• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

اعلام آمادگي آلمان و ايتاليا براي سرمايه‌گذاري در ايران

معدني‌ها چشم انتظار فاينانسورهاي جديد

گروه اقتصادي

بخش معدني كشور يكي از بخش‌هايي است كه بعد از برجام ميزبان بسياري از هيات‌هاي مختلف خارجي بود و سرمايه‌گذاران زيادي تمايل به حضور در بخش معدني ايران داشتند. بخشي كه قرار بود زماني جاي درآمد نفت را بگيرد و جايگزين نفت شود حالا چشم انتظار فاينانسورهاي جديدي است كه قرار است كارهاي توسعه‌اي ايران در اين بخش را انجام دهند. البته از همان ابتدا هم مشخص بود كه بخش معدني ايران با همه مزيت‌هايش اما براي جذب سرمايه‌گذاري زمانبر‌تر از ساير بخش‌ها حاضر خواهد شد.
 اما گويا اين تلاش‌ها در حال به ثمر نشستن است به گونه‌اي كه مهدي كرباسيان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، از انعقاد قرارداد فاينانس ميان ايران و آلمان طي روزهاي گذشته خبر داده و گفته است: «خبرهاي خوش از فاينانس‌هاي معدني كشورهاي مختلف دنيا براي ايران در راه است. خبرهاي خوش فاينانسي براي معدن و صنايع معدني ايران در راه است. دو تا طرح بسيار خوب كه نهايي شده شامل توسعه فولاد هرمزگان و توسعه جديدي كه در فولاد مباركه رخ خواهد داد، دو روز قبل فولاد مباركه با طرف آلماني به نتيجه رسيده است كه در آينده‌اي نزديك، خبرهاي خوش آن را اعلام خواهيم كرد.»
هر چند كه وي از اعلام حجم فاينانس‌ آلماني‌ها براي فولاد مباركه خودداري كرد اما ادامه داده است: «فاينانس آلمان براي فولاد مباركه اكنون نهايي شده ولي بايد اجازه بدهيد كه امضا شود و سپس رقم آن را اعلام كرد. البته ايتاليايي‌ها هم فاينانس‌هايي را براي ايران در نظر گرفته‌اند. البته مذاكراتي با چيني‌ها نيز صورت گرفته تا بتوان فاينانس چيني را هم جذب كرد، خوشبختانه توافقي هم كه اخيرا وزارت اقتصاد با كره‌جنوبي كرده است نيز شرايط خوبي را براي فاينانس معدن و صنايع معدني ايران فراهم مي‌كند؛ البته به تازگي مذاكراتي را هم با معاون سايناشور چين داشته‌ام، اميدواريم در نيمه دوم سال بتوانيم خبرهاي خوش فاينانسي داشته باشيم.»
اين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت
در عين حال گفته است: « خبر خوش ديگر اين است كه طرح پرونده ۴ زغال‌سنگ طبس كه فاينانس آن منتفي شده بود با حمايت وزارت اقتصاد و دولت در دستور كار قرار گرفته و اميد تا پايان مهرماه، كلنگ عمليات زغال‌سنگ پرونده ۴ طبس را بزنيم.»
كرباسيان البته در ادامه در مورد پرونده دامپينگ فولاد ايران گفت: «ما از ابتدا اعتقاد داشتيم كه اين موضوع غيركارشناسي و بي‌پايه است؛ ما از ابتدا دامپينگ فولاد را قبول نداشتيم؛ بعضي افراد در حوزه فولاد حرف‌هايي از سر دلسوزي زدند و اطلاعاتي و اخباري ارايه كردند و برخي شركت‌هاي اروپايي و آسيايي دلال - كه در اروپا بازار داشتند- جوسازي كرده و بحث دامپينگ فولاد ايران را مطرح كردند. با اطلاعات و اسنادي كه ارايه شد، موضوع دامپينگ فولاد ايران رد شد.»
 صادرات فولاد ايران به كانادا، اروپا و آسيا
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه نقشه‌هاي يك صد هزارم كل معادن ايران منتشر شده و در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد، گفت: «هماهنگي كامل معدن و صنايع معدني، خط مشي وزير صنعت است. در دنيا توسعه در حوزه فولاد، خود مترادف با توسعه است به اين معنا كه يكي از پارامترهاي توسعه و پيشرفت كشورها مصرف فولاد است. به اين معنا كه ايران بايد براي رسيدن به اين پارامتر به توليد و كيفيت محصولات توجه كند؛ ضمن اينكه مصرف نيز در جامعه وسيع‌تر شود.»
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: « انحلال شركت ملي فولاد يكي از اتفاقات نامبارك بود كه نشان مي‌داد حوزه فولاد، از صورت مساله پاك شده است؛ در حالي كه مي‌توانستند آن را كوچك كرده و وظايف آن را تا ۹۰ درصد كاهش دهند؛ بنابراين از تصميمات خوب دولت يازدهم اين بود كه به احياي شركت ملي فولاد راي داد. در دولت يازدهم، بازگشت به وضعيت مناسب در شركت ملي فولاد در دستور كار قرار گرفت، اين در حالي است كه در سال ۸۳ وزير وقت، طرحي را به شوراي اقتصاد ارايه كرد كه ۴ ميليون تن طرح فولادي ايجاد و احداث شود، اما در دولت هشتم، به تصويب نرسيد يا ابلاغ نشد، در حالي كه در دولت نهم، تصميم بر اين شد كه هشت طرح ۸۰۰ هزار تني جايگزين اين طرح ۴ ميليون تني شود، در حالي كه برخي از اين طرح‌ها، نه آب، نه برق و نه زيرساخت داشت.»
كرباسيان با اشاره به كلنگ‌زني يك هفته‌اي هفت طرح فولادي در دولت نهم تصريح كرد: «جايي كه كلنگ‌زني مي‌شود، ديگر نمي‌توان اجرايش را ملغي كرد، بنابراين ما نيز به عنوان يك تعهد، كار را پيگيري كرديم و هفت طرح فولادي را در حال تكميل داريم. فولاد شادگان و ميانه هم‌اكنون در حال توليد هستند، اين در حالي است كه زنجيره فولاد در سال ۲۰۱۵ دچار چالش جدي افت قيمتي شد، اما اكنون قيمت رو به رشد است، ضمن اينكه توليد و اشتغال و توجه به صادرات، در حوزه فولاد به خوبي حاصل شده است. فولاد سال گذشته بيش از ۶ ميليون تن صادرات داشته است، در حالي كه در سال ۹۱، كل صادرات كشور ۲۰۰ هزار تن بوده است.»
كرباسيان گفت: «بناي وزير صنعت در حوزه معدن و صنايع معدني بر دو محور است، به اين معنا كه بين حوزه معدن و صنايع معدني هماهنگي كامل در سياستگذاري، نظارت و اجرا وجود داشته باشد، ضمن اينكه نقشه‌هاي
يك‌صد هزارم كل معادن ايران منتشر شده و به زودي در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه اكنون صادرات فولاد ايران به آسيا، كانادا و اروپا صورت مي‌گيرد.»
وي اظهار داشت: «انتظار ما از شركت ملي فولاد اين است كه به‌عنوان بازوي وزارتخانه، به اجراي طرح‌ها نظارت كنند؛ ضمن اينكه يك موضوع جديد در دوره دولت دوازدهم، تخصصي عمل كردن است و بايد همه وظايف خود را به صورت تخصصي انجام دهند. ضمن اينكه نبايد يك شركت فولادي براي تعرفه، توازن از شمش و مشكلات محيط زيستي، سرگردان باشد. جايگاه اين امر هم شركت ملي فولاد است كه بايد اين وظيفه را به عهده گيرد، ضمن اينكه ظرف دو سال آينده، سفره هفت طرح فولادي را جمع خواهيم كرد.»

هول نزنيد جاي مديران باسابقه را بگيريد
كرباسيان گفت: « هول نزنيد كه بياييد جايگاه مديران باسابقه دهه شصتي را بگيريد، چراكه ما آن سال‌ها تلاش كرديم كه سعي و خطا نكنيم، در حالي كه در دولت نهم و دهم، مشاوران جوان تشكيل شد، اين درحالي است كه برخي از اين افراد كم تجربه بودند و در كنارشان، افراد خناس و دلالي قرار گرفتند كه به جاي وزارتخانه، آنها را روانه زندان اوين كردند؛ نبايد اين تجربه را تكرار كرد؛ پس نبايد براي اين كار عجله كرد. تا كي مي‌توانيم شمش توليد و صادر كنيم، در حالي كه اكنون رقيب فولاد، آلومينيوم است. پس بايد براي بقاي خود، فكري كنيم و در مورد فولاد، از وضعيت كنوني خارج شويم، راهكارهايي هم بايد براي طرح‌هاي جديد ارايه دهيم.»
همچنين سجاديان، رييس هيات‌مديره شركت ملي فولاد در مراسم توديع و معارفه مديرعامل جديد گفت: «دولت بنا دارد كه ۲۰۰۰ نيروي نخبه جوان را از دانشگاه‌هاي كشور جذب كند، بر اين اساس تقاضاي ما اين است كه ۴۰ تا ۵۰ نخبه در حوزه فولاد، جذب اين صنعت شود. اتمام طرح‌هاي نيمه تمام فولادي يكي از ماموريت‌هاي جديد مديرعامل جديد شركت ملي فولاد است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون