• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3181 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۶ بهمن

نظرسنجي موسسه گالوپ از مردم امريكا درباره صلح جهاني

داعش خطرناك‌تر از روسيه


  محسن علي مددي/ بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام پذيرفته با وجود تشديد اختلاف ايالات متحده و روسيه بر سر بحران اوكراين، اكثريت قاطع امريكايي‌ها گروه تروريستي داعش را بزرگ‌ترين تهديد براي جهان در يك دهه آينده مي‌دانند. نتايج به دست آمده از اين نظرسنجي نشان مي‌دهد 84 درصد امريكايي‌ها سازمان تكفيري تروريستي داعش و تروريسم بين‌الملل را عامل تهديدي خطرناك براي امريكا در 10 سال آينده مي‌دانند.
با وجود تشديد اختلافات اوكراين و حمايت روسيه از جدايي‌طلبان تا قبل از توافق آتش‌بس، مردم امريكا به روسيه به عنوان تهديد اصلي عليه صلح و امنيت جهاني نگاه نمي‌كنند. افراط گرايان تكفيري كه نام (داعش) را بر خود نهاده‌اند با تروريسم جهاني در بافتار ذهني مردم امريكا به عنوان اصلي‌ترين تهديد براي صلح جهاني شناخته مي‌شوند.
مردم امريكا درباره تروريست‌ها پس از اقدامات تروريستي كه زمستان امسال به وقوع پيوسته بسيار نگرانند و در مقابل منازعه اوكراين امريكايي‌ها را زياد نگران‌كننده نمي‌دانند چرا كه آن را بيشتر خطري متوجه اروپا مي‌دانند تا امريكا. با وجود ادامه مناقشات در امريكا درباره اينكه آيا واشنگتن بايد نيروهاي دولت اوكراين را به سلاح دفاعي مجهز كند يا نه، بر اساس اين نظرسنجي «منازعه بين روسيه و اوكراين» در شرق اوكراين تنها 44 درصد امريكايي‌ها را نگران مي‌كند.
به نظر اين اشخاص، اين منازعه «تهديدي خطرناك» براي امنيت امريكا به شمار مي‌آيد درحالي كه 45 درصد معتقدند اين منازعه تهديدي بزرگ و نه تهديدي بسيار خطرناك به شمار مي‌آيد. جالب توجه اينكه 54 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي مسلح كردن نيروهاي اوكراين را توسط امريكا رد كرده و در مقابل 40 درصد از اين اقدام حمايت كرده‌اند.
اين نظرسنجي پيش از امضاي توافق روز پنجشنبه در مينسك انجام شده است.
امريكايي‌ها همچنين به ميزان كمتر از «قدرت نظامي» كره شمالي احساس نگراني مي‌كنند و 64 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي در اين خصوص ابراز نگراني كرده‌اند. در پاسخ به سوالي درباره توانمندي نظامي چين نيز 40 درصد شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي ابراز نگراني كرده‌اند.
موسسه گالوپ همچنين يك دهه پيش از اين نيز نظرسنجي مشابهي
راجع به اوكراين انجام داده بود. در جريان انقلاب نارنجي اوكراين در سال‌هاي 2004 و 2005 در آن زمان 67 درصد از مردم امريكا پاسخ داده بودند كه تصوير مطلوبي از مردم اوكراين دارند در حالي كه امروزه اين رقم به 52 درصد كاهش يافته است، اين كاهش مي‌تواند يكي از نشانه‌هاي تشديد درگيري‌ها در آينده در اوكراين باشد. اين نظرسنجي از طريق تلفن در تاريخ هشتم تا يازدهم اين ماه انجام شده است كه در آن 837 بزرگسال شركت كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون