كلاسيك بود. سالن‌هاي تالار وحدت، رودكي، ايوان شمس، فرهنگسراي نياوران، فرهنگسراي ارسباران و برج آزادي ديگر مكان‌هايي هستند كه تا 30 بهمن‌ سي‌امين جشنواره موسيقي فجر را در بخش‌هاي نواحي، رقابتي، نسلي ديگر، ويژه بانوان، بين‌الملل، استعدادهاي درخشان و كودك و نوجوان، ميزباني مي‌كنند.
فريدون آسرايي كه با 20 دقيقه تاخير حدود ساعت 18:30 روز پنجشنبه بر جايگاه حاضر شده بود، خطاب به حاضراني كه برخلاف مخاطبان بيشتر اجراهاي پاپ، تنها جوانان و نوجوانان را شامل نمي‌شدند، خوشحالي خود را از اينكه در افتتاحيه جشنواره موسيقي فجر به روي صحنه رفته است، ابراز كرد. آسرايي در اين شب، آثاري آشنا چون «عشق يعني... »، «گل نازم»، «نگاه تو قلبمو برده»، «طاقت بيار»، «خودت آرامشم بودي» و «مجنون توام» را براي حاضران خواند. او همچنين با اشاره به باران روزهاي اخير تهران، ترانه «كبوتر» را با موضوع جانبازان جنگ اجرا كرد. ضمن آنكه با اشاره به اينكه تنها يك‌بار، يك ترانه منفي را اجرا كرده كه از آن پشيمان است، قطعه «پشيموني» را با همراهي علاقه‌مندان به صدايش، در اين شب اجرا كرد. علاوه بر اين مازيار فلاحي كه امسال، يك اجرا در جشنواره براي او در نظر گرفته شده است در نخستين شب اجراي كنسرت‌هاي پاپ سي‌امين جشنواره موسيقي فجر از ساعت 21:30 روز پنجشنبه با نيم ساعت تاخير روي صحنه رفت. نخستين روز از سي‌امين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر با حاشيه‌هايي در سالن‌هاي مختلف شهر سپري شد. برج آزادي كه امسال ميزبان بخش رقابتي جشنواره موسيقي فجر شده است، هيچ تبليغات محيطي براي جشنواره انجام نداده است. رهگذراني كه از اين محدوده عبور مي‌كنند، تحت هيچ شرايطي متوجه برگزاري اين رويداد فرهنگي در برج آزادي نمي‌شوند و اين در حالي است كه اين پايگاه جشنواره، تنها به نصب يك پوستر در محوطه لابي سالن بسنده كرده است.

     بداهه‌نوازي پيانيست آلماني‌ رويداد مهم جشنواره موسيقي

 بداهه‌نوازي پيانيست آلماني‌، «يويا وندت» روي قطعه «اي ايران» يكي از رويدادهاي مهم نخستين شب از جشنواره موسيقي فجر بود كه با استقبال مخاطبان همراه شد. يا وندت در حالي شامگاه 24 بهمن در تالار وحدت به روي صحنه رفت كه با بداهه‌نوازي روي قطعه «اي ايران» مخاطبان را به وجد آورد. او در توضيح اين قطعه گفت: قطعه‌اي كه اجرا مي‌كنم از ساخته‌هاي خودم است، اما دوست دارم به آن فضايي ايراني ببخشم كه به نوعي نشان‌دهنده دوستي است. اين هنرمند پيانيست قطعاتي از ساخته‌هاي خودش و ديگر آهنگسازان همچون ويوالدي، هنري ‌مانچيني، فرانز ليست، ولاديمير هورويتز، فتس والر، پاول دزموند، آلبنيز و كورساكف را اجرا كرد. از آنجا كه من شنيده بودم در جشنواره موسيقي فجر آهنگسازاني از كشورهاي مختلف و از سبك‌هاي گوناگون حضور دارند، من هم بر همين اساس برنامه متنوعي انتخاب كردم كه در آن موسيقي كلاسيك، موسيقي جاز، موسيقي راك و تاثيراتي از موسيقي پاپ وجود دارد. يويا وندت با اشاره به بخش‌هايي از اجرايش گفت: من براي بخش بيز اين كنسرت اجراي قطعه «اي ايران» را در نظر گرفتم كه با موسيقي غربي آن را تلفيق كرده‌ و سعي كردم در اين بخش از بداهه‌نوازي بهره بگيرم. يويا وندت نوازنده پيانو، اهل هامبورگ آلمان است كه در آمستردام و نيويورك به تحصيل در رشته جاز پرداخت و كنسرت‌هايي با ستاره‌هاي بين‌المللي برگزار كرد.

    نادرمشايخي در تالار وحدت

 بخش ديگري از اجراهاي شب نخست، به كنسرت اركستر فرهنگي شهر تهران به رهبري نادر مشايخي در تالار وحدت اختصاص داشت. مشايخي در بخش دوم اجرا به دليل حال نامساعدش به روي صندلي نشست و اركستر را به حالت نشسته رهبري كرد. در اين اجرا كه عصر روز جمعه 24 بهمن به‌ عنوان نخستين اجراي تالار وحدت در نخستين روز از سي‌امين جشنواره موسيقي فجر به صحنه رفت، اركستر فيلارمونيك خانه هنرمندان ايران (اركستر شهر تهران) كه 29 دي‌ماه موجوديت خود را اعلام كرده است، در ابتدا به نواختن سرود ملي پرداخت كه پيش‌تر احتمال اجراي آن توسط يكي از اركسترهاي خارجي حاضر در جشنواره مطرح شده بود. در اين بخش علاوه بر آثاري از آروو پرت، گابريل فوره، پرو كوفيف و شوستاكوويچ، اثر معروف مرتضي‌خان ني‌داوود (پيش‌درآمد اصفهان) كه با تيتراژ سريال «هزاردستان» براي علاقه‌مندان موسيقي ايران شناخته شده است، با خوانندگي عبدالحسين مختاباد اجرا شد. براي قطعه‌هاي متنوع اين بخش، علاوه بر سازهاي زهي، بادي و كوبه‌اي اركستر، سازهاي ايراني چون كمانچه، قيچك، ني، دف، تنبك و شورانگيز نيز به‌طور متناوب به‌ كار گرفته شدند.
صديق تعريف و محمد سرير، از هنرمندان حاضر در اجراي اركستر فرهنگي شهر تهران بودند؛ اركستري كه اعلام شده با حمايت شهرداري تهران، شوراي اسلامي شهر تهران، معاونت امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي‌كند و بيژن كامكار نيز از ديگر سوليست‌هاي آن است. در ادامه نيز با حضور عبدالحسين مختاباد - عضو شوراي اسلامي شهر تهران -  به روي صحنه، قطعه «شهيدان خدايي»، ساخته هوشنگ كامكار، با شعري از مولانا اجرا شد. پس از آن، با خروج مختاباد، تا پايان بخش نخست اجرا، شش اثر ديگر از ساخته‌هاي بتهون، باخ و باتيست لولي (مارش تركي) اجرا شد.

 تشويق‌هاي پي در پي مخاطبان براي «چارتار»

 گروه موسيقي «چارتار» در دومين شب اجراهاي بخش پاپ جشنواره موسيقي فجر، درميان استقبال كم نظير مخاطبان به صحنه رفت. علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد و پيروز ارجمند مدير دفتر موسيقي وزارت ارشاد و همچنين فرزاد حسني، مجري تلويزيون در اين اجرا حضور داشتند. شروع اين اجرا از همان ابتدا با انرژي و تشويق‌هاي پي در پي مخاطبان همراه شد به گونه‌اي كه با نقش بستن اسم «چارتار» بر صفحه نمايش و همچنين نماهنگ كوتاهي از اين گروه، حضار با دست زدن‌هاي مكرر از اعضاي اين گروه موسيقايي دعوت كردند كه به استيج بيايند و به اين ترتيب نوازندگان در جايگاه‌هاي خود قرار گرفتند و آرمان گرشاسبي خواننده گروه نيز به آنها اضافه شد. آرمان گرشاسبي در ميانه‌هاي اجراي اين گروه كه قطعه‌هاي تنها آلبوم منتشرشده خود را زنده اجرا كردند، در جمله‌هايي ابراز اميدواري كرد كه جشنواره موسيقي فجر در سال‌هاي آينده طوري برگزار شود كه هر گروهي در بخش مزبور به سبكي كه اجرا مي‌كند، بتواند حضور يابد و از اين رو، شرايط به گونه‌اي شود كه گروه «چارتار» مجبور نباشد در بخش موسيقي پاپ حضور داشته باشد. او تاكيد كرد، نوع موسيقي چارتار پاپ نيست؛ اگرنه بحثي نداشتند. گروه «چارتار» با اعلام اينكه در حال توليد دومين آلبوم خود هستند، علاوه بر قطعه‌هايي چون «آشوبم»، «باران تويي» و «شبيه مرداب»، از آلبوم اول، يكي از قطعه‌هاي  در حال آماده‌سازي آلبوم جديد را هم به عنوان هديه براي حاضران  اجرا كردند.

   روزي بي‌حاشيه

دومين روز از جشنواره موسيقي با اجراي 15 گروه ادامه داشت. سالن رودكي ساعت 15 ديروز در بخش استعدادهاي درخشان ميزبان دونوازي ويولنسل و پيانو مهگل طاهري بود. پس از آن، امين مجدم‌زاده اجراي دونوازي ويلن و پيانو داشت و تكنوازي پيانو مريم صوفي نيز بخش ديگري از اين برنامه بود. همين سالن در ساعت 18:30 ميزبان بخش رقابتي گروه‌نوازي كلاسيك غيرايراني بود. اركستر مجلسي «رسا» به سرپرستي مظفر نبيلي و كوراتت گيتار كلاسيك «چهارفصل» به سرپرستي وحيد وحيدپور امروز با هم رقابت كردند. سالن رودكي ساعت 21:30 هم ميزبان اجراي دوئت پيانو و كلارينت ايران و اتريش بودكه در واقع تكرار اجراي شب گذشته به حساب مي‌آيد. اين در حالي است كه كوارتت ايتاليا ساعت 18:15 به تالار ايوان شمس رفت و اركستر «ايستگاه» به سرپرستي مهدي نوروزي ساعت 21 در همين سالن اجراداشتند. اما در بخش ويژه‌ بانوان، گروه موسيقي «دادمهر» به سرپرستي پروين سلطاني ساعت 18:15 در فرهنگسراي نياوران اجرا داشتند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون