• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3905 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ شهريور

صادرات هندوانه ركورد شكست

هندوانه باز هم مانند ماه‌ها و سال‌هاي گذشته در صدر سنگين‌ترين صادرات محصولات كشاورزي قرار گرفت و با بيش از ۵۰۳ هزار تن در پنج ماهه امسال حدود
 ۱۸ درصد بيشتر از پارسال شد اما با وجود افزايش دو سنتي قيمت اين محصول نسبت به سال گذشته همچنان جزو ارزان‌ترين و آب‌دارترين صادرات ايران محسوب مي‌شود.
در پنج ماهه نخست امسال ۵۰۳ هزار و ۷۹۸ تن و ۶۳۵ كيلوگرم هندوانه به ارزش ۹۷ ميليون و ۷۹۸ هزار و ۳۳ دلار به ۲۹ كشور مختلف صادر شد كه نسبت به همين بازده زماني در سال گذشته حدود ۱۸ درصد از نظر وزني و حدود ۳۳ درصد از نظر ارزشي افزايش يافته است.
بلاروس، اتريش، آذربايجان، آرژانتين، ارمنستان، استوني، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربي، انگلستان، بحرين، بلغارستان، پاكستان، تاجيكستان، تركيه، تركمنستان، روماني، سوئد، عراق، عمان، فدراسيون روسيه، قبرس، قزاقستان، قطر، كويت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند مشتريان هندوانه ايراني در پنج ماهه نخست امسال بودند.
صادرات محصولات ارزان‌تر از يك دلار
 خيانت به منابع آبي كشور است
البته در اين ميان نام كشورهايي مانند آلمان، اتريش، انگلستان، هلند، سوئد و... از اتحاديه اروپا و كشورهاي دورافتاده‌اي مانند آرژانتين نشان‌دهنده كيفيت و قيمت مناسب هندوانه ايراني براي بازار جهاني است اما اين افزايش صادرات نمي‌تواند اتفاق خوشايندي براي كشور در زمينه تجارت محصولات كشاورزي، كالاهاي غيرنفتي يا حتي ايران از نظر منابع محدود و بحراني آب و خاك باشد، چرا كه هندوانه جزو آب‌برترين محصولات كشاورزي است كه در رديف پايين‌ترين قيمت نيز قرار دارد و در اين زمينه بايد توليد و تجارت آن را كنترل كرد، چرا كه به جاي هندوانه آب را كه در ايران بحراني است، صادر مي‌كنيم و به نوعي گرفتار صادرات آب مجازي شده‌ايم.
در ميان مشتريان هندوانه ايران، عراق با خريد بيش از ۳۲۱ هزار تن از اين محصول 80/63 درصد سهم بازار آن را از آن خود كرده و رتبه نخست را در ميان ديگر خريداران دارد و پس از آن امارات با ۹۹ هزار تن، تركيه با ۳۶ هزار تن، كويت با ۱۲ هزار تن، افغانستان با 9000 تن، قطر با 8000 تن و عمان با 7000 تن در رتبه‌هاي بعدي مقاصد صادراتي هندوانه ايراني قرار دارند.
قيمت اين محصول آب‌بر نيز گرچه با افزايش دوسنتي نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته مواجه شده و به كيلويي حدود ۱۹ سنت رسيده است اما از نظر كارشناسان اقتصادي در حوزه كشاورزي مانند عيسي كلانتري وزير اسبق كشاورزي و رييس كنوني سازمان حفاظت محيط زيست، حداقل قيمت يك محصول صادراتي كشاورزي از نظر اقتصادي و از حيث مسائل مرتبط با اقتصاد آب و توسعه پايدار بايد يك دلار باشد و اگر يك محصول كمتر از كيلويي يك دلار صادر شود خيانت به آب بحراني ايران و منابع معدود آن است كه وزارت جهاد كشاورزي بايد آن را مديريت كند.
يكي از انتقاداتي كه به مديريت بخش كشاورزي در ايران مي‌شود، بالا بودن صادرات هندوانه ايراني است. هندوانه محصولي بسيار آب بر است و توليد آن براي كشورهايي كه مشكلات كم آبي دارند چندان به صرفه نيست. بسياري صادرات هندوانه را مصداق صادرات آب مي‌دانند و باور دارند توليد هندوانه در ايران بايد تنها به اندازه ميزان مصرف داخلي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون